Portfolio signature

Tömegesen küldik el a dolgozókat Európában, tízezrek veszíthetik el a munkahelyüket

Portfolio
A nehéz gazdasági körülmények és az egyes termékek iránti tartósan gyenge kereslet miatt a vállalatok Európa-szerte kénytelenek voltak befagyasztani a munkaerő-felvételt vagy leépíteni a munkahelyeket. Mutatjuk, hogy az elmúlt hónapokban milyen bejelentések érkeztek a különböző szektorokból, és cégektől.

Autóipar

Az autóipar szereplői az elmúlt hónapokban jelentős átszervezésekbe kezdtek, amelyek során több ezer munkahely került veszélybe. A globális kereslet visszaesése, az elektromos járművek piacának átalakulása, valamint a gazdasági nehézségek egyaránt hozzájárultak ezekhez a döntésekhez.

  • A Bosch, a világ legnagyobb autóalkatrész-beszállítója november 22-én közölte, hogy 2032-ig 5500 munkahelyet tervez leépíteni a számítógépes megoldások és a kormányművek területén, főként a németországi telephelyeken. Ezt követően egy szóvivő megerősítette, hogy további intézkedésként mintegy 10 000 németországi alkalmazott munkaidejét és fizetését is csökkentik.
  • A francia gumiabroncsgyártó Michelin két nyugat-franciaországi telephelyét bezárja, ami mintegy 1250 munkahelyet érint, közölte a cég november 5-én. A lépés a Cholet és a Vannes városánál lévő gyárakat érinti – írta a Yahoo Finance. A cég közlése szerint a döntés elkerülhetetlenné vált a személygépkocsik és a tehergépkocsik gumiabroncspiacának strukturális átalakulása és Európa romló versenyképessége miatt, amin az infláció és az emelkedő energiaárak is rontottak.
  • A német gép- és autóalkatrészgyártó Schaeffler, amelyet az autóipari és ipari ügyfelek gyenge kereslete sújt, november 5-én közölte, hogy 4700 munkahely leépítését tervezi. A Schaeffler közölte, hogy a legnagyobb létszámleépítés Németországban lesz, ahol tíz telephelyen mintegy 2800 embert terveznek elbocsátani. A többi elbocsátás öt európai üzemet érint, beleértve két telephely bezárását is Ausztriában és Nagy-Britanniában. Az áthelyezések révén mintegy 1000 munkahelyet szüntetnek meg, így a nettó elbocsátások száma 3700 fő, ami a Schaeffler teljes létszámának 3,1 százaléka.
  • A Stellantis november 26-án közölte, hogy bezárja a dél-angliai Vauxhall furgongyárat, ami 1100 munkahelyet veszélyeztet. A vállalat az elektromos furgonok gyártását az Ellesmere Port-i üzemében kívánja összpontosítani. A döntés hátterében az elektromos járművekre való átállás kihívásai, és a szigorú brit szabályozás állnak A gyártó az olaszországi Mirafiori üzemében többször is leállította az összeszerelési műveleteket az alacsony kereslet miatt, különösen a Fiat 500 elektromos változata iránt. A vállalat közölte, hogy nem tervezi az olaszországi üzemek bezárását. Friss sztori a cég körül, hogy vasárnap lemondott Carlos Tavares vezérigazgató.
  • A francia autóalkatrész-beszállító, a Valeo nagyszabású átszervezésbe kezd európai működésében, és mintegy 1000 munkahely leépítését tervezi Európában, beleértve két franciaországi telephely bezárását is - mondták források a Reutersnek november 27-én. Az információk szerint a leépítés több mint 800 munkavállalót érint Franciaországban, a Valeo pedig a németországi, lengyelországi és csehországi üzemekben is elbocsátásokat tervez.
  • A Ford közölt november 20-án közölte, hogy 4000 munkahelyet szüntet meg, elsősorban Németországban és Nagy-Britanniában, ami az európai munkaerő 14 százalékát jelenti. A vállalat az elmúlt évek veszteségeivel indokolta a lépést az elektromos autók iránti gyenge kereslet, az elektromos átállás gyenge kormányzati támogatása, és kínai riválisok által támasztott verseny miatt.
  • A Volkswagen több ezer munkahely leépítésével és lehetséges gyárbezárásokkal fenyegetett Németországban, miközben kemény tárgyalásokat kezdett a szakszervezetekkel a költségcsökkentési törekvésekről. Július 9-én a VW-csoporthoz tartozó Audi 3000 főt foglalkoztató brüsszeli telephelyét áruba bocsátották a felső kategóriás elektromos autók iránti alacsony kereslet miatt.
  • A Daimler Trucks, a világ legnagyobb tehergépkocsi-gyártója augusztus 1-jén közölte, hogy csökkenti a munkaidőt és befagyasztja a munkaerő felvételt a németországi tehergépkocsi-gyártó üzletágában, miután a kereslet Európában, és az Ázsiai piacon is gyenge. A cég első félévi összes rendelése - amely jelzi, hogyan alakulhatnak a jövőbeli eladásokr - az egy évvel ezelőttihez képest 10 százalékkal, 198 376 darabra csökkent. Augusztusban a cég éves profitelőrejelzését is visszavágta.

