Az elmúlt időszakban több mint 70 000 eladatlan kínai elektromos jármű torlódott fel a brazil kikötőkben, ami azt jelzi, hogy a kínai autógyártók terjeszkedési elképzelései akadályba ütközhetnek.
A BYD és a GWM globális terjeszkedési stratégiájában Brazília kulcsfontosságú szerepet játszik. Az ország, amely a világ hatodik legnagyobb autópiaca, ideális teszttereppé vált a kínai gyártók számára. A BYD 2021-ben mutatta be első modelljét az országban, 2024 októberébe pedig a két említett gyártó részesedése elérte az 5%-ot a teljes brazil autópiacon.
A gyors tempóban lezajló piacfoglalás egyrészt annak köszönhető, hogy tudatos politikai megfontolás mentén a Brazíliával kereskedelmi-szerződéssel nem rendelkező országokból behozott elektromos (EV) és hibrid autók eddig mentesültek a 35%-os import vámok alól.
Most úgy látszik, hogy ennek a kedvezményes időszaknak vége: Luiz Inacio Lula da Silva elnöki megválasztásával
a brazil autógyártó lobbinak sikerült elérni, hogy 2026-ig fokozatosan kiterjesszék a 35%-os importvámot az elektromos és hibrid autókra is.
A vámok kvóta alapon működnek. Ha például az első évben a kvótát 5000 járműben állapítják meg 35%-os importvám-kulcs mellett, akkor egy adott gyártó a kvóta-mennyiség erejéig mentesül az adó megfizetése alól és csak az afeletti darabszám alapján fizeti meg a többletterhet.
A mézesheteknek vége
- mondta Alexander Seitz, a Volkswagen AG dél-amerikai részlegének ügyvezető elnöke.
Alexandre Baldy, a BYD brazil részlegének vezető alelnöke hozzátette, hogy mindez része annak a tervnek, hogy megelőzzék a vámok hatálybalépését és hogy továbbra is alacsony áron tudják adni az elektromos autóikat.
A kínai gyártók azonban nem adják fel:
A BYD 2025-re évi 300 000 autó gyártását tűzte ki célul, míg a GWM 1,6 milliárd dollár beruházást tervez az országban.
A verseny kiéleződésével a brazil autópiac jelentős átalakulás előtt áll. A kínai gyártók agresszív terjeszkedése és a hazai ipar védelmére tett lépések együttesen egy új korszakot hozhatnak el, ami nem csak a dél-amerikai országot érinti.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images