Fenntartható repülés: tesztelte a jövő üzemanyagát a Wizz Air
Üzlet

Fenntartható repülés: tesztelte a jövő üzemanyagát a Wizz Air

Portfolio
Fenntartható repülőgép-üzemanyaggal végzett tesztsorozatot a Wizz Air, az Airbus, Moeve és a brüsszeli Charleroi Repülőtér. A légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésében volt fontos a tesztsorozat, követve a Refuel EU jogszabály előírásait, amely 2025. január 1-jétől megszabja az uniós repülőterekről induló járatokon a SAF (a fenntartható repülőgép-üzemanyag, Sustainable Aviation Fuel) minimális részarányát - szerepel a Wizz Air közleményében. A vállalat kutatást is végzett mintegy 15 ezer fő körében, akiket a fenntartható üzemanyagokról kérdeztek meg. A válaszadók 71 százaléka gondolta úgy, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag hozzájárul a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez, bár csak 45 százalék hallott erről az innovációról korábban.

A tesztek során a Wizz Air több mint 50 járatot teljesített a fenntartható, illetve a hagyományos üzemanyag keverékével, az úgynevezett „mass balancing” modellt alapul véve.

Általánosságban elmondható, hogy a SAF használata a teljes életciklusra vetítve akár 90 százalékkal képes csökkenteni a repülőgépek szén-dioxid-kibocsátását.

A kezdeményezés megmutatta, milyen lehetőségek vannak a SAF intergrálására a mindennapi üzemelésben, emellett rávilágított azokra a területekre, amelyeket a jövőben még fejleszteni kell, ide értve az infrastruktúra fejlesztését, valamint a költségoptimalizálást.

A zöld átállás gyakorlata és az ESG-szempontok szerinti vállalati működés lesz a középpontban március 6-án a Portfolio új, ESG konferenciáján. Részletek a linken!

A fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) olyan alternatív üzemanyagok, amelyek különböző alapanyagokból, például használt étolajból származnak, és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint akár 65%-kal is csökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsátását a hagyományos repülőgép-üzemanyaghoz képest. A BCN-BUD útvonalon az üzemanyagkeverék legfeljebb 5% SAF-ot tartalmaz, amíg a CRL-BUD útvonalon legfeljebb 10%-ot, mindkettőt a Nemzetközi Fenntarthatósági és Szén-dioxid-kibocsátási tanúsítvány (ISCC EU) tanúsítja.

Az úgynevezett „mass balancing” egy olyan számolási keretrendszer, amely követi a SAF-ot a hálózaton keresztül, és annak környezeti előnyeit konkrét járatokhoz rendeli, függetlenül attól, hogy a SAF-ot fizikailag hol használják fel. Ez azon az elven alapul, hogy a SAF keverhető a hagyományos repülőgép-üzemanyaggal, és szétosztható a különböző járatok között, de fenntarthatósági előnyeit a kiválasztott járatokhoz rendelik, mintha azok közvetlenül SAF-ot használnának. Ez a rendszer lehetővé teszi a légitársaságok számára, hogy globálisan támogassák a SAF-gyártást és -felhasználást.

Felhívás a szakpolitika és az iparág felé

A tesztprogram alatt felmérték az utasok környezettudatosságát, illetve az alacsony szén-dioxid-kibocsátású légi közlekedéssel, köztük a fenntartható üzemanyagokkal kapcsolatos véleményét is. Bár a felmérésben részt vevők közül sokan fontolgatják, hogy környezetvédelmi okokból változtatnak utazási szokásaikon, azonban az utasok ismerete még hiányos a légiközlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló erőfeszítéseiről és egyéb intézkedéseiről. Az eredmények a következőket mutatták:

  • A válaszadók 58%-a hajlandó utazási szokásait megváltoztatni.
  • 65% szeretne alacsonyabb kibocsátású járatokon utazni, de 36% ezért nem hajlandó többet fizetni.
  • 74% nem tudott arról, hogy 2025 januárjától kötelező minimum SAF-használati előírás lépett életbe; ez rávilágít arra, hogy szükség van az erről szóló hatékonyabb kommunikációra.
  • Nagy az igény a kormányzati támogatásokra: A válaszadók 72 százaléka szerint kormányzati támogatás bevonásával kell bővíteni a SAF gyártási kapacitásait, hangsúlyozva a köz- és magánszféra együttműködésének fontosságát a jövőbeli kereslet kielégítése érdekében.

