Peking nem kötelező érvényű iránymutatást adott ki autógyártói számára, amelyben arra kéri őket,
hogy tartózkodjanak az új európai gyártóhelyek keresésétől és a szerződések aláírásától, amíg a vámtárgyalások le nem zárulnak.
Az információt meg nem nevezett források osztották meg, akik a tárgyalások bizalmas jellege miatt kérték anonimitásuk megőrzését.
Az állami tulajdonú Dongfeng Motor Group már reagált a figyelmeztetésre, és leállította olaszországi gyártási terveit. Ez érzékeny pont lehet Giorgia Meloni olasz miniszterelnök számára, aki igyekszik több autógyártót az országba csábítani, miközben a Stellantis visszafogta helyi gyártási tevékenységét. Míg a Dongfeng azt mondta az olasz tisztviselőknek, hogy a döntés mögött az uniós vámemelés Olaszország általi támogatása állt, Pekinget a potenciális túlkapacitás is aggasztja a lassú európai elektromos átállás miatt - mondta az egyik forrás.
A kínai lépés feszültséget kelthet a két gazdasági hatalom között, amelyek az autóipari dominanciáért versenyeznek. Az EU nemrég szavazta meg a Kínában gyártott elektromos autókra kivetett, akár 45 százalékos vámokat, azzal érvelve, hogy Peking tisztességtelen támogatást nyújt autógyártóinak. Kína tagadja ezt az állítást, és saját vámokkal fenyegette meg az európai tejtermék-, brandy-, sertéshús- és autóipari ágazatokat.
Az állami tulajdonú Chongqing Changan Automobile szintén óvatosabb lett, és lemondta a márkája európai bevezetését célzó milánói rendezvényt, amit ezen a héten tartotta volna. Az egyik forrás szerint a döntés azért született meg, mert a vámtárgyalások még folyamatban vannak. Az EU és Kína ígéretet tett arra, hogy olyan alternatív megállapodásra törekszik, amely elkerülné a vámok kivetését, de a tárgyalások kimenetele egyelőre bizonytalan.
A Chery Automobile eközben egy évvel elhalasztotta spanyolországi gyártási terveit.
Az elektromos járművek iránti kereslet csökkenése Európában szintén befolyásolja a kínai gyártók döntéseit. Több ország visszavonta a támogatásokat, ami különösen érzékenyen érintette a kínai márkákat, melyek eladásai augusztusban közel lefeleződtek és 18 havi mélypontot értek el.
Ennek ellenére Európa továbbra is vonzó piac a kínai autógyártók számára, mivel ott általában magasabb árakat tudnak elérni, mint a hazai piacukon. A BYD például továbbra is tervezi a magyarországi és törökországi gyárak felépítését, hogy megkerülje az esetleges uniós vámokat.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images