A brit Top 40-es slágerlisták adatai szerint az ünnepi dalok már november közepétől, 45 nappal karácsony előtt megjelennek a listákon. Ez a tendencia az 1990-es évek óta folyamatosan erősödik. Tavaly például két karácsonyi dal is felkerült a listára november 10-én, ami korábban szokatlan volt.
A kiskereskedelemben is megfigyelhető a korai kezdés. Az Assosia kutatócég adatai alapján a karácsonyi termékek már szeptemberben megjelennek a boltok polcain. A Mr Kipling szóvivője szerint ez a fogyasztói igényekre adott válasz:
Rengeteg fogyasztó örömmel kezdi el feltölteni a karácsonyi finomságok készleteit, amikor azok szeptemberben megjelennek a polcokon.
A karácsonyi vásárok is egyre korábban nyitnak meg az Egyesült Királyságban. A birminghami frankfurti karácsonyi vásár például idén már november 1-jén megnyitja kapuit, folytatva a 2010 óta megfigyelhető trendet. Hasonló tendenciák figyelhetők meg más városokban is, bár vannak kivételek, mint például Bath, ahol a vásár nyitása későbbre tolódott.
Érdekes módon néhány hagyományos karácsonyi esemény, mint az Oxford Street karácsonyi fényeinek felkapcsolása vagy a John Lewis karácsonyi reklámjának elindítása, ellenállt a "karácsonyi belopódzás" jelenségének, és időpontjaik az elmúlt évtizedben viszonylag stabilak maradtak.
A karácsonyi termékek és dalok egyre koraibb megjelenése tehát valóban létező jelenség, és úgy tűnik, hogy a fogyasztói igények és a kereskedelmi érdekek egyaránt hozzájárulnak ehhez a trendhez. Míg egyesek örömmel fogadják a korai ünnepi hangulatot, mások továbbra is morgolódnak a karácsony egyre korábbi kezdete miatt.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images