Három gyár is veszélyben lehet
Hónapok óta arról szólnak a hírek, hogy nagy bajban van az európai autóipar, az európai autógyártók nem versenyképesek, és komoly átalakításokra van szükség. A Volkswagen vezetői is több alkalommal elmondták, hogy drasztikus átalakítások nélkül nem tudja felvenni a konszern a versenyt a (főleg kínai) konkurenciával, és története során most először akár egy németországi üzemet is bezárhatnak.
Múlt héten bombaként robbant a hír, hogy a Volkswagen üzemi tanácsának vezetője arról számolt be, hogy az autógyártó három németországi gyár bezárását tervezi, szemben a korábbi hírekben szereplő egy gyárral. Később úgy tűnt, hogy változott az Volkswagen álláspontja, hiszen az IG Metall szakszervezettel való tárgyalások után olyan információk érkeztek, hogy az autógyártó hajlandó a költség- és nyereségességi célok elérését figyelembe véve tárgyalni a telephelyek jövőjéről és a kényszerű elbocsátások elkerüléséről.
Arne Meiswinkel, a Volkswagen főtárgyalója hangsúlyozta, hogy a sikeres működés a munkahelyek biztonságának az előfeltétele, ehhez azonban csökkenteni kell a bérköltségeket. A cég a bérek 10 százalékos csökkentését és a bónuszrendszer átalakítását irányozza elő. Az IG Metall követelte, hogy a konszern által felmondott kollektív szerződéseket (amelyek megakadályozták a leépítéseket 2029-ig) állítsák vissza 2024 december 31-i hatállyal, a VW vezetősége azonban ezt nem tartja lehetségesnek most. A tárgyalások következő körére 2024. november 21-én kerül sor.
A Handelsblatt szerint a javasolt 10%-os fizetéscsökkentés a Volkswagen márkánál közel 800 millió eurós megtakarítást jelentene évente, míg a különböző bónuszok, juttatások és béremelések eltörlésével együtt a megtakarítások összesen mintegy évi 2 milliárd eurót tennének ki, ami a megcélzott 4 milliárd eurós megtakarítás felét jelentené.
Daniela Cavallo, a konszern üzemi tanácsának elnöke viszont rámutatott,
hogy a gyárbezárások lehetősége még ezzel együtt is az asztalon van.
Ugyan az nem derült ki, hogy pontosan mely gyárak lehetnek érintettek, jelenleg elég valószínű, hogy több ezer alkalmazott veszítheti el a munkáját a költségracionalizációs lépések miatt, főleg akkor, ha nem sikerül megegyezni a bérekről. A Handelsblatt szerint a VW konkrétan az emdeni, az osnabrücki és drezdai gyár esetében végzet olyan számításokat, amelyek indokolnák a gyárbezárást.
Alább összegyűjtöttük a VW németországi üzemeit, és hogy azok milyen szerepet töltenek be a vállalaton belül, kezde a már említett, vélhetően a gyárbezárás célpontjául eső üzemekkel.
Emden
Az egyik veszélyben lévő gyár az emdeni üzem lehet. Az 1964-ben a közeli tengeri kikötő előnyeinek kihasználására alapított üzem kezdetben a Bogár gyártására szakosodott, majd 1974-től a Passatot kezdték itt gyártani.
A ma több mint 8000 embert foglalkoztató üzemet azóta teljesen elektromos üzemmé alakították át, a VW 2020 óta több mint egymilliárd eurót fektetett a gyárba, amelyben tavaly 180 000 jármű készült. Az elektromos ID.4-es 2022 májusa óta gördül le az emdeni gyártósorról, a négyajtós, teljesen elektromos ID.7 pedig 2023 nyarán követte. Idén egy harmadik teljesen elektromos modell, az ID.7 Tourer gyártása is megkeződött. Ezzel egyidejűleg tavasszal megszűnt a Passat Variant és az Arteon modellek gyártása.
Az e-autók iránti gyenge kereslet miatt idén a gyártósorokat átmenetileg le kellett állítani - írta a Die Sachsen. A Handelsblatt szerint a VW évi 600 millió euróra becsüli a bezárásból származó lehetséges megtakarítást.
Drezda
A Volkswagen 2001-ben megnyitott drezdai gyára 2023 decemberében 340 főt foglalkoztatott, beleértve a gyakornokokat és a duális munka- és tanulmányi programban részt vevőket is. Ez a VW legújabb és legkisebb telephelye, amely a korábbi vezérigazgató, Ferdinand Piëch presztízsprojektje volt. A helyszín a Gläserne Manufaktur nevet viseli üveg dizájnja miatt.
Miután olyan járműveket gyártottak itt, mint a Phaeton szedán és a Bentley Flying Spur, 2017-ben átállt az elektromos járművekre, kezdve az e-Golffal, és most az ID.3 modell gyártásával.
A VW a Handelsblatt szerint évi 60 millió euró megtakarításra számíthat, ha bezárják a drezdai gyárat.
Osnabrück
A Volkswagen 2009-ben vette át az egykori Karmann-gyárat, amely ma már a VW, a Skoda, a Porsche és a Bentley márkák számára gyárt járműveket és karosszériaelemeket. Ez a telephely a kisszériás gyártásra, például kabriók és roadsterek gyártására specializálódott.
