Az elmúlt hónapokban számos nagy légitársaság döntött úgy, hogy csökkenti vagy megszünteti kínai járatait. A Virgin Atlantic például teljesen kivonult Kínából, véget vetve 30 éves jelenlétének. A Scandinavian Airlines szintén felfüggesztette kínai szolgáltatásait, a British Airways pedig fokozatosan csökkentette a Kínába közlekedő gépeinek méretét, a nagyobb Boeing 747-eseket kisebb típusokra cserélve. A Skift utazási híroldal jelentése szerint az elmúlt négy hónapban összesen hét nagy légitársaság vonult ki az országból.
Az orosz-ukrán konfliktus következtében bevezetett légtérzárlatok jelentősen megnövelték az európai légitársaságok költségeit az ázsiai útvonalakon.
A hosszabb járatok több üzemanyagot igényelnek és nagyobb személyzetet, ami drágítja a repüléseket. Ezzel szemben a kínai légitársaságok továbbra is használhatják az orosz légteret, így gyorsabban és olcsóbban repülhetnek Európába - írja a CNBC.
A kereslet csökkenése is komoly problémát jelent. A pandémiát megelőzően, 2019-ben Kína mintegy 49,1 millió utazót fogadott, míg idén júliusig csak 17,25 millió külföldi érkezett az országba. A Qantas például "alacsony keresletre" hivatkozva törölte Sydney és Sanghaj közötti járatait. Az amerikai légitársaságok szintén visszavonulóban vannak. Szakértők szerint "az amerikai fuvarozóknak nem igazán érdeke, hogy a jelenleginél többet tegyenek". Ugyanakkor igyekeznek megtartani bizonyos frekvenciákat, hogy a piac esetleges fellendülésekor ne veszítsék el pozícióikat.
A nagy globális légitársaságok közül az alábbiak léptek:
- A Qantas felfüggesztette a Sydney-Sanghaj járatát
- A Virgin Atlantic megszüntette a London-Sanghaj járatát
- A Lufthansa kínálatában már nem szerepel a közvetlen Frankfurt-Peking járat
- A SAS felfüggesztette a Koppenhága-Sanghaj járatot
- A British Airways jövő novemberig szünetelteti a London-Peking járatot, a London-Hongkong útvonalon pedig 50 százalékkal csökkentette kapacitásait
- A LOT télre leállítja a Varsó-Peking járatot
- A Finnair csökkenti a Helsinki-Sanghaj járat gyakoriságát télen.
Miközben a nemzetközi légitársaságok kivonulnak, a kínai légitársaságok növelik kapacitásukat az európai útvonalakon. A CNBC szerint az idei télen a Kína és Európa közötti járatok 82%-át kínai székhelyű légitársaságok fogják üzemeltetni, szemben a járvány előtti 56%-kal. Jövő télen mintegy 18 új útvonal indul Kína és Európa között, mind kínai légitársaságok üzemeltetésében.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images