A közelmúltban napvilágot látott információk szerint egy kínai tulajdonú vállalat készül beindítani egy új magyar légitársaságot Hungary Airlines néven még az idei év decemberében. A 2021-ben alapított cég eddig kizárólag teherszállítással foglalkozott, főként a Csengcsou-Budapest útvonalon.
A Budapest Nemzetközi Repülőtér Cargo Cityjében bejegyzett vállalkozás hamarosan megkaphatja a szükséges engedélyeket a kereskedelmi légi járművek üzemeltetéséhez.
Emellett a kormány tulajdonában lévő A330-200F típusú repülőgép üzemeltetési jogát is megszerezheti, amelyet korábban a Qatar Cargo, jelenleg pedig a WizzAir használ a Budapest-Hangcsou útvonalon, heti öt alkalommal.
A Cargo Facts nemzetközi repülőgépipari hírlevél információira támaszkodó Budflyer szerint a Hungary Cargo Airlines nevet a három éve alapított Universal Translink Airline Hungary Kft. (UTA Kft.) vette fel idén májusban. A cég fő profilja az áruszállítás, de tevékenységi körébe tartozik még a légi szállítóeszközök, közúti és építőipari járművek kölcsönzése is. Mára a budapesti repülőtér legnagyobb cargocégévé nőtte ki magát, havonta több mint ötezer tonna árut szállítva – írja az Economx.
A vállalat többségi tulajdonosa Wu Jiang, egy régóta Magyarországon élő kínai-magyar befektető. A társtulajdonos a Csengcsouban bejegyzett Universal Translink Airlines, egy nemzetközi áruszállításra és logisztikai folyamatok menedzselésére szakosodott vállalat.
Varga G. Gábor légiközlekedési szakértő, az Egek Ura Blog alapítója a lapnak kiemelte, a Hungary Cargo Airlines jelentőségét, mivel magyar alapítású, hazai hatósági engedélyekkel rendelkező cégként biztosítja áruszállítási szolgáltatását az állam tulajdonában lévő, magyar lajstromban szereplő repülőgéppel. Ez kulcsfontosságú szerepet játszik a kínai-magyar áruforgalomban, járatonként hatvan tonnás kapacitásával.
A szakértő véleménye szerint azonban
nem valószínű, hogy a társaságnak az utasjáratok üzemeltetésére vonatkozó engedélyek megszerzése és azok indítása is ambíciója lenne.
Hozzátette, hogy ez akkor sem esélyes, ha egyes piaci elemzések szerint lenne rá igény a jelenlegi, fapados légitársaságok által uralt piaci környezetben.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images