Washington legújabb lépése a kínai járművek ellen azután érkezik, hogy a Kereskedelmi Minisztérium ebben a hónapban közölte, hogy hasonló szigorítást fontolgat a kínai gyártású drónok ellen, miután tavaly meredek vámemeléseket vezettek be az elektromos járművek behozatalára.
Gina Raimondo kereskedelmi miniszter a Reutersnek adott interjújában hangsúlyozta a lépés fontosságát:
Ez nagyon fontos, mert nem akarjuk, hogy kétmillió kínai autó legyen az utakon, és aztán rájöjjünk, hogy fenyegetésről van szó
A miniszter nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozott.
A minisztérium szeptemberben átfogó tilalmat javasolt az amerikai utakon közlekedő, kapcsolt járművekben használt kulcsfontosságú kínai szoftverekre és hardverekre vonatkozóan.
A tervek szerint a szoftverekre vonatkozó tilalom a 2027-es modellévtől, a hardverekre vonatkozó tilalom pedig 2029-től lépne életbe.
Emellett megtiltanák a kínai autógyáraknak, hogy önvezető autókat teszteljenek az amerikai utakon.
A végleges szabályozásban néhány változtatást eszközöltek, például kivonták a 10 000 fontnál nehezebb járműveket a követelmények alól, ami lehetővé teszi a kínai BYD számára, hogy továbbra is elektromos buszokat szereljen össze Kaliforniában. A minisztérium azt is közölte, hogy a tilalmak nem terjednének ki az új szabályok hatályba lépése előtt kifejlesztett kínai szoftverekre, amennyiben azokat nem kínai cég tartja karban.
Ez utóbb azt jelenti, hogy a General Motors és a Ford potenciálisan továbbra is importálhat néhány kínai gyártású járművet az amerikai vásárlók számára.
A Polestar svéd autógyártó, amely a kínai Geely márkája, októberben arra figyelmeztetett, hogy változtatások nélkül a kereskedelmi szabály "gyakorlatilag megtiltaná" számára a járművek értékesítését az Egyesült Államokban.
A Biden-adminisztráció által bevezetett intézkedések mellett Donald Trump megválasztott elnök, aki január 20-án lép hivatalba, szintén meg akarja akadályozni a kínai autóimportot, de nyitott arra, hogy a kínai autógyártók járműveket építsenek az Egyesült Államokban.
Forrás: Reuters
Címlapkép forrása: 2017 VCG