A kormány rendeletbe foglalta, hogy szeptembertől a növelt hatótávolságú hibrid és plug-in hibrid autók nem kaphatnak a továbbiakban zöld rendszámot. A kormányrendelet arra is kitér, hogy a már korábban kiadott zöld rendszámtáblákat is le kell cserélni legkésőbb 2026. november 30-ig.
Az intézkedés hatása a belügyminisztérium legfrissebb adataiból is látszik, augusztusban a hibrid elektromos (HEV) autókra kiadott zöld rendszámok száma nagyot ugrott (1123 darab), havi rekodot döntve,
míg szeptemberben mindössze 13 regisztráció történt.
A plug-in hibrideknél is úgy tűnik, mintha megugrott volna a regisztrációk száma a rendelet életbe lépése előtt, a március óta 100 darab körüli mozgó havi regisztrációs szám 172-re nőtt a nyár utolsó hónapjában,
majd szeptemberre 2-re esett vissza.
Eközben a teljesen elektromos autóknál az év korábbi részéhez hasonló nagyságrendben folytatódott a zöld rendszámok kiadása, augusztusban 1543 darabot, szeptemberben pedig 2 072 darabot adtak ki.
Mindez persze önmagában semmit nem mond a hibridek és a plug-in hibridek tényleges eladásainak alakulásáról. Várhatóan az ACEA következő hetekben megjelenő havi statisztikáiból kiderül majd, hogy a kormány döntése a zöld rendszámok kiadásának korlátozására mennyiben hatott negatívan ezen hajtásláncokkal rendelkező autók értékesítésére szeptemberben.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és a magyar Energiaügyi Minisztérium elektromos járművekre vonatkozó statisztikái között jelentős eltérés tapasztalható, különösen, ha a személygépkocsikra vonatkozó adatokat próbáljuk összehasonlítani.
Az ACEA Európa 15 legnagyobb személygépkocsi-, teherautó-, furgon- és buszgyártóját tömöríti. Mivel a hivatalos engedélyező hatóságok rendszeresen módosítják a nyilvántartási dokumentumokat, az ACEA nyilvántartási adatai is rendszeresen változnak az aktuális és az előző évi adatok tekintetében. Összességében ez egy "sekélyebb adathalmaz", mint a magyar adatbázis.
A magyar Belügyminisztérium adatbázisa minden zöld rendszámmal regisztrált járművet tartalmaz, beleértve a motorkerékpárokat, személygépkocsikat, teherautókat, traktorokat és egyéb zéró emissziós járműveket.Az összetétel azonban csak az egyik tényező az eltérő statisztikák mögött. A másik, hogy az ACEA csak az újonnan regisztrált,új járművekrevonatkozó statisztikákat teszi közzé, míg a magyar hatóságok az importált, azaz használt elektromos járműveket is bevonják a statisztikába.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images