Hasonló témákkal is foglalkozunk a november 6-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Jelentkezés és regisztráció itt.
Három német gyárat is bezárhat a Volkswagen
A Volkwagen német üzemi tanácsának vezetője, Daniela Cavallo szerint a Volkswagen legalább három németországi gyárat akar bezárni.
A vezető emellett azt mondta, hogy a megmaradó német gyárakat visszaskálázná a VW.
Minden német VW-gyárat érintenek ezek a tervek. Egyik sincs biztonságban
- mondta Cavallo.
Elmondása szerint a Volkswagen teljes részlegeket és területeket szervezne ki, vagy helyezne át külföldre.
Az egyértelmű szándék, hogy több tízezer munkahelyet szüntessenek meg
- mondta.
Mindenféle munkakörről van szó. Függetlenül attól, hogy ezekhez milyen képesítés szükséges. Tehát itt már egyikünk sem érezheti magát biztonságban!
- mondta Cavallo.
A több tízezres létszámleépítés után a maradó VW-munkavállalók számára 10 százalékos bércsökkentést, a következő két évben bérbefagyasztást, és a jelenlegi havi 167 eurós kollektív bónusz megszüntetését tervezik. Ez mintegy 18 százalékos bércsökkentést jelent. A vezetői szint alatti munkavállalók esetében, akiknek a béréről szintén tárgyalnak az IG Metallal, a bónuszok megszűnnek. A 25 és 35 éves szolgálati idő után járó egyszeri jubileumi juttatások szintén a múlté.
Az üzemi tanács vezetőjének megszólalása után egy német kormányszóvívő arról beszélt, hogy számára nem volt ismert a potenciális gyárbezárásokról szóló terv. A német kormány tisztában van a Volkswagen nehézségeivel - közölte egy szóvivő hétfőn, hozzátéve, hogy a kormány szoros kapcsolatban áll az autógyártóval és a munkavállalók képviselőivel.
Köztudott, hogy a Volkswagen nehéz helyzetben van. A Volkswagennél is folyamatos párbeszéd folyik mind a munkaadói, mind a munkavállalói oldallal
- mondta a szóvivő.
Nem sokkal a hírek megjelenése után a Volkswagen is megszólalt. A gyártó szerint a szerkezetátalakítási intézkedések jelentik az egyetlen módját, hogy a jövőre vonatkozó beruházási terveket a cég saját forrásból finanszírozni tudja. Hozzátették emellett, hogy a vállalat nyár óta világosan kommunikálja, hogy a romló gazdasági helyzet miatt átfogó szerkezetátalakítási intézkedések szükségesek.
A cél, hogy a vállalatot hosszú távon versenyképessé tegyük, és hogy fenntarható, digitális technológiával rendelkező, kiváló minőségű termékeket vigyünk a piacra, vonzó áron és profitábilisan
- közölték. Az európai autópiac stagnál, és belátható időn belül nem is fog helyreállni - tették hozzá.
Thomas Schäfer, a VW márka vezérigazgatója így nyilatkozott:
"Jelenleg nem keresünk elég pénzt az autóinkkal. Ugyanakkor az energia-, alapanyag- és személyi költségeink tovább emelkedtek. Ez a számítás hosszú távon nem működhet. El kell tehát jutnunk a probléma gyökeréhez: németországi telephelyeinken nem vagyunk elég termelékenyek, és a gyári költségeink jelenleg 25-50 százalékkal magasabbak a tervezettnél. Ez azt jelenti, hogy az egyes német üzemek kétszer olyan drágák, mint a konkurencia. Ráadásul mi a Volkswagennél még mindig sok olyan feladatot végzünk házon belül, amelyet a konkurencia már költséghatékonyabban kiszervezett. Ez azt jelenti, hogy nem folytathatjuk ugyanúgy, mint eddig. Gyorsan közös és fenntartható megoldást kell találnunk vállalatunk jövője érdekében.”
Drasztikus lépések
A potenciális gyárbezárások jelentőségét könnyebb perspektívába helyezni, ha megnézzük, mekkora a Volkswagen márka németországi tevékenysége. A VW mintegy 120 ezer embert foglalkoztat Németországban, akiknek mintegy fele Wolfsburgban dolgozik. A VW márka (nem a csoport) összesen tíz gyárat üzemeltet Németországban, ebből hat Alsó-Szászországban, három Szászországban és egy Hessenben található.
