Az autóipar forradalma közelebb van, mint gondolnánk - Mutatjuk, milyenek lehetnek a jövő autói
Üzlet

Az autóipar forradalma közelebb van, mint gondolnánk - Mutatjuk, milyenek lehetnek a jövő autói

Már rég nem az okostelevíziókról és táblagépekről szól csak az évente megrendezett fogyasztói elektronikai kiállítás (CES), amely Las Vegasba vonz mindenkit január elején, aki számít a technológia világában. Az utóbbi években az önvezető technológia és a mesterséges intelligencia fejlődésével együtt egyre inkább az autóipar viszi el a show-t, rendszeresen mutatnak be Vegasban új elektromos autókat, cutting edge technológiákat és olyan sci-fi-be hajló fejlesztéseket is, mint a repülő taxik. Mutatjuk a héten lezajlott CES legizgalmasabb újításait autófronton, képes beszámoló következik.

A CES (Consumer Electronics Show) az elmúlt évtizedekben jelentős átalakulásokon ment keresztül, ahogy az elektronikai ipar és a technológia fejlődött. Míg a 2000-es években a legnépszerűbb termékek a televíziók, DVD-lejátszók, házimozi-rendszerek voltak a kiállításon, a 2010-es években egyre inkább a mobilitás és a hálózatba kapcsolt eszközök irányába mozdult el az esemény, ekkor az okostelefonok, táblagépek, okostévék, viselhető eszközök domináltak. Napjainkban pedig a mesterséges intelligencia által vezérelt eszközök, az Internet of Things (IoT) megoldások, például okosotthon-rendszerek, a robotika, az egészségügyi és jóléti technológiák, valamint az elektromos járművek, önvezető autók és töltési infrastruktúra viszi el a show-t. Az idei kiállításon különösen nagy hangsúlyt kapott a mobilitás és az autóipar, olyannyira, hogy egy teljes rendezvénycsarnok tematikáját adta. Mutatjuk a legizgalmasabb újításokat és a legérdekesebb kiállított járműveket, szubjektív lista következik.

Elektromos autós fronton a leglátványosabb bemutató idén a Honda két koncepcióautója volt, amelyek egy teljes színpadot kaptak a Las Vegas-i rendezvényközpont nyugati csarnokában.

A Honda 0 sorozat egyik autója egy középkategóriás elektromos SUV, a másik pedig egy Saloon névre keresztelt sportos szedán.

honda3

Mindkét modellt hármas szintű automatizált vezetésre tervezték, átveszi az irányítást, ha a sofőr közben valami mást csinál, például filmet néz vagy Zoom hívást fogad. A Honda egy új operációs rendszerrel biztosítaná az egyéni, testre szabott vezetési élmény megteremtését, amely az útteljesítménytől az infotainmentig mindent képes beállítani.

honda2

A járműveket először az amerikai piacon kívánják bevezetni, majd Japánban és Európában is piacra dobják a tervek szerint. Elsőként a SUV lesz elérhető 2026-ban, majd az év második felében a szedán is követi.

honda1

A Honda Sony-val közös vállalata, a Sony Honda Mobility pedig már nem is csak egy koncepcióautó hozott el, a két autóipari óriás közös vállalkozásának első járműve, az Afeela mostantól előrendelhető. Bár egyelőre nem lesz világszerte elérhető, kezdetben csak Kaliforniában kerül forgalomba. A jármű kétféle felszereltségben lesz kapható: az Afeela 1 Origin ára 89 900 dollár, az Afeela 1 Signature pedig 102 900 dollár lesz. Mindkettő tartalmazza az ingyenes hároméves előfizetést a különböző autóba épített funkciókhoz, beleértve a vállalat kettes szintű vezetéstámogatóját és az AI-alapú személyi asszisztenst. A becsült hatótávolság 300 mérföld (480 km) és kompatibilis a Tesla Supercharger-hálózatával. A műszerfal teljes szélességében képernyőkkel, 40 érzékelővel és kamerával büszkélkedhet a félautonóm vezetéstámogatáshoz. A beltéri elektronikáért a Sony felel, a teljesképernyős műszerfal a Sony szoftverével működik, amely többek között PS5-ös játékok lejátszására is képes az egyéb autós szórakoztató funkciók mellett. A drágább Signature felszereltségű autók 2026-tól jelenhetnek meg az utakon, míg az olcsóbb Originre 2027-ig kell várniuk a vásárlóknak.

afeela

Az LG Innotek a járművek számára kifejlesztett fejlett érzékelő technológiák (kamerák, szenzorok) sorát mutatta be a kiállításon a jövő mobilitási megoldásain dolgozó autógyártókat célozva, így nem véletlen, hogy standját a nagy autógyártók közelében állította fel a CES-en.

LG2

Az LG nagy érdeklődéssel övezett eszköze az idei kiállításon debütáló fedélzeti kameramodul. Az 5 megapixeles RGB-IR (vörös, zöld, kék-infravörös) érzékelővel felszerelt, nagy felbontású modul valós időben képes érzékelni a vezető állapotát, hogy megakadályozza az álmos vezetést. Egyetlen kompakt kamerával azt is képes ellenőrizni, hogy az első és hátsó üléseken utazók bekötötték-e a biztonsági övet.

LG1

A nagy technológiai óriások közül az Amazon is képviseltette magát az idei fogyasztói elektronikai kiállításon. Több szempontból érdekes számára az esemény, hiszen cloud szolgáltatása, az AWS szükséges lesz a fejlett vezetési funkciókhoz a videó-, az infotainment- és biztonsági rendszerek fejlődésével párhuzamosan. Az AWS az akkumulátorok töltésében is segíthet majd, mesterséges intelligencia segítségével az autók elemezhetik valós időben az olyan adatokat, mint a helyszín, az akkumulátorok állapota, a töltési idők és a díjak, hogy meghatározzák, hol érdemes feltölteni a járműveket. Az Amazon leányvállalata, a Zoox pedig egy robotaxiját hozta el az idei eseményre. A dobozszerű, kicsi autonóm robotaxit a Zoox november óta teszteli Las Vegas híres útján, a Strip-en és már idén megkezdené működését élesben. A Waymo robotaxijaival ellentétben, amelyek számítógépesített Jaguar elektromos autók, a Zoox járművének nincs kormánya, vezetőülése vagy pedálja. Az ülései befelé néznek, és a járművet úgy tervezték, hogy mindkét irányba, előre vagy hátrafelé is tudjon haladni.

zoox

A hatékony, környezetbarát városi közlekedés irányába mutató fejlesztések nagy számban voltak jelen az idei CES-en, a Zoox mellett a Suzukinál is téma ez, de kiállított a Waymo is, lehetett látni futurisztikus repülőtéri buszokat, és egy japán gyártó egyszemélyes kis járművét is.

A Hyundai idén egy holografikus szélvédő kijelzőt mutatott be a CES-en, ami kiterjesztett valóságot használva vezetői információkat, beleértve a navigációt, az infotainmentet és a biztonsági figyelmeztetéseket vetíti ki az első szélvédő teljes szélességében a vezető elé.

hyundai

Az esemény keynote előadását tartó Nvidiánál is vannak autóipari célok, a vállalat autonóm vezetéshez használt technológiája már most 5 milliárd dolláros éves forgalmat generál az AI chipgyártónak. A cég vezérigazgatója, Jensen Huang az idei CES-en bemutatta az Nvidia Cosmos platformját, amellyel a fejlesztők szimulációkat futtathatnak. A platform AI-rendszerek, például önvezető járművekben és robotokban használt rendszerek fejlesztésének előmozdítására készült. A mesterséges intelligencia modellek kifejlesztése költséges és hatalmas mennyiségű valós világbeli adatot és tesztelést igényel, de a Cosmos egyszerű módot kínál a fejlesztőknek arra, hogy szintetikus adatot hozzanak létre nagymennyiségben a meglévő modelljeik fejlesztéséhez és értékeléséhez. Az idei CES-en az Nvidia új autóipari partnerségeket is bejelentett a Toyotával, valamint az Aurora Innovation nevű teherautós vállalattal, amely az önvezető járműrendszerekhez fogja használni az Nvidia speciális chipjeit.

Nem csak az utakon, de a földeken is törnek előre az önvezető megoldások, amit a CES-en az amerikai mezőgazdasági gépeket gyártó óriásnál, a John Deere-nél saját szemünkkel is megnézhettünk. A Deere 2022 óta foglalkozik önvezető technológiával, amelynek második generációs fejlesztése a fejlett számítógépes látást, az AI-t és a kamerákat kombinálja, hogy segítse a gépeket a környezetükben való navigálásban. A John Deere több új önvezető gépet mutatott be, amelyek a mezőgazdaság, az építőipar és a kereskedelmi kertépítés területén segédkeznek. Alkalmazhatók például traktoroknál a nagyüzemi mezőgazdaságban, gyümölcsösökben légfúvásos permetezéshez használt traktorokhoz, csuklós dömperekhez a bányászati műveleteknél, vagy autonóm akkumulátoros elektromos fűnyírókban a kertépítéshez.

johndeere

A lakókocsi-rajongóknak is tartogatott meglepetést az idei CES, bemutatták a Pebble Flow frissített változatát. A különleges külsejű elektromos lakókocsi-utánfutó nagy figyelmet kapott a tavalyi CES-en, amikor gyártója, a kaliforniai startup bejelentette, hogy az Nvidia Drive Orin chiprendszerrel szerelik fel, hogy félautonóm funkciókat biztosítson neki. Most a Pebble bemutatta a Flow kissé átdolgozott változatát, amely a cég állítása szerint nagy lépés a gyártás megkezdése felé. A legtöbb kulcsfontosságú funkció megmaradt, beleértve a 45 kWh lítium-vas-foszfát akkumulátort, 1,1 kW-os napelemtámogatással, amely akár hét napig tartó, hálózat nélküli kalandozást tesz lehetővé. A fejlesztések lényegében néhány kozmetikai frissítést, valamint a belső tér áttervezését jelentik, amelyek megkönnyítik a használatot, valamint a jobb manőverezés érdekében elöl, hátul és oldalt további kamerákat és egy kissé áttervezett hajtásrendszert szerelt fel a Pebble.

pebble

Nem csak a földön, de a vízen is megkezdte térhódítását a mesterséges intelligencia, a Brunswick hajógyártó, amely egy teljes jachtot hozott el az idei CES-re, azt mutatta be, hogy az AI képességek és funkciók beépítésével egyszerűbb, biztonságosabb, intelligensebb és fenntarthatóbb lesz a hajózás. A kiállításon egy virtuális hajóvezetés-szimulátoron lehetett kipróbálni az AI-alapú társkapitányt, ami olyan funkciókat tud, mint a navigációs asszisztens, a biztonsági felügyelet és az autonóm manőverek.

brunswick

Vannak, akik extrémebb körülményekre is készülnek, a japán Komatsu, amely első alkalommal képviselteti magát a CES-en, például egy víz alatti építőipari robot és egy, a Holdon alkalmazható építőipari kotrógép koncepcióját mutatta be.

komatsu

Nincsen CES repülő járművek nélkül, és ez az idei évre hatványozottan igaz, több gyártó hozott a kiállításra ilyeneket. A Sambo Motors CES-en bemutatott együléses repülő taxijának négy vízszintes légcsavarja van, amelyek felemelik a földről, majd a törzs hátsó részén két nagy, előrefelé mozgó légcsavar biztosítja, hogy vízszintesen haladjon a célállomás felé. A felemelkedéshez kizárólag akkumulátoros energiát használ, majd a vízszintes repüléshez hidrogénüzemű üzemanyagcellákra vált. A Sambo jelenleg is dolgozik a jármű engedélyezésén, hogy megfeleljen mind a Koreai Polgári Légiközlekedési Hivatal, mind az FAA szabványainak. Az első repülést az idei élvre tervezik, a hatótávolsága legfeljebb 62 mérföld (100km), utazósebessége 112 mérföld/óra (180 km/h), és 40 percig képes a levegőben maradni.

sambo

A Manta Air új elektromos repülő járműve pont úgy néz ki, mintha egyenesen a Star Warsból érkezett volna. A 300 ezer dolláros Manta M4 egy utasnak kínál helyet és szárazföldről és vízről is felszáll, de csak vízen tud landolni. Az óriási drónnak kinéző jármű akár 65 mérföld/órás (105 km/h) sebességgel is haladhat, súlya pedig hasonló egy jet-ski-hez. A jármű egy joystick segítségével irányítható és lehetővé teszi a pilóták számára, hogy akár 500 láb (150 méter) magasra is felemelkedjen. A pilótákat egy üvegből készült motorháztető védi a széltől, és biztonságban tartja a jármű három propellerétől. A jármű 30 percig kap energiát az elektromos akkumulátortól, majd három órán át az egyik hidrogén üzemanyagcellától. A Manta M4 fedélzeti hőérzékelő rendszerrel rendelkezik, amely érzékeli és figyelmeztet a madarakra és más veszélyekre a levegőben, valamint egy ultrahangos hangokat kibocsátó rendszerrel, amely elriasztja a vízben leselkedő cápákat. Emellett nyolc ultrahangos érzékelővel, 16 szonár zavaró érzékelővel és négy hőkamerával rendelkezik, amivel jeleneteket rögzíthet a környezetéről és elkerüli a szembejövő akadályokat. Ha a jármű energiaellátásával gond lenne, három ejtőernyő biztosítja a biztonságos landolást.

manta

A Xpeng leányvállalata, az Xpeng Aero HT, a CES 2025-en mutatta be „moduláris repülő autóját”, a Land Aircraft Carriert. Ez lényegében egy elektromos kisbusz, amelynek hátuljába egy kis összecsukható eVTOL (elektromos függőleges fel- és leszálló) jármű került, amelyet ki lehet gurítani és fel lehet bocsátani a levegőbe. A vállalat közlése szerint már 3000 megrendelése van a járműre, és azt tervezi, hogy idén megkezdi a sorozatgyártást, az első kiszállításokra pedig 2026-ban kerülhet sor. Az árat még nem árulta el pontosan a gyártó, csak annyit közölt, hogy 300 ezer dollár alatt van, de ez tartalmazza a vészhelyzeti keresést és mentést is. Elsőként Kínában tervezi piacra dobni a vállalat a repülő alkalmatosságot.

xpeng

Az önvezető autókban rejlő lehetőségek bemutatására egy különleges eseményre is sor került az idei CES ideje alatt, de nem a kiállítás területén, hanem a Las Vegas-i autóversenypályán. Az „Indy Autonomous Challange” keretein belül a világ leggyorsabb önvezető versenyautói, amelyeket 10 egyetemi csapat mesterséges intelligenciával rendelkező pilótái irányítottak, fej-fej mellett versenyeztek. A verseny nem teljesen öncélú hiszen a tapasztalatok és fejlesztések felgyorsíthatják az önvezető járművek kereskedelmi forgalomba hozatalát és a fejlett vezetőtámogató rendszerek bevezetését, hiszen az autóversenyek hasznos adatokat szolgáltathatnak a biztonság és a teljesítmény növeléséről. A verseny élő közvetítése itt nézhető vissza:

Címlapkép és képek forrása: Portfolio

Holdblog

Cash is king! (feat. Zsiday)

Fejhallgatóval, feministákkal és ciklustetővel kezdjük az évet, amelyben már Viktortól is elhatárolódunk, viszont Kanada felőlünk maradhat szuverén. Jó szórakozást! Milyen platformokon tal

KonyhaKontrolling

Hogyan kerülhetsz hitelspirálba?

Mindig szomorú leszek, amikor hitelspirálban, vagy annak a határán levő ügyfelekkel beszélek. Ennek az egyik legfőbb oka, hogy általában nem tudok segíteni. Nemcsak azért, mert mire felismerik

Kiszámoló

Rendszeres havi megtakarítás ETF-be

A K&H Bank brókercége új lehetőséget indított, havi rendszeres megtakarítás ETF-ekbe. Hasonlóan működik, mint a bankoknál elérhető rendszeres megtakarítás, a különbség annyi, hogy ne

RSM Blog

Bérszámfejtés 2025

Az RSM szakértői összefoglalták, hogy a vállalatoknak, a munkáltatóknak milyen, 2025 januárjától érvényben levő változásokkal kell tisztában lenniük, a bérszámfejtéshez kapcsolódó ad

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Jelzáloghitel-elengedés 2025: milliókkal csökkentheted a tartozásodat, szinte csak igényelni kell

Multi asset portfólió menedzser

Multi asset portfólió menedzser
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?

Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz?

Ez is érdekelhet
Brutális fizetések várják a dolgozókat az Amazon új központjaiban