Több mint 200 válaszadó osztotta meg karácsonyi ajándékvásárlási szokásait a bevásárlóközpont felmérésében. A megkérdezettek jelentős része (45%) már novemberben, sőt sokan még korábban (18%) beszerzik az ajándékokat, míg harmaduk december elejére (33%) időzíti a vásárlást.
A vevők leginkább a plázák (95%) és az online áruházak (75%) kínálatát böngészik, és jóval kevesebben próbálnak szerencsét helyi kisboltokban (18%) vagy piacokon (17%).
Mennyit költünk ajándékra?
A többség (51%) idén ugyanannyit költ ajándékokra, mint tavaly, viszont szinte egyenlő arányban vannak azok, akik kevesebbet (24%) vagy egy kicsit többet (25%) szánnak a meglepetésekre.
A legtöbben (32%) összesen 50 000 - 100 000 forintot fordítanak karácsonyi ajándékokra,
míg minden ötödik ember 100 000 - 200 000 forint (22%), illetve 20 000 - 50 000 forint (22%) közötti összegben vásárol be.
Tízből négyen (42%) személyre szabott vagy valamilyen különleges terméket választanak, míg a nyilatkozók negyede (23%) a megajándékozott hobbijához passzoló meglepetéssel készül. A vevők az ajándékokat leginkább spontán választják ki (69%), illetve barátoktól, családtagoktól szerzett ötletekből (57%), illetve online és közösségi oldalakról (44%) inspirálódnak. Leggyakrabban szépségápolási termékek (60%), élmények (pl. koncertjegyek, utazások, wellness kuponok - 59%), ruházati és divatcikkek (54%), játékok (51%), könyvek (49%), valamint elektronikai eszközök (46%) kerülnek a fa alá. A kutatásban résztvevők majdnem kétharmadának (61%) fontos, hogy lehetőleg környezetbarát, fenntartható ajándékot vásároljon, és csupán töredékük (6%) nem törődik ezzel a szemponttal egyáltalán.
A legtöbben 5-10 órát töltenek ajándékvásárlással (38%),
de a válaszadók negyede (29%) akár ennél is többet fordít rá, viszont hasonló arányban vannak azok (26%), akik nagyjából 2-5 órát hajlandók erre áldozni. A megkérdezettek döntő többsége (86%) élvezi a karácsonyi ajándékvásárlást, még ha közülük sokan (36%) időnként stresszesnek tartják azt. A meglepetések kiválasztásánál az általa szerzett öröm (65%) a legfontosabb szempont, ezt követi azok egyedisége (18%) és a minősége (13%). „A kutatás rámutatott, hogy a promóciók közül leginkább a kedvezményes kuponok (44%), és a nyereményjátékok (27%) ösztönzik ajándékvásárlásra a vevőket.
Címlapkép forrása: Címlapkép forrása: Kép forrása: Etele Plaza/wwwbatatamas.hu