Korábban egy gyár bezárásáról volt szó
Soha korábban nem fordult elő olyan, hogy a Volkwagen gyárat zárt volna be Németországban, ezért is volt fontos hír, hogy a német konszern üzembezárásra készül.
Az elmúlt hónapokban a Volkswagen vezetői több alkalommal is beszéltek arról, hogy a német konszern nem versenyképes, a költségeket pedig jelentősen csökkenteni kell.
Többször elhangzott, hogy jelentős létszámcsökkentésre és akár gyárbezárásokra is sor kerülhet.
Korábban viszont egy német üzem bezárásáról volt szó.
El is indult a találgatás azzal kapcsolatban, hogy melyik lehet az az üzem, az egyik lehetséges gyárként az osnabrücki üzemet tartották számon, aminek a jövője bizonytalan, mert nem ott fogják gyártani a Porsche új elektromos modelljét.
A korábbi terv az volt, hogy 2026-tól a Porsche Osnabrückben gyártott modelljeinek elektromos változatait is ott fogják gyártani. A VW-gyárban olyan autókat gyártottak volna, amelyekhez a Porsche stuttgarti központi üzemének kapacitása nem elegendő.
A remélt utódrendelés elvesztésével a telephely 2026 tavaszától utódmodell nélkül maradna.
Tudomásul vettük a Porsche igazgatótanácsának döntését
- mondta október elején a dpa megkeresésére a konszern üzemi tanácsának szóvivője. A telephely jövőjéről azonban nem csak a Porsche dönt.
A 2300 alkalmazottat foglalkoztató osnabrücki Volkswagen-üzem legfontosabb megrendelője jelenleg a Porsche. A Cayman és a Boxster belsőégésű motoros változatai 2023 áprilisa óta készülnek ott, és jelenleg ott gyártják a VW T-Roc kabriót is, amelynek a gyártása 2026 tavaszán szintén kifut. Arról, hogy hogyan tovább, idén ősszel születik döntés.
A friss információ itt az, hogy szeptember végén közölte az anyacég az üzemmel, hogy megszüntetik az üzleti kapcsolatot a gyárral.
Nem csak német üzemek vannak veszélyben
A Volkswagen nemcsak Németországban készül gyárbezárásokra, de más országokban is. Azt már hónapok óta tudjuk, hogy a konszernhez tartozó Audi márka brüsszeli gyárának bezárása egyre valószínűbb, miután a vállalat nem talált megfelelő befektetőt vagy alternatív felhasználási lehetőséget az üzem számára.
Gerd Walker, az Audi operatív igazgatója október közepén jelentette be, hogy a 26 érdeklődő vagy potenciális befektető közül egyik sem mutatott be életképes és fenntartható koncepciót a gyár jövőjére vonatkozóan.
A Volkswagen-csoporton belüli belső keresés a jövőbeni autógyártás vagy az üzem alternatív felhasználási lehetőségei iránt szintén eredménytelennek bizonyult.
Az Audi az év folyamán többször is nyilvánosan kritizálta a belga fővárosban található üzemet, ahol jelenleg a Q8 e-tron és annak Sportback változatát gyártják. A vállalat bejelentette, hogy a Q8 e-tron utódját Mexikóban fogják gyártani, és nem terveznek új modelleket adni a belga üzemnek.
A gyár bezárása mintegy 3000 munkavállaló elbocsátását jelentheti.
Kis esésben a VW
A Volkswagen árfolyama ma mérsékelt esésben van, mindössze 0,4 százalékkal került lejjebb a jegyzés.
Alapvetően vegyes ma a hangulat az európai autógyártók részvényeinek piacán.
Az éves változás ehhez képest jelentősen eltérő képet mutat, az európai autógyártók részvényárfolyama nagyrészt jelentősen esett idén, a Volkswagen 17,7 százalékkal került lejjebb év eleje óta.
Forrás: Reuters
Címlapkép forrása: Shutterstock