Bankok

A bankszektorban az átszervezések és költségcsökkentések szintén érezhető hatással vannak a munkaerőpiacra. A digitalizáció, a technológiai fejlődés, valamint a gazdasági környezet átalakulása a nagyobb bankokat is lépéskényszerbe hozta.

  • A legnagyobb norvég bank, a DNB szeptemberben közölte, hogy a következő hat hónapban 500 teljes munkaidős pozíciónak megfelelő állást szüntet meg a költségcsökkentés érdekében. A vállalat közölte, hogy felkészül az kamatszint további csökkenésére, és az egyre keményebb versenyre. A cégnek 2023 végén 11 000 dolgozója volt az éves jelentés szerint.
  • A spanyol Santander októberben közölte, több mint 1400 munkahelyet szüntet meg brit üzletágában, mire befejezi a folyamatban lévő költségcsökkentési kört.
  • Olaszország második legnagyobb bankja, az UniCredit megállapodást írt alá a szakszervezetekkel arról, hogy 1000 alkalmazottat előrehozott nyugdíjba küldenek, és felüket, tehát 500 főt új alkalmazottakkal helyettesítik - közölte az olasz bankszövetség, a Fabi október 17-én. A Reutersnek nyilatkozó források szerint a lépés Andrea Orcel vezérigazgató stratégiájának részét képezi, amelynek célja a vállalati központ karcsúsítása, miközben a bank növeli digitális képességeit. Az UniCredit milánói központi irodáinak leépítése akkor is előnyös lehet, ha a banknak sikerül megvásárolni a Commerzbankot - ebben az esetben Németország lenne az UniCredit fő piaca.
  • Az Intesa Sanpaolo októberben megállapodást kötött a szakszervezetekkel egy 4000 alkalmazottat érintő korkedvezményes nyugdíjprogramról, amellyel 2028-tól évi 500 millió eurót kíván megtakarítani a személyzeti költségeken. A bank tervei szerint 2027-ig fokozatosan valósítja meg a korkedvezményes nyugdíjazásokat 4000 dolgozó esetében, miközben 2000 új alkalmazottat vesz fel a távozók felének pótlására. Emellett további 3000 állást szüntet meg Olaszországban és 2000-et külföldi leányvállalatainál a természetes fluktuáció kihasználásával. A létszámcsökkentés hátterében a bankszektor fokozódó digitalizációja áll. A technológiai fejlődés, különösen a mesterséges intelligencia térnyerése jelentősen csökkenti a back-office funkciókat ellátó alkalmazottak iránti igényt.

Ipar

Az ipari vállalatoknál a kedvezőtlen piaci körülmények és a termelési kapacitások optimalizálása miatt váltak szükségessé a munkaerő-leépítések. Az ágazatot a globális gazdasági változások és a finanszírozási nehézségek jelentős mértékben érintik.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés