Egymás után kongatják a vészharangot, nagy baj van az európai autógyártóknál
Üzlet

Egymás után kongatják a vészharangot, nagy baj van az európai autógyártóknál

Jelentős kihívásokkal kell szembenézniük az európai autógyártóknak, ami abból is tükröződik, hogy az éves előrejelzéseiket egymás után vágják vissza ezek a cégek. Az elmúlt hetekben-hónapokban annyi profit warning érkezett, hogy lassan már tényleg nem marad olyan európai gyártó, aki ne kényszerült volna a tervei visszafogására. Az elektromos átállás már alapvetően is az autóipar történetének egyik legnagyobb változását hozta el, de a helyzetet tovább bonyolítja a kihívásokkal teli makrokörnyezet, a kínai piacon való helytállás nehézségei, és az újonnan megjelenő szereplők által támasztott verseny.

Hasonló témákkal is foglalkozunk a november 6-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Jelentkezés és regisztráció itt.  

Nem megy jól az európai autógyártóknak, az elmúlt hetekben szinte nem maradt olyan nagy európai autógyártó vállalat, amely ne vágta volna vissza az előrejelzését. Ez jelentős fordulat ahhoz képest, hogy év elején az ágazat még azzal számolt, hogy a Covid által okozott ellátási láncbéli problémák megoldása után visszatér a normális kerékvágásba, és a járműgyártás az előrejelzések szerint több mint 2 százalékkal emelkedik a felhalmozott kereslet miatt. Ehelyett a vállalatoknak több fronton is problémákkal kell szembenézniük, beleértve az intenzív kínai versenyt, a lassuló európai keresletet és a régió nehézkes átállását az elektromos autókra.

Jön az új amerikai elnök, kifutnak a magas hozamú állampapírok, egyre alacsonyabbak a kamatok, adódik a kérdés: mibe érdemes most befektetni? A kérdésre profi szakemberek hozzák a válaszokat, befektetési ötleteket, november 6-án jön a Portfolio Investment Day 2024. Most érdemes jelentkezni!

Miközben az év első nyolc hónapjában az EU-ban az újautó eladások 1,4 százalékkal nőttek, az európai gyártók értékesítése nagyrészt csökkent a hazai piacukon.

acea17-704055

Augusztusban viszont ehhez képest jelentős visszaesés volt tapasztalható, az EU-s piac 18,3 százalékot esett, a Volvót leszámítva pedig az összes gyártó értékesítése csökkent.

acea16-704047

Csak ezen a héten két gyártó, a Stellantis és az Aston Martin is csökkentette a várakozásait, a Volkswagen pedig csupán napokkal előtte vágott az előrejelzésén, idén már másodszor. A prémiumgyártók éve sem alakul a vártnak megfelelően, a BMW, a Mercedes-Benz, és a Porsche is figyelmeztetett a nehézségekre, és a korábban vártnál gyengébb teljesítményre.

A gyártók a növekvő költségek, valamint a gyenge kínai kereslet miatt szenvednek, amire egy lapáttal rátesznek az EU és Kína közti kereskedelmi feszültségek, hiszen a blokk éppen a kínai elektromos autókra kivetett importvámok véglegesítésén dolgozik.

A kínai piac

A vállalati figyelmeztetésekben szinte kivétel nélkül szerepel Kína. Ez a világ legnagyobb autópiaca, amely a UBS becslései alapján a német gyártók adózás előtti eredményének durván 30-45 százalékát adja. Viszont a kínai gazdaság gyengülése - főleg az ingatlanszektor válsága miatt - az autóipari keresletre is hatással van, és ugyan a kínai vezetés számos ösztönző intézkedést hozott a gazdaság fellendítésére, a fogyasztás esetleges beindulása közel sem biztos, hogy kihúzza a külföldi gyártókat a pácból. A helyi piacon ugyanis durva versenyben állnak a belföldi gyártókkal, amelyek gyakran technológiailag fejlettebb, vagy legalább kedvezőbb árú modellekkel igyekeznek növelni a piaci részesedésüket.

Az Automobility sanghaji tanácsadó cég adatai szerint a külföldi márkák piaci részesedése a kínai autóeladásokban rekordalacsony, 37 százalékos volt 2024 első hét hónapjában, szemben a 2020-as 64 százalékkal.

Képernyőkép 2024-10-02 103749
Külföldi és a belföldi márkák piaci részesedésének alakulás a kínai autópiacon. Forrás: CPCA, UBS

A visszaesés különösen nagy a német autógyártók esetében, amelyek részesedése most kevesebb mint 15 százalék, szemben a négy évvel ezelőtti közel 25 százalékkal.

Gondolhatnánk, hogy a tömegmárkákhoz képest a prémium szegmens védettebb a fogyasztás lassulásával szemben, de ez csak részben igaz. Kínában a luxusfogyasztás ugyanúgy visszaesett, ez a nagy francia luxuscégek, az LVMH és a Kering számaiból is egyértelműen látszik, tehát hasonló módon a felsőbb kategóriás autók iránti kereslet is nyomás alatt van.

Matthias Schmidt, független autóipari elemző szerint a nyugati autógyártók, amelyek nagy volumenben adtak el benzinüzemű autókat Kínában, és élvezték az ebből adódó méretgazdaságossági előnyöket, azzal fognak szembesülni, hogy ezek az előnyök csökkennek, mivel piaci részesedésüket elveszítik a legmodernebb elektromos járműveket kínáló helyi versenytársakkal szemben. Az elemző szerint a nemzetközi autógyártóknak más piacokon áremeléssel kellene kompenzálniuk a beszűkült marzsokat.

Sok olyan negatív következmény van a kínai piacon, amely nem marad Kína határain belül

- mondta Schmidt.

Az európai autógyártók problémái a részvényárfolyamokban is tükröződnek, ezek a papírok a Ferrarit, a Renault-t, és a Volvót (amelynek kínai az anyacége) leszámítva kivétel nélkül víz alatt vannak idén.

euaugyóa

Következőnek nézzük meg, hogy az egyes gyártók pontosan mit változtattak az előrejelzéseiken, illetve mire hivatkozva tették ezt.

Tömeggyártók

Stellantis

A tömeggyártók közül a hét elején a Stellantis jelentősen lefelé módosította éves előrejelzését. Az új előrejelzés szerint a Stellantis tisztított profit marzsa várhatóan 5,5 és 7,0 százalék között alakul idén, ami jelentősen alacsonyabb a korábbi kétszámjegyű várakozáshoz képest. Emellett az ipari szabad cash flow tekintetében is negatív irányú változást prognosztizálnak: a korábbi pozitív kilátások helyett most -5 és -10 milliárd euró közötti értékkel számol a cég. A Stellantis emellett közölte, hogy az év második felében a legtöbb régióban a vártnál alacsonyabbak lesznek az eladások.

A vállalat a globális iparági környezet romlására és az elektromos járművek piacán tapasztalható kínai versenyre hivatkozva kényszerült erre a lépésre.

A globális iparági környezet romlása az időszak elejéhez képest alacsonyabb 2024-es piaci előrejelzést indokol, miközben a versenydinamika fokozódott mind az iparági kínálat növekedése, mind a kínai verseny erősödése miatt

- írta a gyártó.

Kína ugyan itt is megjelenik, de valójában a Stellantis számos problémája Észak-Amerikából ered. Az amerikai piacon értékesített drága Jeepek és pickupok jelentik a cég profitjának motorját, mióta az autógyártó az FCA és a PSA 2021-es egyesülésével létrejött. De a magas készletszintek és a gyenge eladások, miatt cég kénytelen volt visszafogni a termelést, miközben jelentős árengedményeket is kínál az USA-ban a kereskedőknél amortizálódó járművekre. A Bernstein elemzői azt írták a Stellantis befektetői kapcsolatokért felelős csapatával tartott megbeszélés után, hogy a vállalat lassan kezelte az amerikai készletszintekkel kapcsolatos aggodalmakat. "A mai (előrejelzés) csökkentés drasztikus fordulatot jelent. A sebesség hiánya, a menedzsment feltűnő távolléte a mai beszélgetés során, és az árképzési fegyelemmel kapcsolatos aggodalmak jelentős erőfeszítéseket igényelnek a bizalom helyreállításához a jövőben" – írták az elemzők.

Volkswagen

A Volkswagen múlt pénteken a bevételre, a profitra, és a cash flow-ra vonatkozó előrejelzését is visszavágta.

  • A német autógyártó csökkentette globális értékesítési előrejelzését körülbelül 9 millió darabra, míg korábban 3 százalékos növekedésre számított a 2023-ban leszállított 9,24 millió járműhöz képest – ez egyben azt is jelenti, hogy elmúlt ötből a negyedik éves csökkenés jöhet.
  • Az árbevétel idén várhatóan 0,7 százalékkal, 320 milliárd euróra csökken majd, noha a vállalat korábban még akár 5 százalékos növekedésre számított.
  • 2024-re körülbelül 5,6 százalékos üzemi marzsot vár a cég, szemben a júliusban egyszer már 7 százalékra csökkentett előrejelzéssel.

A figyelmeztetés rávilágít a Volkswagen válságának komolyságára, miután a cég jelentős problémákkal szembesült az elektromos átállásban, és elvesztette jelentőségét Kínában, ahol a VW, Audi és Porsche márkák piaci részesedése csökken.

Európában a cégnek más problémákkal is meg kell küzdenie, hiszen sorra jelennek meg az új versenytársak, köztük a kínai BYD, és emellett ott van még a szakszervezetekkel való konfliktus a lehetséges létszámleépítések és a potenciális gyárbezárások miatt. Oliver Blume cégvezér ígéretet tett arra, hogy a Volkswagen versenyképesebbé válik a költségek csökkentésével, és a VW vezetői mintegy két autógyárnyi többletkapacitást jeleztek, aminek következtében viszont elhúzódó konfliktusba keveredtek az erős szakszervezetekkel.

Prémiumgyártók

Aston Martin

Nemcsak a tömegmárkáknál, de a prémium szegmensben is problémákkal küzdenek az autógyártók. A Stellantissal szinte egy időben az Aston Martin közölte hétfőn, hogy a korábban vártnál alacsonyabb lehet az éves profitja, emellett csökkentette a termelési volumenre vonatkozó előrejelzését az ellátási lánc zavarai és a kínai piac gyengesége miatt.

  • Az Aston Martin közölte, hogy már nem számít pozitív szabad cash flow-ra a második félévben, és a probléma kezelése érdekében mintegy 1000 járművel csökkenti a 2024-es nagykereskedelmi volumenre vonatkozó célkitűzését.
  • A brit gyártó szerint a vártnál gyengébb eladások miatt a tisztított EBITDA idén valamivel a 2023-ban elért 305,9 font alatt lesz, míg a piac 375 millió fontos EBITDA-ra számított.
  • A harmadik negyedévben a tisztított core profit és a nagykereskedelmi volumenek most várhatóan a piaci várakozások alatt maradnak - közölte az Aston Martin. Az éves bruttó profitmarzs is várhatóan "mérsékelten" 40 százalék alatt alakul, szemben a korábbi 40 százalék körüli céllal.

A vállalat egyre több alkatrész késedelmes beérkezését tapasztalja a beszállítóinál bekövetkezett zavarok miatt - közölte az Aston Martin. Ehhez kapcsolódóan a cég arról tájékoztatott, hogy egyre több autó készül el lassabban, és a szállítások is késnek.

A vállalat 2024-es ambiciózus tervének teljesítéséhez közel tökéletes kivitelezésre volt szükség. Világossá vált azonban, hogy határozott lépéseket kell tennünk a gyártási volumenek 2024-re történő kiigazítása érdekében

- mondta Adrian Hallmark vezérigazgató.

A brit luxusautó-gyártó más európai gyártókhoz csatlakozva felhívta a figyelmet a világ legnagyobb autópiacának számító Kínában tapasztalható nehézségekre. A kínai eladások már korábban is csökkenő tendenciát mutattak az Aston Martin számára. A csoport júliusban közölte, hogy Kínában piacra dobja következő generációs sportautóit, remélve, hogy sikerül javulást elérni a kulcsfontosságú piacon.

Mercedes-Benz

Mindössze két héttel ezelőtt a Mercedes-Benz is csökkentette a pénzügyi előrejelzését a kínai üzletmenet gyors romlása miatt.

  • A Mercedes-Benz közölte, hogy a személygépkocsi-üzletágának tisztított üzemi marzsa 7,5 és 8,5 százalék közötti tartományban alakulhat idén, szemben a korábbi, akár 11 százalékos előrejelzéssel, azaz a korábban vártnál számottevően alacsonyabb lehet a cég profitabiliása.
  • A Mercedes most arra számít, hogy a kamatok és adózás előtti eredménye jelentősen elmarad az előző évi szinttől.

A Mercedes szerint a profit warningot a makrogazdasági környezet további romlása váltotta ki, főként Kínában, utalva a gyengébb fogyasztásra, valamint az ingatlanszektor visszaesésére. A cég legnagyobb piaca, Kína tovább veszített lendületéből, mivel a tehetős vásárlók elhalasztották a legdrágább modelleket, például az S-osztály és a Maybach szedánok megvásárlását.

A figyelmeztetés visszalépést jelent a vállalat luxustratégiájában, amely a nyereségesség fokozását célozza a prémium járművek értékesítésének növelésével. A Mercedes számára további kihívást jelent, hogy legújabb elektromos járművei lanyha fogadtatásra találtak Kínában és más piacokon. Eközben az európai eladások is nyomás alatt vannak, augusztusban 13 százalékkal estek vissza.

BMW

Szintén szeptemberben történt, hogy a BMW lefelé módosította 2024-es pénzügyi előrejelzését, elsősorban műszaki problémák és a kínai piac gyengélkedése miatt.

  • A német autógyártó a korábban várt 8-10 százalékos EBIT-marzs helyett most 6-7 százalékos sávot prognosztizál.
  • A marzsra vonatkozó előrejelzés mellett a cég enyhe csökkenést vetít előre az eladásokban is, bár konkrét számadatokat nem közölt. Korábban még növekedéssel számoltak ezen a téren.

A vállalat közleménye szerint a lefelé történő korrekció részben az autóipari szegmensben tapasztalt beszállítói problémáknak és az integrált fékrendszerekkel (IBS) kapcsolatos műszaki intézkedéseknek tudható be, amelyek több mint 1,5 millió autót érintenek. A BMW közlése szerint ez a harmadik negyedévben magas, három számjegyű millió eurós nagyságrendű garanciális többletköltséget eredményezett.

A vállalat emellett kiemelte, hogy a kínai piacon tartósan visszafogott a kereslet, amely negatívan befolyásolja az ottani értékesítést.

Porsche

A Porsche még júliusban csökkentette előrejelzését, elsősorban bizonyos speciális alumíniumötvözetek hiányára hivatkozva.

  • Az éves bevételre vonatkozó sávot 40-42 milliárd euróról 39-40 milliárd euróra vágta vissza.
  • Az üzemi marzsra vonatkozó várakozást pedig 15-17 százalékról 14-15 százalékra csökkentette.
  • A vállalat azt mondta az elemzőknek, hogy a probléma miatt legalább 10 ezerrel kevesebb autót lesz képes legyártani a második félévben.

Az alkatrészhiány azért alakult ki, mert a cég egyik fontos európai beszállítójának gyártóüzemét elárasztotta a víz. A probléma olyan aluminium alkatrészeket érintett, amelyeket a cég összes járművében használnak.

Konklúzió

A fenti fejlemények rávilágítanak arra, hogy számos európai autógyártó számára máshogyan alakult ez az év, mint amire korábban számítani lehetett. Főleg Kínában vannak problémák, ahol nagy kérdés, hogy az elmúlt egy hétben bejelentett gazdaságélénkítő intézkedések meghozzák-e a gyümölcsüket és a fogyasztás fellendülését. Mindenesetre strukturális folyamatnak tűnik, hogy az európai gyártók részesedése csökken Kínában, ami főleg a tömegmárkákat érinti. A prémium szegmensekben több lehetősége van ezeknek a cégeknek differenicált termékajánlatot nyújtani a fogyasztóknak, így kulcsfontosságú lesz, hogy az új platformokra épülő modellek milyen fogadtatásban részesülnek.

Az idei év másik nagy tanulsága az lehet, hogy az autógyártók a termelés fájdalmas csökkentésével próbálnak-e úrrá lenni a kereslet lassulásán, vagy a riválisokkal folytatott, a profitabilitásuknak ártó, vérre menő árháborút választják. A UBS korábban arról írt, hogy az elindult folyamatok jelentős változásokat, sőt, egyenesen paradigmaváltást hozhatnak az európai gyártók kínai működésében.

Címlapkép: Shutterstock

Címlapkép forrása: Leonhard Simon/Getty Images

Kiszámoló

Unit linked biztosítás költségei

Már nagyon sok éve nem írtam a unit linked biztosításokról (ide tartoznak a nyugdíjbiztosítások is), pedig lehet, hogy kellett volna. Hogy miért nem kötünk unit linked biztosítást, arra egy s

MNB Intézet

SZJA 1% - mire ad a magyar?

A személyi jövedelemadó 1+1 százalékát egy 1996-os törvény értelmében van lehetőség felajánlani. Ez az egyetlen módja annak, hogy egy állampolgár közvetlenül \"beleszóljon\" az állami k

Holdblog

Haldoklik a kínai vállalkozó szellem

\"Az egész iparág a szemünk láttára halt meg. A vállalkozói szellem halott. Nagyon szomorú látni.\" Ezt a mondatot egy pekingi gazdasági-politikai tisztségviselő mondta a Financial... The post

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
A forintgyengülés csak idő kérdése: elemzők szerint ennyi lesz az euró
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Energy Investment Forum 2024 - A MEKH szakmai támogatásával
2024. október 10.
Fókuszban a KKV versenyképesség - Kecskemét
2024. október 2.
Banking Technology 2024
2024. november 5.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Ez is érdekelhet
GettyImages-1411330785