Gigantikus fúzió jöhet, megszülethet a világ egyik legnagyobb autógyártója
Üzlet

Gigantikus fúzió jöhet, megszülethet a világ egyik legnagyobb autógyártója

Nagy bajban van a Nissan, a japán autógyártó eladásai zuhannak, két legfontosabb piacán, Kínában és Észak-Amerikában kiszorítja őket a konkurencia, a gyártás nem hatékony, összeesett a profit, idén brutálisan gyorsan, néhány hónap alatt drámaian megváltozott a cég működési környezete, egyelőre nem úgy néz ki, hogy saját erőből meg tudnák fordítani a rossz trendeket. Ezért is jöhet jól egy partner, lapértesülések alapján a Nissan a Hondával, később pedig akár a Mitsubishivel is összeállhat, sőt, a Foxconn is részesedést szerezhet a bajba jutott japán autógyártóban.
2025. március 26-27-én Győrben találkoznak a legjelentősebb hazai OEM-ek, vevők és beszállítók – erős szakmai program, állófogadás, gyárlátogatás, networking és szálláslehetőség!

Mi a baj a Nissannal?

Ha csak egy ábrát kellene mutatni arról, milyen mélyrepülésben van a Nissan, akkor ez lenne az:

niss elad

Világszerte több mint 2 millió autóval ad el kevesebbet a Nissan, mint a Covid előtt.

Ez azért nem kis szám, csak hogy perspektívába helyezzük: ha egy átlagos autógyárban évente 150 ezer darab autót gyártanak, akkor a kiesett mennyiség több mint 13 üzemnek felelne meg. Persze nem ilyen egyszerű a matek, mert van rugalmasság a gyártásban, de azért a 2 millió mínusz az már fáj.

Hogy hol van a legnagyobb baj? Két fontos régióról érdemes itt beszélni: Kína és Észak-Amerika.

Ebben a két régióban adja el a Nissan az autóinak a 60 százalékát (Kína 23%, Észak-Amerika 37%), értelemszerűen itt volt a legnagyobb is a darabszámban a visszaesés, a két régióban 1,4 millióval csökkent az eladás 2018 és 2023 között.

Kínában 5 év alatt gyakorlatilag lefeleződött az eladás,

az olcsóbb, infotainmentben és általánosságban is jóval innovatívabb kínai autók sok konkurenst kiszorítottak, az egyik ilyen a Nissan.

niss elad2

A másik nagy probléma Észak-Amerikában van, ott tavaly már elkezdett visszaépülni az eladás, de még mindig jóval kevesebb autót adnak el a régióban, mint korábban. Ez a piac azért nagyon fontos a Nissannak (és más autógyártóknak is), mert ott a nagy testű modelleket adják el, amiken vastag a profitmarzs.

niss elad3

Egyébként más régiókban is gyenge a Nissan, a hazai piacon, Japánban ötödével, Európában pedig 44 százalékkal csökkent az értékesítés 5 év alatt.

A hivatalos kommunikáció szerint ennek egy nagy része tudatos volt, csökkentették a gyártókapacitást, egyszerűsítették a termékportfóliót, és elsősorban a profitabilitásra fókuszáltak, a probléma csak azzal van, ha nemcsak az értékesítés egy része, hanem a profit is eltűnik (mint idén, erről majd részletesen lejjebb).

Ebből a szempontból az elmúlt évek nem is sikerültek túl rosszul a Nissannál. Az árbevétel új csúcsra emelkedett, ami mögött két fontos hatás áll: a Nissan elsősorban a nagyobb bevételt (és profitot) hozó modelljeire fókuszált, a másik hatás pedig a gyengülő jen.

niss arbev

És a Covidból is egész szépen felállt a cég, két veszteséges év után a 2023-as pénzügyi évben már értelmezhető profitot termelt a konszern, és a profitmarzs is visszakúszott 3 százalék fölé.

Az ábrán az is látszik, hogy nagyjából tíz évente veszteséges a Nissan, ez alapján most lehetett volna néhány jó éve.

niss prof

És akkor elérkeztünk az idei évhez. A Nissan a 2024-es pénzügyi évre (a pénzügyi év március végével zárul, vagyis el van csúsztatva egy negyedévvel) 7 százalékot meghaladó növekedéssel számolt az eladásban és az árbevételben, és hát a számok nagyon nem így alakultak.

A gyártás 7,8 százalékot esett, az eladás 1,6, az árbevétel 1,3 százalékkal csökkent idén, a profit pedig 94 százalékot zuhant,

gyakorlatilag eltűnt a Nissan profitja.

