Sötét felhők a Wizz Air körül
Üzlet

Sötét felhők a Wizz Air körül

Valósággal lemészároltak a Wizz Air részvényeit az augusztus eleji gyorsjelentés után, ráadásul a piaci aggodalmat az is növelte, hogy a piac egyik legbefolyásosabb elemzője is leminősítette a részvényt. A befektetők óvatossága indokolt, az egyre kiterjedtebb geopolitikai feszültség rátesz egy lapáttal a már meglévő kihívásokra és bizonytalanságra. Hosszú távon viszont összetettebb a kép.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata. A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.

Sötét felhők a Wizz Air körül

A Wizz Air az IPO óta nem látott szintre esett az elmúlt hetekben, miután a hatalmas csalódást keltő augusztus eleji negyedéves jelentést követően valósággal lemészárolták a részvényeket. A piac egyik legbefolyásosabb elemzője a Barclays-nál 16-ról 10 fontra vágta célárat, ajánlását alulsúlyozáson tartotta. A meglehetősen negatív elemzői kommentár a korábbi várakozásoknál sokkal zordabb képet vázolt fel, ez pedig beárazódott a részvényekbe.

A befektetők óvatossága indokolt, az egyre kiterjedtebb geopolitikai feszültség rátesz egy lapáttal a már meglévő kihívásokra és bizonytalanságra. Mindeközben a jelentés alkalmával újraszabott menedzsment profitvárakozása is talán túl optimista, 350-450 millió euróval számolnak, szemben például a mi 344 millió eurós várakozásunkkal, amelyet további 100 millió euróval rontana le, ha a cégnek ősszel fel kellene függesztenie az izraeli és jordán járatokat. Ebben az esetben durván 1,6 font lehetne az idei pénzügyi év egy részvényre jutó eredménye a jelenleg általunk várt 2,3 fonthoz képest.

Rövid távon tehát logikusnak tűnik a jelenlegi árazás, hosszabb távon viszont ennél összetettebb a kép.

A következő negyedévekben az európai repülőjegykereslet, a Ryanairrel való verseny, a dollár és az olajár mozgása, illetve a tőkeszerkezet várható alakulása maradhat a befektetők fókuszában. Hosszabb távon viszont az orosz-ukrán és közel-keleti geopolitikai feszültség, valamint a gyenge pénzügyi eredményeket szállító Abu-Dhabi leányvállalat és az arra épülő, stratégiai közel-keleti terjeszkedés adhatja a témát.

Utazási kereslet és a Ryanairrel való vetélkedés

Tavasz elején az előremutató foglalási és árazási görbe a légitársaságok számára a jegyárak tavalyi szint feletti alakulását ígérte nyárra. Ezután azonban nem várt gyengülés volt tapasztalható a keresletben. A Ryanair a magas kihasználtság érdekében lenyomta az árakat, a versenytársaknak pedig követnie kellett legnagyobb riválisukat, hogy ne veszítsenek piacot.

A Ryanair a 2020. március végén lezárt pénzügyi évben 149 millió utast szállított, a jelenlegiben közel 200-at fog (+34%). Összehasonlításképpen, a Wizz Air 40-ről 66 millióra nőhet (+65%) utasszámban, ami majd kétszer akkora relatív növekedésnek felel meg, de abszolút értelemben csak fele a Ryanairének.

A Wizz Air problémája abból fakad, hogy a Ryanair olyan piacokra tört be, ahol a Wizz korábban domináns szereplő volt. Ilyen elsősorban a még mindig kiaknázatlan Albánia, ahol a 2019-eshez képest a forgalom durván 130 százalékos növekedést mutat. A Ryanair megjelenése viszont lenyomta a jegyárakat, így a tavaly jól prosperáló albán piacon 15-25 százalékos áresés tapasztalható év/év alapon.

Turbinaproblémák

Jelenleg 46 repülőgépet érint a hajtóműprobléma, mely a jelenlegi teljes flotta kb. 21 százaléka. A kieső gépeket részben tudja csak pótolni a Wizz, a hálózat optimális fenntartása érdekében a tavaszi/nyári időszakra 8 gépet állított szolgálatba ilyen tevékenységre specializálódott társaságokat igénybe véve. Ez az egész évre tekintettel nagyságrendileg 100 millió euró kiadással jár. Ezt a bevételek nyilván kompenzálják, de a költségek jóval magasabbak a normál működéshez képest.

A hatékony operációt továbbá az is rontja, hogy bizonyos esetekben a vizsgálat alá vont hajtóművek hamarabb kerülnek vissza a Wizz Airhez. Mivel azonban a menetrend nem ehhez lett tervezve, így átmenetileg 1-2 hétig ezen is csak bukik a társaság

Hosszú távú flottabővítés

Ezen a fronton inkább pozitívnak értékelendő, hogy az Airbus a következő években 30-35 géppel csúsztathatja a leszállítási ütemet. Mindenesetre a flotta lassabb ütemű bővítése inkább segítség és pozitív hír jelenleg, mert a meglévő kapacitások megtérülésével kapcsolatban is időről időre aggályok merülnek fel.