A Porsche Cayman, a Porsche Boxster és a T-Roc Cabriolet a mintegy 160 000 lakosú Osnabrückben készül. Az üzem 2300 alkalmazottja a teljes autóipari értékláncban dolgozik, a műszaki fejlesztéstől a járműgyártásig.
A Porsche azonban bejelentette, hogy a Cayman és Boxster modellek következő generációját a stuttgarti-zuffenhauseni üzemében kívánja gyártani, a Volkswagen pedig jövőre leállítja a T-Roc Cabriolet gyártását, ami potenciális termelési problémát jelent Osnabrück számára, mivel az üzem utódmodell nélkül marad. A Handelsblatt szerint a VW 130 millió euró megtakarítással számol a gyár bezárása esetén.
Braunschweig
A Volkswagen legrégebbi üzeme, amely 2023-tól mintegy 6500 dolgozót foglalkoztatott a közel 250 000 lakosú városban. Az üzemben alkatrészeket gyártanak, beleértve az első és hátsó tengelyeket, kormányműveket, akkumulátorokat, valamint gépeket, berendezéseket és szerszámokat. Emellett 2019 óta a Volkswagen új, MEB platformra épülő elektromos autóihoz is gyártanak itt akkumulátorokat, vagyis a gyárnak központi szerepe van a Volkswagen emobilitási stratégiájában. 2023-ban az itt gyártott alkatrészek a VW-csoport 4,6 millió autójába kerültek bele.
Hannover
A gyár mintegy 14 200 embert foglalkoztat Alsó-Szászországban, egy 8 milliós régióban, amely egyben a Volkswagen második legnagyobb részvényese is.
Itt kezdték el 1956-ban a VW "Bulli" gyártását, és most a hatodik generációs T-sorozatú lakóautót, a furgonokat és kisbuszokat, valamint az Amarok pickupot gyártják.
A járműveken kívül a csoport számára olyan alkatrészeket is gyártanak itt, mint a hengerfejek és a szívócsövek.
Kassel
A Volkswagen csoporthoz 1958 óta tartozó kasseli üzem a VW legnagyobb alkatrészgyára. Évente mintegy 3 millió sebességváltó és elektromos hajtásrendszert; valamint mintegy 2 millió kipufogórendszert gyártanak itt.
A Volkswagen szerint az üzem Észak-Hessen legnagyobb munkaadója, mintegy 15 500 embert foglalkoztat. Kassel teljes lakossága mintegy 200 000 fő.
A Kasselben gyártott alkatrészeket nem csak a VW márkánál, hanem haszonjárművekben, a SEAT-nál, az Audinál, a Škodánál, a Porschénál és a Lamborghininél is használják.
Salzgitter
Az 1970-ben a VW K70-es modelljének gyártására megnyitott salzgitteri gyár 2023-ban mintegy 7500 dolgozót foglalkoztatott a valamivel több mint 100 000 lakosú városban.
Ma már motorváltozatokat, valamint az elektromos járművek alkatrészeit gyártják itt. Az elektromobilitás irányába történő átalakulás részeként a salzgitteri alkatrészgyár az elektromos hajtás két elemi alkatrészének, a rotoroknak és a sztátoroknak a gyártására specializálódott. Mindkét alkatrészt az ID. modellekben használják.
A Volkswagen 2021-ben 2 milliárd eurós (2,21 milliárd dollár) beruházást jelentett be, hogy az elsősorban motorok gyártására szakosodott gyárat a konszern fő akkumulátorcellagyárává alakítsa át.
Wolfsburg
Az alsó-szászországi Wolfsburgban található hatalmas üzem nem csak a Volkswagen központja, de a legnagyobb gyártóegysége.
A 910 focipálya nagyságú területet elfoglaló üzem mintegy 70 000 embert foglalkoztat. Az 1938-ban, nem sokkal a vállalat megalapítása után megnyitott üzem 2023-ban közel félmillió járművet gyártott, köztük a VW Golfot, a Tourant, és a Tiguant.
A gyárat 2030-ra többplatformos üzemmé alakítják át az MQB (belsőégésű motor), az MEB (elektromos) és az SSP (autonóm vezetés) platformokkal.
Chemnitz
A chemnitzi motorgyár teljes területe 213 000 m², ami 30 futballpályának felel meg. A Volkswagen Chemnitzben mintegy 1 900 alkalmazottal (beleértve a diákokat és a szakmunkástanulókat is) a város egyik legnagyobb magánfoglalkoztatója.
A gyár motorokat szállít a járműgyáraknak, valamint alkatrészeket a Volkswagen-csoport egységeinek. A 2023-as évben mintegy 608 000 motort szállítottak ki. A jövőben a telephely az e-mobilitáshoz szükséges alkatrészek gyártásába is beszáll.
Zwickau
A zwickaui járműgyár teljes területe 1 800 000 m². A zwickaui üzemben kizárólag tisztán elektromos meghajtású járműveket gyártanak, az utolsó belső égésű járművet 2020. június 26-án gyártották le. Zwickauban gyártanak olyan modelleket, mint a Volkswagen ID.3, ID.4 és ID.5, az Audi Q4 e-tron és Sportback e-tron, valamint a Seat Cupra Born. Mintegy 247 000 járművet gyártottak itt 2023-ban.
Az üzem 2023 decemberében 10 350 állandó alkalmazott (beleértve a munka-ösztöndíjas hallgatókat és a szakképzésben részt vevő gyakornokokat) foglalkoztatott.
Címlapkép forrása: Jaap Arriens/NurPhoto via Getty Images