Itt az elektronikus aláírás, de még nem mindenkinek
Élesedett a Digitális Állampolgár alkalmazásban az elektronikus aláírás funkció
- derül ki a Digitális Állampolgárság Program hivatalos honlapjáról, amelyre olvasónk hívta fel a figyelmet. Ám az alkalmazásba lépve még sem mi, sem olvasónk nem látta az új funkciót. Kérdésünkre az alkalmazást fejlesztő Idomsoft tisztázta a helyzetet:
A digitális aláírás valóban élesedett a Digitális Állampolgár alkalmazás legutóbbi verziójával, a felhasználók azonban a más hasonló jelentőségű szolgáltatások gyakorlatának megfelelően, fokozatosan kapnak hozzáférést a funkcióhoz.
Ez tehát azt jelenti, hogy egyelőre nem mindenki örülhet az új funkciónak. Az app az előregisztráltaknak is csak fokozatosan vált elérhetővé a kezdetekben, így ez a fajta fokozatosság nem számít újdonságnak.
Aki nem látja az alkalmazásban az e-aláírás funkciót, de alá kellene írnia egy nem állami ügyben egy digitális dokumentumot, annak két választása van:
- vagy mégis kézzel ír alá,
- vagy az állami szolgáltatás aktiválásáig piaci alapú (azaz fizetős) elektronikus aláírást szerez be.
Utóbbi egyébként nem valami életszerű, jellemzően csak a cégek, és azok között is főleg a nagyobb vállalatok rendelkeznek ma itthon piaci alapú elektronikus aláírással.
AVDH "kivezetés"
December végén számoltunk be arról, hogy az AVDH-t ez év elejétől már csak bizonyos állami ügyekben használhatjuk, és hogy emiatt egyes digitalizált ügyintézési folyamatok visszakerülehetnek az online térből a fizikai térbe.
Az egész történet ott kezdődött, hogy a Covid-pandémia idején, akit csak lehetett, a cégek és az állam is az online ügyintézésre terelt át. Mivel szinte senkinek nem volt piaci alapú, az EU-s eIDAS rendelet elvárásainak megfelelő elektronikus aláírása, ezért az állampolgárok elkezdték az AVDH-t - vagyis az Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítést - használni erre.
Úgy értesültünk piaci forrásokból, hogy
éves szinten több százezer lakossági és vállalati ügylet során használták a banki és közüzemi szolgáltatók ügyfelei az AVDH-t.
Az érintett piaci szereplők erőteljesen lobbiztak annak érdekében, hogy
- az AVDH még egy darabig maradjon elérhető, fokozatosan vezessék ki,
- illetve hogy a Digitális Állampolgár app e-aláírását a cégek számára is tegyék elérhetővé.
Az első javaslatról most már tudjuk, hogy nem teljesült, a második javaslat kapcsán még idővel meggondolhatja magát a jogszabályalkotó. Igaz, az Idomsoft a decemberi cikkünkre reagálva leszögezte:
"Az AVDH jellegéből és működéséből egyértelműen adódik, és az ÁSZF-ből levezethető, hogy csak természetes személyek használhatják, kizárólag a hitelesítő természetes személy kilétét tudja igazolni. Nem igazolja a cég vagy bármely más jogi személy képviseletét, eredetileg állam és állampolgár közötti interakcióra jött létre. Ezen a téren a Digitális Állampolgár eAláírás funkciója sem hoz változást, azt kizárólag magánszemélyek használhatják majd – erre a 2023-ban elfogadott jogszabályok is utalnak. A vállalkozások számára a piacon elérhető bizalmi szolgáltatók digitális aláírási szolgáltatásai használhatók majd."
Megszűnik az Ügyfélkapu is
Nagyot robbant a hír ősszel, hogy január 16-ával megszűnik az Ügyfélkapu azonosítási lehetőség is, ez azonban nem jelenti az általa elérhető állami szolgáltatások (pl. az eSZJA vagy a Magyarorszag.hu) megszűnését, csupán biztonságosabb azonosítási módozatokat vezetnek be a használatukhoz. Két lehetőség lesz erre: az Ügyfékapu+ kétfaktoros azonosítással működő megoldás és a Digitális Állampolgár alkalmazásba épített azonosítási megoldás.
A könyvelők azért nem örülnek a változásnak, mert ők gyakran úgy nyújtanak szolgáltatásokat ügyfeleik részére, hogy az érintett vállalkozások képviselőjének Ügyfélkapu azonosítóival belépve a vállalkozás nevében nyújtják be a bevallásokat és teljesítik az egyéb kötelezettségeket a NAV felé. Habár a gyakorlat eredendően hibás, hiszen az Ügyfélkapu belépési adataink kiadása súlyos adatbiztonsági kockázatot jelent, a gyakorlatban mégis gyakran alkalmazott megoldásról beszélünk, ahelyett, hogy az érintett könyvelők formális úton (az UJEGYKE nyomtatvány használatával) létrehozták volna a meghatalmazotti státuszt az ügyfeleik képviseletére.
Címlapkép forrása: Portfolio