Scholz kancellár magabiztosan nyilatkozott a német autópar jövőjéről a Mercedes-Benz új akkumulátor-újrahasznosító üzemének megnyitóján Kuppenheimben.
A német vállalatoknak nem kell félniük ettől a versenytől
- jelentette ki, utalva a kínai elektromosautó-gyártók jelentette kihívásra. Emlékeztetett arra, hogy a német ipar korábban is sikeresen vette fel a versenyt a dél-koreai és japán konkurenciával.
A kancellár határozottan elutasította az Európai Unió által tervezett védővámokat a kínai gyártású elektromos járművekre.
Ellenzem az olyan vámokat, amelyek ártanak nekünk
- fogalmazott Scholz. Véleménye szerint az EU-nak csak ott kellene ilyen intézkedéseket alkalmaznia, ahol a dömping és a támogatások valóban hátrányos helyzetbe hozzák az európai termelőket, például az acéliparban.
Az európai autóipar jelenleg számos kihívással néz szembe. A magas termelési költségek, az elektromos járművekre való átállás, a csökkenő kereslet és az erősödő verseny miatt több gyártó is kapacitáscsökkentésre kényszerült. A Volkswagen például először fontolgatja gyárbezárások lehetőségét Németországban.
A Mercedes-Benz helyzete valamivel kedvezőbb. Jörg Burzer, a vállalat termelésért felelős igazgatósági tagja elmondta, hogy a legtöbb gyáruk jól kihasznált, kivéve a sindelfingeni üzemet, ahol a csúcskategóriás S-osztály modelljeit gyártják. A cég harmadik negyedévi eladásai azonban 13%-kal csökkentek Kínában, ami részben az ottani ingatlanválságnak és a luxusautók iránti kereslet visszaesésének tudható be.
Az EU tervezett védővámjaival kapcsolatban Peking már megtorlással fenyegetőzött, míg a német autógyártók, amelyek nyereségük jelentős részét Kínában termelik, aggodalmuknak adtak hangot és további tárgyalásokra szólítottak fel. Németország a vámok ellen szavazott az uniós döntéshozatalban.
A Mercedes új kuppenheimi üzeme a fenntarthatóság jegyében épült. A vállalat tervei szerint a szén-dioxid-kibocsátásmentes gyárban a használt elektromos autók akkumulátoraiból nyersanyagokat, például lítiumot, nikkelt és kobaltot vonnak majd ki újrahasznosítás céljából.
Forrás: Reuters
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images