A kínai helyzet
A német autógyártóknak a kínai piacra való évtizedekkel ezelőtti belépésük óta most kell a legnagyobb kihívásokkal szembenézniük. A piaci részesedésük strukturálisan csökken a helyi márkákkal szemben, amelyek ma már a tömegszegmensben dominálnak, és folyamatosan törnek be a prémium szegmensbe. Előnyüket különösen a NEV-k (new energy vehicle) piacán szerzik, amelyek részesedése Kínában mára elérte az 50 százalékot a teljes értékesítésben. Eközben a luxusfogyasztás erőteljesen visszaesett a gyenge ingatlanpiac és a visszafogott gazdasági kilátások miatt, ami negítvan hat a jelenleg külföldi gyártók által dominált felső kategóriás autók piacára, bár egyelőre még nehéz megállapítani, hogy a luxusautók iránti kereslet lassulása csak ciklikus vagy strukturális jellegű.
Az alábbi ábrák összefoglalják a nagy képet: a globális volumengyártók kínai közös vállalatainak pénzügyi eredményei mostanra összeomlottak (baloldali grafikon), miközben a prémium OEM-ek vegyesvállalatai egyelőre viszonylag jól tartják magukat (jobboldali grafikon). A konszenzus szerint viszont idővel a prémium OEM-ek esetében is romlani fognak a számok.
A UBS becslései alapján a német OEM-ek adózás előtti eredményének durván 30-45 százalékát még mindig Kína adja. A bevételi források nem korlátozódnak a helyi közös vállalatok értékesítésére vagy a járműimportra, hanem az alkatrész- és pótalkatrész-ellátásból, valamint a közös vállalatok által az anyavállalatnak fizetett jogdíjakból is származnak.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!