Miért szűnik meg az egyszerű Ügyfélkapu azonosítás?
Biztonságosabb a kétfaktoros azonosítás, az eIDAS II is azt írja elő, hogy a kétfaktoros azonosítást kell bevezetni az állami szolgáltatásoknál.
- Január 13-án reggel 2,6 millió Ügyfélkapu Plusszal rendelkező ügyfél volt,
- emellett 1,35 millió DÁP-letöltés történt (a tapasztalatok szerint akik letöltik az alkalmazást, a következő hetekben élesíti is az appot.
- 150 ezer fő van, akinek mind Ügyfélkapu Plusz regisztrációja, mind DÁP alkalmazása van.
Both András, a Digitális Magyarország Ügynökség vezérigazgatója kiemelte
Mindezek alapján körülbelül 3,8 millió állampolgár váltott, ők már biztonságosabb módon tudnak bejelentkezni az állami szolgáltatásokba.
Hozzátette azt is, hogy 300 millió bejelentkezés volt magyar állampolgárok által 2024-ben, ennek 97 százalékát 3 millió fő végezte el. Vagyis lényegében véve azok, akik eddig is már használták az állami elektronikus ügyintézési felületeket, azok elvégezték a regisztrációt.
Az Ügyfélkapu Plusz alapesetben egy autentikációs alkalmazással használható, amely folyamatosan generál kódot a belépéshez, ez a biztonságosabb, a fejlesztő által is ajánlott módszer. Ám mivel az állampolgárok részéről igény mutatkozott rá, hamarosan élesedik emellett az e-mail faktor is, amikor elektronikus levélben küldenek ki egy a belépéshez használható kódot, ez még a 16-ai határidő előtt megtörténik a tervek szerint.
A digitális transzformációnak mindig van kockázata, az átállás nehéz feladat. A külföldi tapasztalatok alapján az látszott, hogy a határidő halasztások nem működtek – mondta Both András sajtótájékoztatón.
Milyen fejlesztések jönnek 2025-ben?
Tíz pontban foglalható össze, milyen lényeges változások, fejlesztések várhatók idén a Digitális Állampolgár alkalmazásban:
- Az év elején megjelent a minősített elektronikus aláírás – körülbelül egy hónap múlva mindenkinél élesedik a lehetőség minden regisztrált Digitális Állampolgár alkalmazásban.
- Az év elején érkezik a szelfis azonosítás, az e-személyis és a kormányablakos azonosítás mellett ez lesz a távoli azonosítási mód. Az első negyedévre tervezik azt a folyamatot is bevezetni, amely akkor jelent segítséget, ha valaki elveszíti a telefonját, vagy új készüléket vesz. Ma még újra el kell végezni a regisztrációt, ha valaki pl. mobilt vált.
- Jönnek a digitális okmányok: a TAJ-szám, az Adószám, a lakcím, a személyazonosító okmánynak és a jogosítványnak is lesz letölthető digitális verziója, amit el lehet küldeni például e-mailben egy ügyintézés során.
- Személyes megjelenéskor állami szereplőknél (pl. kormányablak, posta, itt is fokozatos az építkezés) is használható lesz az alkalmazás azonosításra. Az év első félévben megjelenhetnek az első ilyen helyek.
- Jön az online bejelentkezés DÁP azonosítással a piaci szereplőkhöz (bankokhoz, közmű szolgáltatókhoz), ez 2025 július 1-jétől lesz kötelező. De már van olyan közmű, a Fővárosi Közművek, ahova be lehet lépni a Digitális Állampolgár alkalmazással, sőt, napokon belül az MVM-nél is hamarosan indul ez a szolgáltatás.
- Megújulnak az állami alkalmazások, az Egészségablak, a NAV, a MÁV felületei – Ez folyamatosan történik az évben, az egyes ügyfélportálok funkcióit is egyértelműsítik, egységesítik.
- Megjelenik az első életesemény alapú ügyintézés, amely a gépjármű adás-vétel lesz. A teljes folyamat megújításra kerül, ez lesz a minta a további életesemény alapú ügyintézésekhez, mint például a lakóhely változás vagy a házasságkötés.
- Jönnek az elektronikus igazolások, például lesz digitális TB-igazolás, jövedelemigazolás. Ez központosításra kerül a DÁP alkalmazásban, néhány kattintással beszerezhetők lesznek ezek a dokumentumok. Ez a fejlesztés várhatóan az év második felére készül el.
- Új értesítési rendszer jön, például értesítést kaphatunk a mobilunkra a lejáró okmányokról vagy az elkészült egészségügyi leletekről. Itt is folyamatosan érkeznek majd az újfajta értesítési funkciók.
- Az eddigieken felül további biztonsági intézkedéseket, funkciókat is terveznek, például a telefonos ügyintézésben is használható lesz a Digitális Állam alkalmazás hitelesítésre mindkét fél (az állam és az álampolgár) oldalán is.
Előzmények
A DÁP (Digitális Állampolgárság Program) törvény 2023 év végén született meg, előtte 2023 októberében novemberében volt társadalmi egyeztetésen, amikor szakmai szervezetekkel is egyeztetések zajlottak. Az uniós 2024 áprilisi eIDAS II ugyanazokat a szabályokat tartalmazza, mint a 2023-as DÁP törvény.
2024 szeptemberében indult el a Digitális Állampolgár app, ekkor élesedtek az alkalmazás első funkciói:
- kiállították az első digitális okmányt, az erkölcsi bizonyítványt. Ez fontos mérföldkő, mert ez volt az első ilyen Magyarországon.
- A rendőri igazoltatás telefonon is működik már. Ezen a téren fokozatos bevezetés lesz, más helyen is igazolhatjuk magunkat mobiltelefon segítségével.
- megjelent a DÁP azonosítás, amellyel innentől kezdve az állami felületekre (pl. Magyarorszag.hu) lehet belépni.
Címlapkép forrása: Portfolio