Az EU új, akár 45,3 százalékot elérő vámjai szerdán léptek életbe egy egyéves vizsgálatot követően, amely megosztotta a tagállamokat és Peking retorzióját váltotta ki. Tíz EU-tagállam, köztük Franciaország, Lengyelország és Olaszország támogatta a vámokat, míg öt ország, köztük (Németország, Magyarország, Málta, Szlovénia és Szlovákia) ellenezte azokat, tizenkét tagállam pedig tartózkodott a szavazáson.
A kínai kereskedelmi minisztérium október 10-én tartott ülésén arra utasította az autógyártókat, köztük a BYD-t, a SAIC-et és a Geelyt, hogy halasszák el jelentősebb beruházásaikat, például gyárak építését azokban az országokban, amelyek támogatták a vámokat. Az ülésen részt vevő külföldi autógyógyártókat óvatosságra intették a tartózkodó országokban történő befektetésekkel kapcsolatban is, és arra bátorították őket,
hogy a vámok ellen szavazó országokban fektessenek be.
Legyenek óvatosak a szavazástól tartózkodó országokban történő befektetéseikkel kapcsolatban
- hangzott el az ülésen a források szerint.
Olaszország és Franciaország, bár támogatták a vámokat, korábban igyekeztek kínai autipari befektetéseket vonzani. Az állami tulajdonú SAIC, Kína második legnagyobb autóipari exportőre, jelenleg egy európai elektromos járműgyár helyszínét választja ki, és tervezi második európai alkatrészközpontjának megnyitását Franciaországban.
A BYD, amely már épít gyárat Magyarországon - amely a vámok ellen szavazott -, fontolgatja európai központjának áthelyezését Hollandiából Magyarországra költségcsökkentési okokból.
A kínai autógyártóknak azt is tanácsolták, hogy kerüljék az európai kormányokkal folytatott különálló beruházási tárgyalásokat, és ehelyett működjenek együtt közös tárgyalások folytatása érdekében. Ez az irányelv egy júliusi figyelmeztetést követ, amikor a kínai kereskedelmi minisztérium óvatosságra intette a vállalatokat az európai befektetésekkel kapcsolatban.
Forrás: Reuters
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images