A Dataforce piackutató cég jelentése alapján augusztus már a második egymást követő hónap volt, amikor csökken a kínai márkák részesedése az európai piacon.
Míg júniusban a kínai márkák részesedése az európai EV-piacon elérte a 11,1 százalékot, addig augusztusban mindössze 7,7 százalékra csökkent.
A SAIC Motorhoz tartozó MG, amely korábban vezető pozíciót töltött be, elvesztette első helyét a BYD-vel szemben - derült ki a Jato Dynamics adataiból. Felipe Munoz, a Jato Dynamics vezető elemzője szerint az MG 65 százalékos augusztusi visszaesése részben az Európai Unió által bevezetett ideiglenes vámoknak tudható be.
Miközben az MG küzd, a BYD továbbra is növekedést mutat. A vállalat augusztusban 19 százalékos emelkedést ért el a regisztrációk számában az előző évhez képest.
Az európai autógyártók is nehézségekkel néznek szembe. A BMW, a Mercedes-Benz csoport és a Renault esetében 50 százalékos vagy annál nagyobb mértékű visszaesést tapasztaltak az augusztusi EV-regisztrációkban. Ezzel szemben a Volvo és a Tesla növekedést könyvelhetett el.
Az autógyártók továbbra is mérlegelik az uniós vámok lehetséges hatásait, amelyek minden Kínából importált elektromos járművet érintenek, beleértve a BMW-t, Stellantist és a Teslát is. Az addícionális vámokat a tervek szerint novemberre véglegesítik a tagállamok szavazásától függően, miközben Peking és Brüsszel között heves lobbitevékenység közepette zajlanak a tárgyalások.
Munoz szerint a helyzet továbbra is bizonytalan:
Semmi sem világos a kínai elektromos járművek európai szerepét illetően. Bár sok terv és bejelentés van, még nagyobb a bizonytalanság a jövőjüket illetően, és hogy Európa hogyan fog reagálni a növekvő versenyre.
Az európai EV-kereslet általános visszaesése tovább bonyolítja a helyzetet. Az év első nyolc hónapjában 5,5 százalékkal csökkent a regisztrációk száma az egész régióban, részben a vásárlói ösztönzők megszüntetése miatt.
Érthető módon, a Kínából importált elektromos járművek értékesítési trendjei a vámok bevezetését követően az egyes országokban egyenetlenül alakultak. Az Egyesült Királyságban és Norvégiában például - amelyek nem követték az EU példáját - augusztusban nőtt az elektromos járművek regisztrációja.
Címlapkép forrása: Portfolio
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