A Svájci Óraipari Szövetség keddi közleménye szerint októberben 2,8%-kal csökkent a svájci órák és óraművek exportja, összesen 2,3 milliárd svájci frank (2,6 milliárd dollár) értékben.
A visszaesés legfőbb oka a kínai értékesítések 39%-os zuhanása volt.
Komoly kihívás elé állítja a svájci óragyártókat a Rolextől az Audemars Piguet-ig és a Swatch-ig, hogy Kínában és Hongkongban a fogyasztók a járvány utáni fellendülést követően visszafogták a luxusórák vásárlását. A kínai piac gyengélkedését részben ellensúlyozza az Egyesült Államok és Japán piacának teljesítménye. Az USA-ba irányuló export 11%-kal, míg a Japánba irányuló 20%-kal nőtt. Utóbbi esetében a gyenge jen továbbra is kedvez a helyi kiskereskedőknek.
Érdekes módon a 3000 frank feletti luxusórák kategóriája az egyetlen, amely növekedést produkált: értékben 1,7%-os emelkedést, annak ellenére, hogy darabszámban 4%-os csökkenés volt tapasztalható. Az 500 és 3000 frank közötti nagykereskedelmi árú órák szállítása októberben 21%-kal esett vissza értékben.
Az év első tíz hónapjában a teljes export 2,6%-os csökkenést mutat az előző év azonos időszakához képest.
Az iparági elemzők szerint 2024-ben várhatóan először fog összességében csökkenést mutatni a svájci óraexport azóta, hogy a járvány 2020-ban megzavarta az éves eladásokat. Az ezt követő három évben az iparág fellendült, és az export követő rekordokat döntött. A jelenlegi helyzetben a svájci óragyártók a termelés visszafogásával reagálnak. Egyes cégek egy olyan kormányzati programot is kihasználnak, amelynek keretében szabadságra küldhetik dolgozóikat, elkerülve ezzel a leépítéseket.
Címlapkép forrása: Shutterstock