A tanulmány megállapítja, hogy a személyes luxuscikkek - ruházat, táskák, ékszerek és kozmetikumok - iránti kereslet először mutat lassulást másfél évtized után, nem számítva a Covid-19 miatti lezárások időszakát. A vásárlók 2024-ben várhatóan elkerülik a csúcskategóriás márkákat a magasabb költségek és a csökkenő vásárlói hűség miatt, ami rontja a vállalatok nyereségét.
a teljes luxuskiadás 2024-ben várhatóan stagnálni fog, körülbelül 1,5 ezer milliárd euró körül.
A globális gazdasági bizonytalanság és az inflációs nyomás jelentősen befolyásolta a luxusmárkák idei teljesítményét. Az LVMH, a Burberry és a Gucci tulajdonosa, a Kering többször is a várttól elmaradó bevételről jelentett. Különösen aggasztónak bizonyult a kulcsfontosságú kínai piacról érkező csökkenő kereslet.
A Bain & Company jelentése szerint Kínában erőteljes lassulás következett be, amely az év során egyre rosszabbodott, mivel a belföldi költekezés a gyenge fogyasztói bizalom miatt csökkent. A kínai piac tartós gyengesége tovább terhelheti a luxusszektort 2025-ben, bár a szakértők reálisabb forgatókönyvnek tartják a jövő év második felében bekövetkező fokozatos fellendülést. Az európai és az amerikai luxuskereslet idén negyedévről negyedévre javulást mutatott, míg Japán a kedvező árfolyamoknak köszönhetően élen járt. A jelentés előrejelzése szerint az ágazat jövőre enyhén növekedni fog, hacsak nem lesznek jelentősebb gazdasági nehézségek.
A luxusiparban nem minden területet érint egyformán a lassulás, a luxusautók, a vendéglátás, a borok és az éttermek növekedést könyvelhettek el idén.
A luxusutazások különösen jól teljesítettek, mivel a fogyasztók egyre inkább az élmények, a társadalmi események és a wellness felé fordítják kiadásaikat.
A kisebb személyes cikkek, például a szemüvegek és a szépségápolási termékek is növekedést mutatnak, mivel a vásárlók ezeket választották a nagyobb vásárlások helyett.
A jelentés rámutat arra, hogy a luxusmárkáknak többet kell tenniük a fogyasztói bázisuk megtartása és bővítése érdekében, különösen a fiatalabb, Z generációs szegmensben.
Címlapkép forrása: Mester Nándor