Történelmi lépésre készül a Volkswagen - Mutatjuk, mely gyárak lehetnek veszélyben
Üzlet

Történelmi lépésre készül a Volkswagen - Mutatjuk, mely gyárak lehetnek veszélyben

Portfolio
Nagy visszhangot generált a Volkwagen üzemi tanácsának vezetője, mikor közölte, hogy a német autógyártó nem egy, hanem három gyárat tervez bezárni Németországban. Már az is drasztikus lépésnek tűnt, hogy a Volkswagen egyáltalán gyárat zárna be Németországban - hiszen a vállalat története során nem volt erre példa - nem, hogy rögtön hármat. Ugyan a gyártó egyelőre nem jelölte meg konkrétan, hogy mely gyárak lehetnek érintettek, már most lehet arra következtetni, hogy potenciálisan mely üzemekre leselkedhet nagyobb veszély.

Három gyár is veszélyben lehet

Hónapok óta arról szólnak a hírek, hogy nagy bajban van az európai autóipar, az európai autógyártók nem versenyképesek, és komoly átalakításokra van szükség. A Volkswagen vezetői is több alkalommal elmondták, hogy drasztikus átalakítások nélkül nem tudja felvenni a konszern a versenyt a (főleg kínai) konkurenciával, és története során most először akár egy németországi üzemet is bezárhatnak. 

Múlt héten bombaként robbant a hír, hogy a Volkswagen üzemi tanácsának vezetője arról számolt be, hogy az autógyártó három németországi gyár bezárását tervezi, szemben a korábbi hírekben szereplő egy gyárral. Később úgy tűnt, hogy változott az Volkswagen álláspontja, hiszen az IG Metall szakszervezettel való tárgyalások után olyan információk érkeztek, hogy az autógyártó hajlandó a költség- és nyereségességi célok elérését figyelembe véve tárgyalni a telephelyek jövőjéről és a kényszerű elbocsátások elkerüléséről.

Arne Meiswinkel, a Volkswagen főtárgyalója hangsúlyozta, hogy a sikeres működés a munkahelyek biztonságának az előfeltétele, ehhez azonban csökkenteni kell a bérköltségeket. A cég a bérek 10 százalékos csökkentését és a bónuszrendszer átalakítását irányozza elő. Az IG Metall követelte, hogy a konszern által felmondott kollektív szerződéseket (amelyek megakadályozták a leépítéseket 2029-ig) állítsák vissza 2024 december 31-i hatállyal, a VW vezetősége azonban ezt nem tartja lehetségesnek most. A tárgyalások következő körére 2024. november 21-én kerül sor.

A Handelsblatt szerint a javasolt 10%-os fizetéscsökkentés a Volkswagen márkánál közel 800 millió eurós megtakarítást jelentene évente, míg a különböző bónuszok, juttatások és béremelések eltörlésével együtt a megtakarítások összesen mintegy évi 2 milliárd eurót tennének ki, ami a megcélzott 4 milliárd eurós megtakarítás felét jelentené.

Daniela Cavallo, a konszern üzemi tanácsának elnöke viszont rámutatott,

hogy a gyárbezárások lehetősége még ezzel együtt is az asztalon van.

Ugyan az nem derült ki, hogy pontosan mely gyárak lehetnek érintettek, jelenleg elég valószínű, hogy több ezer alkalmazott veszítheti el a munkáját a költségracionalizációs lépések miatt, főleg akkor, ha nem sikerül megegyezni a bérekről. A Handelsblatt szerint a VW konkrétan az emdeni, az osnabrücki és drezdai gyár esetében végzet olyan számításokat, amelyek indokolnák a gyárbezárást.

Alább összegyűjtöttük a VW németországi üzemeit, és hogy azok milyen szerepet töltenek be a vállalaton belül, kezde a már említett, vélhetően a gyárbezárás célpontjául eső üzemekkel.

Emden

Az egyik veszélyben lévő gyár az emdeni üzem lehet. Az 1964-ben a közeli tengeri kikötő előnyeinek kihasználására alapított üzem kezdetben a Bogár gyártására szakosodott, majd 1974-től a Passatot kezdték itt gyártani.