Közös lépések kellenek a fenntartható üzemanyagok elterjedéséhez

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-vezetője elmondta: „Biztató látni, hogy a válaszadók 71 százaléka felismerte a SAF pozitív hatásait, és készek elfogadni a fenntarthatóbb alternatívákat. Sok válaszadó azonban kiemelte, hogy a SAF-nak az emissziócsökkentésben betöltött szerepével, költségvonzatával és a szabályozással kapcsolatban több információra lenne szüksége. Fenntarthatósági stratégiánk következő fázisa, hogy csökkentsük az abszolút kibocsátást, azzal, hogy beruházunk a SAF-ba. Partnereinkkel együtt továbbra is sürgetjük a politikai támogatást, mind a költségek, mind gyártási kihívások terén, hogy lehetővé tegyük a zöld átállást.”

A felmérésből származó meglátásokról, valamint a különböző érintett felek szerepéről szólt a Charleroi-ban tartott sajtónyilvános kerekasztal-beszélgetés, kiemelve az együttműködés fontosságát az alacsony szén-dioxid-kibocsátású légi közlekedés előmozdításában. Julien Manhes, az Airbus SAF és szén-dioxid-csökkentésért felelős osztályának vezetője közölte: „Ma a SAF kis mennyiségben áll rendelkezésre, ezért ezt növelnünk kell a keresletet és a kínálatot, miközben csökkentenünk kell a hagyományos üzemanyaghoz viszonyított árkülönbséget. Kiemelten fontos, hogy a légiközlekedési ökoszisztéma - beleértve a légitársaságokat, repülőtereket, szabályozó hatóságokat, gyártókat és üzemanyag-előállítókat - együtt dolgozzon annak érdekében, hogy aktívan bevonják az utasokat az emissziócsökkentési törekvésekbe.”

Álvaro Macarro, a Moeve fenntartható repülésért felelős igazgatója elmondta: „A felmérés eredményei alátámasztják, hogy mind az ipar, mind a szakpolitika számára kritikus fontosságú a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) bevezetésének előmozdítása. Bár az utasok egyre inkább tisztában vannak a környezeti kompromisszumokkal, a megfizethetőség, valamint a témával kapcsolatos információhiány továbbra is jelentős akadályokat jelentenek.”. Quentin Evrard, a BSCA fenntartható fejlesztési igazgatója elmondta: „A SAF integrálása a repülési üzemanyagba már realitás, és ehhez minden európai repülőtérről induló légitársaságnak alkalmazkodnia kell. A Charleroi Repülőtéren nemcsak az uniós előírás teljesítése miatt ösztönözzük a használatát, hanem azért is, hogy tovább menjünk és túllépjük a SAF előírt minimális százalékos arányát. Ezért a BSCA, amellett, hogy a légitársaságok pénzügyi ösztönzésén dolgozott, a SOWAER-rel és a vallon kormánnyal közösen mozdította elő a SAF elérhetőségét Vallóniában egy helyi gyártóegységen keresztül, amely fontos lépés a repülési ágazat fenntartható jövője felé.”

Címlapkép forrása: Wizz Air

Holdblog

Jön a Trump-recesszió?

Donald Trump sokat ígért, a világ most azt találgatja, hogy ezekből mit fog konkrétan megvalósítani. A leendő elnök nincs könnyű helyzetben, a munkaerőpiaci helyzettel és... The post Jön a T

RSM Blog

Számvitel 2025 - mi változott?

Összefoglaltuk a legfontosabb, 2025-ben életbe lépő számviteli változásokat, melyeket minden társaságnak érdemes év elején a vállalat könyvelési, könyvvizsgálati rendszerébe illeszteni.

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Akkora stratégiai vereséget szenvedhet hamarosan Ukrajna, hogy ezt még a háború után is érezni fogják

Multi asset portfólió menedzser

Multi asset portfólió menedzser
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes online előadás

Forint, euró, dollár – Hogyan lovagold meg a devizapiac hullámait?

Megtudhatod, hogyan hatnak egymásra a forint, az euró és a dollár, és milyen tényezők mozgatják az árfolyamokat.

Díjmentes előadás

Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Ez is érdekelhet
GettyImages-1403390948-árfolyam-befektetés-elemzés-grafikon-kereskedés-okostelefon-pénzügy-piac-részvény-tőzsde