Nőni tudott az EU-s autópiac
Októberben megfordult a csökkenés az új személygépkocsik Európai Uniós piacán, és szerény, 1,1 százalékos növekedést regisztráltak az ACEA adatai szerint. A növekedési ütem Spanyolországban erőteljes, 7,2 százaléos volt, míg Németországban háromhavi csökkenést követően 6 százalékkal nőttek a regisztrációk. A nagyobb piacokon visszaesés volt Franciaországban (-11,1%) és Olaszországban (-9,1%).
Ezzel két havi csökkenés után ismét nőni tudott az értékesítés az EU-ban.
Az első tíz hónapban lényegében stagnálásról lehet beszélni a tavalyi év azonos időszakához képest, hiszen mindössze 0,7 százalékos volt a növekedés. A spanyol (+4,9%) és az olasz (+0,9%) piac pozitívan teljesített, míg Franciaországban és Németországban (-2,7%, illetve -0,4%) estek az eladások.
Az első tíz hónapban így összesen 8,9 millió autót regisztráltak.
Bár az EU-s autóeladások a 2022-es szinthez képest jelentősen magasabbak, a járvány előtti 2019-es szintekhez képest továbbra is jóval alacsonyabb volumen jellemzi a piacot.
Elektromos autók
Az akkumulátoros elektromos autók (BEV) eladásai 2,4 százalékkal nőttek októberben, ezzel a piaci részesedésük októberben stabilan 14,4 százalék maradt.
Összesen 124,9 ezer elektromos autó talált gazdára a hónapban,
így az idei volumen eléri az 1,2 milliót.
A első tíz hónap adatait nézve azonban ez még így is 4,9 százalékos visszaesést jelent, amivel párhuzamosan a szegmens piaci részesedése 13,2 százalékra esett vissza az összehasonlító időszaki 14 százalékról. A visszaesést elsősorban a németországi regisztrációk jelentős csökkenése (-26,6%) okozza, ami az állami támogatások kivezetésével hozható összefüggésbe.
Magyarországon idén az ötödik legnagyobb arányban nőtt az elektromosautó-értékesítés az EU-n belül.
Más hajtásláncok
- A plug-in hibrid (PHEV) autók regisztrációja 7,2 százalékkal csökkent a múlt hónapban, miután Franciaországban (-26,9%), és Olaszországban (-24,9%) is nagyot estek az eladások. Októberben a plug-in hibridek a piac 7,7 százalékát tették ki a tavalyi 8,4 százalékhoz képest. Idén a volumenek szintén csökkentek, 7,9 százalékkal maradnak el az első 10 hónap adatai a tavalyi év azonos időszakától.
- A hibrid elektromos (HEV) meghajtású járművek azonban továbbra is dübörögnek, októberben 17,5 százalékkal nőttek az eladások, a piaci részesedésük pedig 33,3 százalékra emelkedett a tavaly októberi 28,6 százalékról. Ezzel már a második egymást követő hónapban haladta meg a hibridek piaci részesedése a benzinesekét.
- Októberben a benzinüzemű személygépkocsik értékesítése összességében 6,8 százalékkal csökkent. Franciaországban volt a legmeredekebb visszaesés, a regisztrációk 32,7 százalékkal zuhantak, majd Olaszország következik 10,1 százaékos visszaeséssel. Spanyolország 1,6 százalékos csökkenést regisztrált, míg Németország volt az egyetlen olyan nagy piac, ahol növekedett a benzinüzemű személygépkocsik regisztrációja (+3,7%). A benzinüzemű személygépkocsik a piac 30,8 százalékát tették ki októberben, szemben az előző év azonos hónapjában mért 33,4 százalékkal.
- A dízelautók piaca 7,6 százalékkal csökkent, így a piaci részesedésük októberben 10,9 százalék volt. Összességében az EU piacainak csaknem kétharmadán csökkenés volt tapasztalható.
Összefoglalva az alábbiak szerint alakult az egyes hajtásláncok értékesítése októberben a tavaly októberi szintekhez képest.
Alább pedig az októberi piaci részesedések látható. A legnagyobb kategória ebben a hónapban is a hibrid volt.
Az első tíz hónapban az alábbiak szerint alakult az értékesítés egyes hajtásláncok szerint.
Az első tízhavi adatok alapján továbbra is benzin autóból talált gazdára a legtöbb.
Magyarország
Itthon az októberi autóeladások 19,1 százalékkal nőttek tavaly októberhez viszonyítva.
Ezzel úgy tűnik, hogy a tavasszal lejtmenetbe váltó eladások őszre ismét elkezdtek magukra találni.
Figyelemre méltó, hogy az elmúlt hónapok meredek emelkedése után az elektromos autók regisztrációja 1,9 százalékkal alacsonyabb lett, mint az összehasonlító időszakban.
Nőtt idén a hazai autópiac, a maga 8,4 százalékos növekedésével az EU-s átlag felett van, sőt,
a negyedik legnagyobb növekedést könyvelhettel el eddig idén a blokkon belül.
Bár az elektromos autók eladási ugrásszerű növekedést mutatnak, érdemes megjegyezni, hogy a 99 ezer darabos idei összeladáson belül mindössze 7,2 százalékot tesznek ki.
Gyártók
A legtöbb gyártó értékesítése esett októberben, azonban a legnagyobb szereplőnek számító Volkswagen felfelé húzta a számokat, és ez piaci részesedését is sikerült jelentősen, a tavaly októberi 24,9 százalékról 28,7 százalékra feltornáznia.
A tízhavi adatok kevésbé néznek ki jól, főleg az európai gyártók számára. Szinte kivétel nélkül csak az ázsiai gyártók tudtak érdemi növekedést elérni, miközben az európai és amerikai márkák eladásai vagy a tavalyival nagyjából azonos szinten maradtak, vagy csökkentek.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images