A Stellantis csütörtökön bejelentette, hogy Carlos Tavares vezérigazgató 2026 elején, szerződésének lejártával nyugdíjba vonul.
A francia-olasz autógyártó óriás emellett több kulcspozícióban is személycserét hajtott végre, válaszul az észak-amerikai üzletág gyengélkedésére.
Az elmúlt időszakban a vállalat hagyományosan erős profit driverének számító észak-amerikai piac teljesítménye jelentősen romlott. A Jeep és Ram márkák eladásainak csökkenése miatt a Stellantis kénytelen volt mérsékelni 2024-es profitkilátásait, sőt jelezte, hogy jövőre az osztalék és a részvény-visszavásárlások csökkentésére is sor kerülhet.
A piaci reakció nem maradt el: a Stellantis részvényei idén 42%-ot zuhantak, az elemzők pedig sorozatban minősítették le a papírokat. A befektetők bizalmának megrendülését jól mutatja a Bernstein elemzőinek kommentárja:
"Miután az elmúlt 12 hónap nagy részében elhárította a befektetők aggodalmait a készletekkel és az amerikai árengedményekkel kapcsolatban, a bizalom megrendült, amikor szeptember végén csökkentette az előrejelzést."
A vezetőségben bekövetkezett változások részeként Doug Ostermannt, a kínai részleg korábbi operatív igazgatóját nevezték ki pénzügyi vezetőnek. Az észak-amerikai operatív vezetői pozíciót Antonio Filosa tölti be a jövőben, aki emellett megtartja a Jeep márka vezérigazgatói tisztségét is.
Carlos Tavares, aki 2021 óta vezeti a Stellantist, korábban a PSA igazgatótanácsának elnöke volt. Vezetése alatt a vállalat a világ egyik legnyereségesebb autógyártójává vált, az utóbbi időben azonban a felduzzadt készletek és a csökkenő profit komoly kihívások elé állították a céget a Stellantist. A Stellantis előtt álló feladatok között szerepel az elektromos átállás felgyorsítása és a kínai versenytársakkal szembeni helytállás. Tavares korábban úgy fogalmazott: "meg kell próbálnunk, hogy mi magunk is kínaiak legyünk" a versenyképesség megőrzése érdekében. A vállalat ambiciózus célokat tűzött ki az elektromos járművek terén: 2030-ra Európában a személygépkocsi-értékesítés 100%-át, az Egyesült Államokban pedig a személygépkocsik és könnyű tehergépkocsik 50%-át szeretnék elektromos járművekre átállítani.
A vezetőségi változások mellett a Stellantis szervezeti átalakításokat is bejelentettük. Az ellátási lánc szervezetét a gyártási részleghez helyezik át, hogy javítsák a beszállítók teljesítményét. "Az autipar számára most, ebben a darwini időszakban a kötelességünk és etikai felelősségünk, hogy alkalmazkodjunk és felkészüljünk a jövőre" - nyilatkozta Tavares a változásokkal kapcsolatban.
A Stellantis azonban nem csak a piaci kihívásokkal néz szembe. Az United Auto Workers szakszervezet országos sztrájkra készül a vállalat ellen, azt állítva, hogy az autógyártó nem tartotta be a tavalyi, hat hetes munkabeszüntetés után aláírt szerződésben vállalt kötelezettségeit.
Forrás: Reuters
Címlapkép forrása: Shutterstock