A ma több mint 8000 embert foglalkoztató üzemet azóta teljesen elektromos üzemmé alakították át, a VW 2020 óta több mint egymilliárd eurót fektetett a gyárba, amelyben tavaly 180 000 jármű készült. Az elektromos ID.4-es 2022 májusa óta gördül le az emdeni gyártósorról, a négyajtós, teljesen elektromos ID.7 pedig 2023 nyarán követte. Idén egy harmadik teljesen elektromos modell, az ID.7 Tourer gyártása is megkeződött. Ezzel egyidejűleg tavasszal megszűnt a Passat Variant és az Arteon modellek gyártása.

Az e-autók iránti gyenge kereslet miatt idén a gyártósorokat átmenetileg le kellett állítani - írta a Die Sachsen. A Handelsblatt szerint a VW évi 600 millió euróra becsüli a bezárásból származó lehetséges megtakarítást.

volkswagen
Forrás: Volkswagen
volkswagen
Forrás: Volkswagen

Drezda

A Volkswagen 2001-ben megnyitott drezdai gyára 2023 decemberében 340 főt foglalkoztatott, beleértve a gyakornokokat és a duális munka- és tanulmányi programban részt vevőket is. Ez a VW legújabb és legkisebb telephelye, amely a korábbi vezérigazgató, Ferdinand Piëch presztízsprojektje volt. A helyszín a Gläserne Manufaktur nevet viseli üveg dizájnja miatt.

Miután olyan járműveket gyártottak itt, mint a Phaeton szedán és a Bentley Flying Spur, 2017-ben átállt az elektromos járművekre, kezdve az e-Golffal, és most az ID.3 modell gyártásával.

A VW a Handelsblatt szerint évi 60 millió euró megtakarításra számíthat, ha bezárják a drezdai gyárat.

Volkswagen
Forrás: Volkswagen
Volkswagen
Forrás: Volkswagen

Osnabrück

A Volkswagen 2009-ben vette át az egykori Karmann-gyárat, amely ma már a VW, a Skoda, a Porsche és a Bentley márkák számára gyárt járműveket és karosszériaelemeket. Ez a telephely a kisszériás gyártásra, például kabriók és roadsterek gyártására specializálódott.

A Porsche Cayman, a Porsche Boxster és a T-Roc Cabriolet a mintegy 160 000 lakosú Osnabrückben készül. Az üzem 2300 alkalmazottja a teljes autóipari értékláncban dolgozik, a műszaki fejlesztéstől a járműgyártásig.

A Porsche azonban bejelentette, hogy a Cayman és Boxster modellek következő generációját a stuttgarti-zuffenhauseni üzemében kívánja gyártani, a Volkswagen pedig jövőre leállítja a T-Roc Cabriolet gyártását, ami potenciális termelési problémát jelent Osnabrück számára, mivel az üzem utódmodell nélkül marad. A Handelsblatt szerint a VW 130 millió euró megtakarítással számol a gyár bezárása esetén.

Volkswagen AG
Forrás: Volkswagen
Volkswagen AG
Forrás: Volkswagen

Braunschweig

A Volkswagen legrégebbi üzeme, amely 2023-tól mintegy 6500 dolgozót foglalkoztatott a közel 250 000 lakosú városban. Az üzemben alkatrészeket gyártanak, beleértve az első és hátsó tengelyeket, kormányműveket, akkumulátorokat, valamint gépeket, berendezéseket és szerszámokat. Emellett 2019 óta a Volkswagen új, MEB platformra épülő elektromos autóihoz is gyártanak itt akkumulátorokat, vagyis a gyárnak központi szerepe van a Volkswagen emobilitási stratégiájában. 2023-ban az itt gyártott alkatrészek a VW-csoport 4,6 millió autójába kerültek bele.

volkswagen
Forrás: Volkswagen
volkswagen
Forrás: Volkswagen

Hannover

A gyár mintegy 14 200 embert foglalkoztat Alsó-Szászországban, egy 8 milliós régióban, amely egyben a Volkswagen második legnagyobb részvényese is.

Itt kezdték el 1956-ban a VW "Bulli" gyártását, és most a hatodik generációs T-sorozatú lakóautót, a furgonokat és kisbuszokat, valamint az Amarok pickupot gyártják.

A járműveken kívül a csoport számára olyan alkatrészeket is gyártanak itt, mint a hengerfejek és a szívócsövek.

vwhanover
Forrás: Volkswagen

Kassel

A Volkswagen csoporthoz 1958 óta tartozó kasseli üzem a VW legnagyobb alkatrészgyára. Évente mintegy 3 millió sebességváltó és elektromos hajtásrendszert; valamint mintegy 2 millió kipufogórendszert gyártanak itt.

