Portfolio signature

Nagy bajban vannak a német autógyártók Kínában, kisöprik őket a piacról

A kínai autóipar fejlődése komoly kihívás elé állítja a német autógyártókat, amelynek nem csak az európai piacon kell megküzdeniük az újonnan megjelenő gyártókkal, hanem a kínai piacon is helyt kell állniuk. Utóbbi azonban nem könnyű, több gyártó is hangot adott már a világ legnagyobb autópiacon tapasztalt nehézségeknek, a napokban a BMW és a Mercedes-Benz is profit warningot adott ki, részben a kínai piac gyengesége miatt. A UBS legfrissebb elemzése szerint az elindult folyamatok jelentős változásokat, sőt, egyenesen paradigmaváltást hozhatnak az európai gyártók kínai működésében.

A kínai helyzet

A német autógyártóknak a kínai piacra való évtizedekkel ezelőtti belépésük óta most kell a legnagyobb kihívásokkal szembenézniük. A piaci részesedésük strukturálisan csökken a helyi márkákkal szemben, amelyek ma már a tömegszegmensben dominálnak, és folyamatosan törnek be a prémium szegmensbe. Előnyüket különösen a NEV-k (new energy vehicle) piacán szerzik, amelyek részesedése Kínában mára elérte az 50 százalékot a teljes értékesítésben. Eközben a luxusfogyasztás erőteljesen visszaesett a gyenge ingatlanpiac és a visszafogott gazdasági kilátások miatt, ami negítvan hat a jelenleg külföldi gyártók által dominált felső kategóriás autók piacára, bár egyelőre még nehéz megállapítani, hogy a luxusautók iránti kereslet lassulása csak ciklikus vagy strukturális jellegű.

Az alábbi ábrák összefoglalják a nagy képet: a globális volumengyártók kínai közös vállalatainak pénzügyi eredményei mostanra összeomlottak (baloldali grafikon), miközben a prémium OEM-ek vegyesvállalatai egyelőre viszonylag jól tartják magukat (jobboldali grafikon). A konszenzus szerint viszont idővel a prémium OEM-ek esetében is romlani fognak a számok.

ubschina1
Külföldi tömeggyártók (baloldal) és külföldi prémiumgyártók (jobboldal) vegyes vállalatai profitjának alakulása. Forrás: UBS

A UBS becslései alapján a német OEM-ek adózás előtti eredményének durván 30-45 százalékát még mindig Kína adja. A bevételi források nem korlátozódnak a helyi közös vállalatok értékesítésére vagy a járműimportra, hanem az alkatrész- és pótalkatrész-ellátásból, valamint a közös vállalatok által az anyavállalatnak fizetett jogdíjakból is származnak.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés