Az Európai Unióhoz kedden benyújtott bejelentés szerint a Stellantis, a Toyota, a Ford, a Mazda és a Subaru egyesíteni tervezi szén-dioxid-kibocsátási adatait a Tesláéval. Ez a stratégiai lépés lehetővé tenné számukra, hogy közösen feleljenek meg az EU 2025-re kitűzött szigorú környezetvédelmi szabályozásának.
Az úgynevezett CAFE-szabványok (Corporate Average Fuel Economy) teljesítése kulcsfontosságú az autógyártók számára. Ezek a szabványok határozzák meg az átlagos üzemanyag-fogyasztásra és kibocsátásra vonatkozó követelményeket.
Az EU által 2025-re kitűzött köztes szén-dioxid-csökkentési célok be nem tartása esetén a gyártók jelentős pénzügyi szankciókra számíthatnak.
A tervezett együttműködés révén a hagyományos autógyártók kihasználhatják a Tesla tisztán elektromos járműflottájának előnyeit. Ez segíthet nekik abban, hogy csökkentsék az átlagos flottakibocsátásukat, és így elkerüljék a potenciális büntetéseket.
Az európai autógyártóknak meg kell felelniük az EU által meghatározott szigorú CO2-kibocsátási célértékeknek, amelyek jelenleg a személygépkocsiknál 95 g/km-t, a kis haszongépjárműveknél pedig 147 g/km-t jelentenek. Ezeket a célértékeket a teljes flottára vonatkozó, a jármű tömege alapján kiigazított átlagértékek alapján számítják ki. Az autógyártók olyan mechanizmusokat alkalmazhatnak, mint a más gyártókkal való összefogás (pooling), az elektromos járművek gyártásáért járó szuperkreditek, valamint az ökoinnovációk megvalósítása, hogy teljesítsék ezeket a célértékeket. A határértéket meghaladó CO2-mennyiség grammonként és járművenként 95 euró bírságot von maga után. Az EU azt tervezi, hogy 2025-ig és 2030-ig szigorítja ezeket a célértékeket, és az iparágat az elektromos és csekély károsanyag-kibocsátású járművek felé tereli. A 2025-re vonatkozó uniós flottaszintű célértéket 93,6 g/km-ben határozták meg. A gyártóknak 2025-re a 2021-es szinthez képest 15 százalékkal kell csökkenteniük a flotta egészére vonatkozó átlagos kibocsátást, 2030-ra pedig 37,5 százalékos csökkentést kell elérniük. Vagyis arra ösztönzik őket, hogy folytassák a kibocsátás visszafogását, elsősorban az elektromos és hibrid járművek gyártása révén.
Forrás: Reuters