Ügyfélkapu-mizéria: egy újabb szolgáltatás kiesése fenyeget ügyintézési káosszal
Üzlet

Ügyfélkapu-mizéria: egy újabb szolgáltatás kiesése fenyeget ügyintézési káosszal

Több százezer állampolgár használja ma az elektronikus aláírás egyszerű alternatívájaként az Ügyfélkapun keresztül elérhető Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítést, vagyis az AVDH-t. A kormány a Digitális Állampolgár appban egy új, modern eAláírást szeretne bevezetni, ám ez a szeptemberi időpontra nem készült el. Az AVDH-t jelen állás szerint mégis kivezetik a piaci szolgáltatásoknál december 31-ével, ezt követően csak az állami ügyekben használhatjuk majd. Ez zavart okozhat a rendszerben, a már digitalizált folyamatok emiatt ideiglenesen újra papíralapú személyes ügyintézést igényelhetnek majd.

Sokan használjuk az AVDH-t

A Covid-pandémia idején, akit csak lehetett, a cégek és az állam is az online ügyintézésre terelt át. Mivel szinte senkinek nem volt piaci alapú, az EU-s eIDAS rendelet elvárásainak megfelelő elektronikus aláírása, ezért az állampolgárok elkezdték az AVDH-t - vagyis az Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítést - használni erre. Ezt támogatta, hogy a polgári perrendtartásban az így hitelesített dokumentum teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül. A megoldás elterjedését segítette, hogy csupán Ügyfélkapu resztrációt igényelt, amivel már a Covid-járvány idején is több, mint 5 millió honfitársunk rendelkezett.

Korábban az Igazságügyi Minisztérium is visszaigazolta, hogy ez a megoldás használható cégjegyzésre is. Ez hatalmas segítség volt főleg a digitálisan hagyományosan kevésbé felkészült kkv-knak, emiatt az AVDH-s aláírás egy sor vállalati ügyintézési folyamatba bekerült. Magánszemélyek is használják piaci szolgáltatóknál, például családtámogatásoknál, SZÉP-kártya ügyintézésénél és más ügyekben adnak be AVDH-val hitelesített nyilatkozatokat.

Jelenleg éves szinten több százezer lakossági és vállalati ügylet során használják a banki és közüzemi szolgáltatók ügyfelei az AVDH-t.

Ezen ügyek ideglenesen újra visszakerülnek a személyes papaíralapú folyamatba, ha a mostani szabályok szerint év végén kivezetik az AVDH-t a piaci szolgáltatásoknál, digitalizációs szempontból ez egyértelmű visszalépést jelentene.

Nem életszerű ugyanis, hogy tömegesen piaci alapú elektronikus aláírást szereznének be azok, akik eddig az AVDH-t használták erre, a piaci szereplők által egyhangúan kedvező lépésként értékelt, minősített aláírást biztosító DÁP eAláírás pedig nem érkezett meg, az applikáció elterjedtsége pedig egyelőre elmarad az Ügyfélkapu felhasználók számáról. Ráadásul a DÁP eAláírás csak a magánszemélyek esetében jelent majd megoldást, mivel céges ügyekre a jelenlegi szabályok szerint nem lesz használható.

Késik a DÁP-os eAláírás

A Digitális Állampolgárság (DÁP) szolgáltatásai között az egyik hangsúlyosabb elem az e-aláírás funkció, ezt 2024 szeptember 1-jétől indították volna el, ám ez nem történt meg.

Piaci források szerint jó esély van arra, hogy a szolgáltatás elindul az év utolsó napjaiban.

Ez lesz az egyik olyan szolgáltatás, az e-azonosítás mellett, amit a piaci szereplőknek (azaz pl. bankoknak, biztosítóknak, közműcégeknek) be kell vezetniük 2025. június végéig.

Mivel az eredeti tervek szerint szeptemberben elindult volna a DÁP e-aláírás funkciója, december 31-gyel teljesen kivezették volna az AVDH-t.

Ez a mostani tervek szerint részben történik meg: a magánszemélyek általi szabad használatát kivezetik, kizárólag az állami szervek számára marad meg a belső ügyintézésben, illetve olyan esetekben marad használatban, amikor egyes állami ügyekhez integrált hitelesítésként funkcionál.

A DÁP-törvényt és a piaci folyamatokat jól ismerő forrásunk szerint tehát január 1-jétől az AVDH már csak az állami ügyintézésben marad meg: egy magánszemély például már nem teheti meg, hogy felmegy az AVDH-s oldalra, feltölt egy dokumentumot, azt hitelesíti és letölti, ezt használva elektronikus aláírásként például egy banki ügyintézés során.

Két fontos javaslat érkezett

Forrásunk szerint a piaci szereplők most két javaslatot tettek le az asztalra, amely érdemben kezelhetné a kialakult helyzetet:

  1. Az AVDH-t ütemezetten vezessék ki, ha a DÁP eAláírás funkciója már élesedett és maga az applikáció is széles körben elterjedt (ma a több mint 5 millió Ügyfélkapu felhasználóhoz képest a DÁP elterjedtsége egyelőre 500 ezer fő alatti). Szerintük 2025. június 30-ig kellene biztosítani az AVDH szolgáltatáshoz való hozzáférést korlátozások nélkül.
  2. Emellett javasolják, hogy a DÁP-os aAláírást a cégek számára is tegyék elérhetővé.  Ez véleményük szerint például úgy is megoldható lehet, hogy a cégjegyzésre jogosultak DÁP azonosítója feltüntetésre kerül a cégjegyzékben.

Világos, hogy az állampolgárok, kkv-k fizetős, piaci alapú elektronikus aláírást is választhatnának, és az is, hogy nem okoz földindulást, ha az AVDH segítségével már digitalizált ügyek egy időre visszakerülnek a fiókokba. Ugyanakkor a jelek szerint csak a jogalkotó akaratán múlik, hogy az átmenet a DÁP-os új világba döccenőkkel vagy nélkülük történik meg.

Címlapkép forrása: Portfolio

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a kormány legszebb ajándéka a családoknak: megérkezett az 58 + 37 millió!
Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Csárt