A gyenge számok miatt a menedzsment újraírta a terveket:

  • 3,45 millió helyett már csak 3,2 millió legyártott autóval terveznek,
  • 3,65 helyett már a tavalyinál is kevesebb, 3,4 millió eladott autóval számolnak, ezen belül Kínában újabb mélypontra, 690 ezer darabra eshet az eladás,
  • 14 ezermilliárd helyett már csak 12700 milliárd jen árbevételre számítanak,
  • profitvárakozást pedig már nem is adott a cég,
  • emellett 9000 munkahely megszüntetését és gyártókapacitásának ötödével való csökkentését tervezi.

A menedzsment több dologgal is magyarázza a rossz trendeket:

  • Kínában gyors az átállás a hibrid és főként az elektromos autókra, amit nehezen tud lekövetni a Nissan, ráadásul túlkapacitások jöttek létre, brutális az árverseny, olyan gyorsan érkeznek a versenytársak új modelljei, amivel a Nissan nem tud lépést tartani.
  • Ehhez jön még hozzá az is, hogy a kínai cégek nemzetközi expanzióba kezdtek, ami a Nissan más piacain is érezteti a hatását.
  • De vannak Nissan-specifikus problémák is, például az, hogy rendkívül alacsony a cég marzsa, ez pedig rossz időkben (például most) gyorsan eltűnik, a költségszint is magas, és nem elég erős a márka.

Idén tehát brutálisan gyorsan, néhány hónap alatt drámaian megváltozott a cég működési környezete, amire úgy tűnik, hogy saját erőből nem tud érdemben reagálni a cég, ezért is kereshetik a kapcsolatot más gyártókkal, mint a Honda.

Jöhet a fúzió

November végén írtunk arról, hogy nagy a baj a Nissannál, és hogy a vállalatnak sürgősen stabilizálnia kell helyzetét, a helyzetet jól ismerők szerint 12-14 hónapja maradt a túlélésre a cégnek, a gyenge idei teljesítmény miatt a cég pénzügyi igazgatójának, Stephen Ma-nak is távoznia kellett.

Ráadásul az is kiderült ekkor, hogy a Renault további részesedéscsökkentést tervez a vállalatban, ezért a japánok új hosszú távú és stabil részvényest keresnek. A hírekben már akkor is szerepelt, hogy a Renault a Hondának adhatja el részvényeinek egy részét a több mint 25 éve tartó szövetség átrendeződésének részeként, egy mai hír szerint valóban a Honda lehet a megmentő.

A Nikkei szerint a Nissan és a Honda egy holdingtársaság keretében egyesülhet, erről a két vállalat hamarosan szándéknyilatkozatot írhat alá, a tervek között szerepel, hogy később a Mitsubishi Motors-t is bevonnák a holdingvállalatba, amelyben jelenleg a Nissan 24%-os részesedéssel rendelkezik.

A tranzakció ennél is bonyolultabb lehet, ugyanis a Foxconn is részesedést szerezhet a Nissanban.

Akárhogy is fog kinézni a tranzakció, a végső struktúrába nyilvánvalóan a Renaultnak is lesz beleszólása, a francia cég birtokolja ugyanis a Nissan 36 százalékát.

A fúzió bejelentésére akár már december 23-án sor kerülhet.

Nagy cég jönne létre

Ha a tavalyi autóeladásokat nézzük (idén és jövőre azért alaposan átalakul a kép, például a BYD előretörésével), akkor a világ hetedik és nyolcadik autógyártója egyesülhet, amivel eladások alapján a harmadik legnagyobb konszern jönne létre. Persze egy az egyben nem érdemes összeadni a számokat, nyilvánvalóan lesznek racionalizálások, de kétségtelen, hogy

a Nissan és a Honda egyesülésével a világ egyik legnagyobb autógyártója jöhet létre.

Ehhez jöhet még hozzá később a Mitsubishi, ami évente több mint 300 ezer autót ad el, és a Foxconn, az elektronikai bérgyártó ugyanis szintén érdeklődik az autógyártás iránt.

20232

Tépik a Nissant

Idén a legtöbb autógyártó részvényárfolyama esett, nem kivétel ez alól a Nissan és a Honda sem. Miközben jó a tőkepiaci hangulat, a vezető részvényindexek történelmi csúcsuk közelében állnak, és a Nikkei is szépen emelkedett, a Nissan közel 40, a Honda több mint 10 százalékot veszített az értékéből.

A mai hírre a Nissan árfolyama 24 százalékot ugrott, így már csak 25 százalék mínuszban áll idén, a Honda árfolyama 3 százalékot esett, a Renault, amelyik most még nagytulajdonosa a Nissannak, több mint 5 százalékot ugrott a hírre.

arf

Címlapkép forrása: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images

Holdblog

A világ legjobban fizetett rabszolgái

Ma egy 25 éves játékos akár több percet tölthet a pályán, mint korábban egy 30 feletti veterán. A ’90-es évek elején egy sztárjátékos 40-42 meccset... The post A világ legjobban fizet

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a kormány legszebb ajándéka a családoknak: megérkezett az 58 + 37 millió!
Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
bét