Az Európai Bizottság több mint egy évig tartó vizsgálat után hozta meg döntését a kínai elektromos járművekre kivetendő vámokról. A döntés értelmében két kínai gyártóra egyedi vámok vonatkoznak:
a BYD esetében 17,0 százalékos, a Geely-re 18,8 százalékos, míg a SAIC-re szintén 35,3 százalékos.
Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 20,7 százalékos vám vonatkozik. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 35,3 százalék vámot kell alkalmazni.
A bizottság indoklása szerint a vámok bevezetésére azért van szükség, hogy ellensúlyozzák a tisztességtelen kínai támogatásokat, beleértve a kedvezményes finanszírozást, támogatásokat, valamint a piaci ár alatti földterületet, akkumulátorokat és nyersanyagokat. Az EU aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy Kína évi hárommillió elektromos autó gyártási kapacitása kétszer akkora, mint az uniós piac.
Peking reakciója nem maradt el: az uniós vámokat protekcionistának és az EU-Kína kapcsolatokat károsítónak nevezte. Válaszlépésként Kína saját vizsgálatokat indított az uniós pálinka-, tej- és sertéshústermékek behozatalára vonatkozóan, és az EU ideiglenes intézkedéseit a Kereskedelmi Világszervezetnél is megtámadta.
Az európai autógyártók számára komoly kihívást jelent a kínai riválisok által gyártott olcsóbb elektromos autók beáramlása. A bizottság becslése szerint a kínai márkák részesedése az uniós piacon a 2019-es 1% alatti értékről 8%-ra emelkedett, és 2025-re elérheti a 15%-ot. Az árak jellemzően 20%-kal alacsonyabbak az EU-ban gyártott modellek árainál.
Forrás: Reuters
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio