Hasonló témákkal is foglalkozunk a november 6-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Jelentkezés és regisztráció itt.
Kína olajkeresletének növekedése 2025-ben várhatóan gyenge marad az elmúlt hetekben bejelentett ösztönző intézkedések ellenére, mivel Kína villamosítja autóparkját és a korábbinál lassabb ütemben növekszik,
közölte hétfőn a Nemzetközi Energiaügynökség vezetője.
Kína gazdaság a lassul, pedig az elmúlt évtizedben átlagosan 6,1%-kal nőtt, és a globális olajkereslet növekedésének több mint 60%-át adta
- mondta Fatih Birol, az IEA ügyvezető igazgatója a Reutersnek a Szingapúri Nemzetközi Energiahét konferenciájának margóján.
A körülbelül 4% körüli növekedési ütemű kínai gazdaság azt jelentené, hogy Kínának egyre kevesebb energiára lesz szüksége
- mondta, hozzátéve, hogy a hagyományos autókkal szemben költségekben versenyképessé vált elektromos járművek iránti kereslet tovább fog nőni.
A két ok egyike, amiért visszafogott reakciót láttunk az olajárakban, az az, hogy a kereslet gyenge idén, és az a várakozás, hogy jövőre is gyenge lesz
- mondta Birol, megjegyezve, hogy a kínai olajkereslet idén stagnált volna, ha nincs a petrolkémia.
Az olajárakat fékező másik tényező
az OPEC-en kívüli termelők - az Egyesült Államok, Kanada, Brazília és Guyana - kínálatának növekedése, amely meghaladja a globális olajkereslet növekedését.
Úgy látom, hogy jövőre olajfelesleg lesz a piacokon, ha nem történik jelentős változás a geopolitikai kontextusban
- mondta.
A Brent típusú kőolaj ára idén 5 százalékot esett, jelenleg 74 dollár alatt áll.
Címlapkép forrása: Thierry Monasse/Getty Images