A Volkswagen szerint az üzem Észak-Hessen legnagyobb munkaadója, mintegy 15 500 embert foglalkoztat. Kassel teljes lakossága mintegy 200 000 fő.

A Kasselben gyártott alkatrészeket nem csak a VW márkánál, hanem haszonjárművekben, a SEAT-nál, az Audinál, a Škodánál, a Porschénál és a Lamborghininél is használják.

volksswagen
Forrás: Volkswagen
volkswagen
Forrás: Volkswagen

Salzgitter

Az 1970-ben a VW K70-es modelljének gyártására megnyitott salzgitteri gyár 2023-ban mintegy 7500 dolgozót foglalkoztatott a valamivel több mint 100 000 lakosú városban.

Ma már motorváltozatokat, valamint az elektromos járművek alkatrészeit gyártják itt. Az elektromobilitás irányába történő átalakulás részeként a salzgitteri alkatrészgyár az elektromos hajtás két elemi alkatrészének, a rotoroknak és a sztátoroknak a gyártására specializálódott. Mindkét alkatrészt az ID. modellekben használják.

A Volkswagen 2021-ben 2 milliárd eurós (2,21 milliárd dollár) beruházást jelentett be, hogy az elsősorban motorok gyártására szakosodott gyárat a konszern fő akkumulátorcellagyárává alakítsa át.

Volkswagen
Forrás: Volkswagen
Volkswagen
Forrás: Volkswagen

Wolfsburg

Az alsó-szászországi Wolfsburgban található hatalmas üzem nem csak a Volkswagen központja, de a legnagyobb gyártóegysége.

A 910 focipálya nagyságú területet elfoglaló üzem mintegy 70 000 embert foglalkoztat. Az 1938-ban, nem sokkal a vállalat megalapítása után megnyitott üzem 2023-ban közel félmillió járművet gyártott, köztük a VW Golfot, a Tourant, és a Tiguant.

A gyárat 2030-ra többplatformos üzemmé alakítják át az MQB (belsőégésű motor), az MEB (elektromos) és az SSP (autonóm vezetés) platformokkal.

Volkswagen
Forrás: Volkswagen
Volkswagen
Forrás: Volkswagen

Chemnitz

A chemnitzi motorgyár teljes területe 213 000 m², ami 30 futballpályának felel meg. A Volkswagen Chemnitzben mintegy 1 900 alkalmazottal (beleértve a diákokat és a szakmunkástanulókat is) a város egyik legnagyobb magánfoglalkoztatója.

A gyár motorokat szállít a járműgyáraknak, valamint alkatrészeket a Volkswagen-csoport egységeinek. A 2023-as évben mintegy 608 000 motort szállítottak ki. A jövőben a telephely az e-mobilitáshoz szükséges alkatrészek gyártásába is beszáll.

Volkswagen
Forrás: Volkswagen
Volkswagen
Forrás: Volkswagen

Zwickau

A zwickaui járműgyár teljes területe 1 800 000 m². A zwickaui üzemben kizárólag tisztán elektromos meghajtású járműveket gyártanak, az utolsó belső égésű járművet 2020. június 26-án gyártották le. Zwickauban gyártanak olyan modelleket, mint a Volkswagen ID.3, ID.4 és ID.5, az Audi Q4 e-tron és Sportback e-tron, valamint a Seat Cupra Born. Mintegy 247 000 járművet gyártottak itt 2023-ban.

Az üzem 2023 decemberében 10 350 állandó alkalmazott (beleértve a munka-ösztöndíjas hallgatókat és a szakképzésben részt vevő gyakornokokat) foglalkoztatott.

Volkswagen
Forrás: Volkswagen
Volkswagen
Forrás: Volkswagen

Címlapkép forrása: Jaap Arriens/NurPhoto via Getty Images

Buxelliott - Elliott Wave Hungary

Bux - '24.11.04

Egy \"Rising Wedge\", egy fordulós divergencia, egy lehetséges DKK, egy kialakulás előtt álló alacsonyabb tető, mindez megerősítve egy short indikátor-konfiguráció trigger lehetőségével, mel

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Kiderült, meddig kell izgulnunk: ekkor hirdethetnek eredményt Trump és Harris között
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Opening event for the project EUYOU – 1st BRUXINFO Day
2024. november 8.
Digital Transformation 2024
2024. november 14.
Banking Technology 2024
2024. november 5.
HR (R)Evolution 2024 - Powered by Prohuman & Pénzcentrum
2024. november 13.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
bét