Tordai Bence képviselő rámutatott, hogy a 2021-ben megkötött gázbeszerzési megállapodás keretében az eredetileg napi 12,3 millió köbméteres orosz földgázmennyiség mára körülbelül 11 millió köbméterrel, az az összmennyiségében közel a duplájára nőtt.
Szijjártó Péter ehhez kapcsolódóan kiemelte, hogy Magyarország tárgyalásokat folytat Katarral 2027 utáni gázbeszerzésekről, azonban hazánkba a cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítása csak a délkelet-európai gázvezetékrendszeren keresztül valósulhat meg, amelynek kapacitása jelenleg nem elegendő az orosz gáz teljes körű helyettesítésére.
A külügyminiszter hangsúlyozta, hogy a gázválsággal leginkább sújtott kelet-közép-európai országok már korábban pénzügyi támogatást kértek az Európai Bizottságtól az új gázbeszerzési útvonalak infrastruktúrájának fejlesztéséhez. A válasz szerint azonban ilyen fejlesztésekre nem biztosítanak forrást, mivel a fosszilis energiahordozók, így a földgáz is, rövidesen kivezetésre kerülnek az EU energiapolitikájából.
A Gazprombankra kivetett amerikai szankciók kapcsán Szijjártó elmondta, hogy a tiltás Magyarországon négy területet érint:
- a bolgár tranzitot
- a földgázbeszerzést
- a nukleáris fűtőanyag ellátását
- valamint a Paks II. projektet
A miniszter nem rég Moszkvában tárgyalt Alexander Novak energetikáért felelős miniszterelnök-helyettessel és a nagy orosz energia cégek vezetőivel.
A négy ügyből három esetben már sikerült jogi megoldásokat találni, míg a negyedik esetben két alternatív megoldási javaslatot vizsgálnak.
A Paks II. projekt kapcsán Szijjártó kiemelte, hogy a növekvő hazai villamosenergia-igény indokolja az új atomerőművi blokkok építését, ami erős villamosenergia-termelési bázist nyújt. A beruházás 3,5 milliárd köbméter földgázt, illetve évente 17 millió tonna szén-dioxidot vált majd ki. A projekt szerződésének módosításáról elmondta, hogy az ilyen nagy volumenű beruházásoknál, ahol a megvalósítás évtizedes távlatokban mérhető, ott szükséges a szerződések rugalmas kezelése. A Paks II. szerződését eddig összesen hatszor módosították, és az Európai Bizottság minden alkalommal jóváhagyta a változtatásokat.