A NordStar Airlines vezérigazgatója rámutatott, hogy a nyugati szankciók nyomán bevezetett orosz jogszabályi változások komoly problémákat okoztak. Az új szabályozás szerint a külföldi lízingcégek felé fennálló tartozásokat rubelben kellene kiegyenlíteni, amit azonban a hitelezők nem fogadnak el.
Ennek következtében jelentős adósságok halmozódtak fel.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy az orosz kormány 2025-re tervezi ezen adósságok leírását. Az adósságok leírása pedig adóköteles nyereségként jelenne meg a könyvelésükben, 25%-os adókulccsal. A legtöbb érintett vállalat várhatóan nem lesz képes kifizetni ezt az adóterhet, ami csődhöz vezethet.
A NordStar tájékoztatása szerint az oroszországi 30 utasszállító légitársaság közül mindössze három nagy cég - az Aeroflot, az Ural Airlines és az S7 Airlines - tudta megvásárolni a korábban lízingelt gépeket az orosz Nemzeti Jóléti Alap (NWF) forrásaiból.
Andrej Patrakov, a RunAvia repülésbiztonsági és tanúsítási szolgáltatás alapítója az Izvesztyijának nyilatkozva elmondta: "Az Airbus A320-as modellcsaládjába tartozó használt repülőgépek bérlése havonta 80-150 ezer dollárba kerül." Hozzátette, hogy a kifizetetlen adósságokat gyakran a pótalkatrészek és a karbantartási munkák növekvő költségeinek fedezésére használják, mivel a nyugati szankciók után a hivatalos karbantartás elérhetetlenné vált.
Az orosz légi közlekedési szektor problémái nem korlátozódnak a lízingdíjak kérdésére. Októberben a Kyiv Post arról számolt be, hogy Oroszország tárgyalásokat folytat Kazahsztánnal a repülőgéphiány enyhítése érdekében, hogy kazah légitársaságokat vonjon be a belföldi járatok üzemeltetésébe.
A helyzet súlyosságát jelzi, hogy augusztusban olyan híreket láttak napvilágot, melyek szerint egyes oroszországi fapados légitársaságok költségcsökkentő intézkedésként már az üzemanyagokkal spórolnak, ami jelentősen csökkenti a biztonsági tartalékokat.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images