Európa légiirányítási problémák

Ez jelenleg a szektor Achilles-sarka. Erre van talán a legkisebb ráhatása a légitársaságoknak. A helyzet várhatóan nem fog sokat javulni a következő 1-2 évben, erre csak úgy lehet felkészülni, ha a menetrend nincs túloptimalizálva. Kérdés, ez mennyire mozgatható, a résidők folyamatosan be vannak betonozva évről évre és ezt csak úgy lehetne orvosolni, ha a légiirányítás szolgáltatási színvonala javulna.

Növekvő adósságállomány és lízingdíjak

A Wizz Air legnagyobb versenyhátránya a tőkeszerkezet drasztikus romlásában rejlik, hiszen nettó adóssága 4,8 milliárd euróra nőtt meg az elmúlt évek során a növekvő flottának köszönhetően. Június végén a Wizz Air teljes adósságállománya 6,6 milliárd euró volt, ami nagymértékben a lízingkötelezettségekhez kapcsolódik. Ezzel szemben 1,7 milliárd euró volt a szabad készpénz vagy betét állomány.

Két aggasztó dolog viszont borzolhatja a kedélyeket. Az új lízingszerződések hosszabb távon egyre fájdalmasabb költségtöbbletet jelenthetnek, mely jelentősen korlátozni fogja a jövedelmezőségi mutatók javulását. Másrészt a legnagyobb riválisoknak számító Ryanair és easyJet esetében is magasabb a készpénzállomány az adósságtömeggel szemben. Ez egyre kockázatosabbá teszi a Wizz-t eladósodottsági szempontból, hiszen recessziós környezetben, a kereslet jelentős visszaesése mellett elkerülhetetlenné válhat a tőkeemelés.

Dollár és olajár

Az elmúlt években elsősorban ez a két fő fundamentum volt, ami mozgatta az árfolyamot. Az üzemanyagkiadás idén a bevételek 34 százalékát, a teljes költség (beleértve minden adózás előtt felmerülő költséget) 36 százalékát teszik ki. Ennélfogva elsősorban a kerozin árváltozására fokozottan figyelni kell, hasonlóképpen a korábbi évekhez.

Jelenleg nem drámai a környezet, de ehhez a kereslethez és a gyenge árazáshoz kellően magas, szóval ez az olajár még mindig nyomás alatt tartja a marzsokat. A Wizz az idei éves üzemanyagkitettségének 65-70 százalékát már lefedezte. A rövidtávú ingadozás az olajban így kevésbé hat az idei eredményekre, annak jellemzően jövőre lesz már csak pénzügyi hatása.

Repülőgép-üzemanyag ára euróban:

Stratégiai problémák

A hosszú távú stratégia nem ezekre a geopolitikai helyzetekre lett kialakítva. A már meglévő orosz és ukrán piacvesztés után az izraeli piac tartós kiesése jelentősen szűkíti a teret a további terjeszkedést illetően. Utóbbinál a konfliktus az egész régiót destabilizálja, a Wizz Air közel-keleti stratégiája sérülhet ily módon. Ha sem az orosz-ukrán helyzet, sem az izraeli konfliktus nem oldódik meg, akkor a Wizz Air részvényei bizony tartós szenvedésre lehetnek ítélve, amivel nem árt kalkulálni.

A keleti terjeszkedés ezzel a gépparkkal tökéletesen kiszolgálható lenne, Indiáig lehetne nyújtózkodni. A közép-kelet-európai régió fokozatos elnéptelenedése és a feszes munkaerőpiac megágyazhat annak, hogy a Wizz Air egy diszkont szolgáltatással hidat képezzen az ázsiai munkaerő számára Európa irányába. Ez magától értetődő lenne, mivel a KKE régióban az elmúlt 30 évben látott folyamatos munkaerő elvándorlása egyedül keletről tűnik logikus megoldásnak. Nyugat-Európában ellenben nehéz belelátni a terjeszkedési lehetőséget, mert a Ryanair egyre nagyobb szeletet hasít ki a tortából.

A népesség változása Európában az elmúlt 30 évben (1990-2023)

EuropePopulationChange_web
Forrás Visual Capitalist

Emellett a közel-keleti terjeszkedés amiatt is egyre bizonytalanabb, mert a 2020-ban alapított, jelenleg 12 géppel működő Wizz Air Abu Dhabi pénzügyi teljesítménye elmarad a várakozásoktól. Az augusztusi jelentést követően ráadásul a Wizz Air vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy a szaúdi leányvállalat jelenleg nincs napirenden, ami további kérdéseket vet fel a hosszú távú stratégia életképességével kapcsolatban.

Felismerték a problémákat a hedge fundok is

Különösen az orosz-ukrán háború kirobbanása óta a hedge fundok kereszttüzében van a Wizz Air, mivel a rövid és hosszú távú kilátás is megkérdőjeleződött. A Bloomberg adatai szerint legalább 5 befektető jelenleg több mint 4,5 millió darab short pozícióval rendelkezhet, amely a tőzsdén jegyzett részvények 4,5 százalékát teszik ki. Ugyanakkor azt feltételezzük, hogy ennél jóval nagyobb volumenű lehet az alulsúly, melynek zárása esetén nagy erővel emelkedhetne a szektor felől érkező kedvező hírekre.

Pozitív jelek

A jelenlegi szituáció tehát tartogat még veszélyeket, ugyanakkor alig másfél hónappal a vészharangok megkongatását követően a Ryanair vezérigazgatója máris optimistábban nyilatkozott a jegyárkörnyezettel kapcsolatban. Michael O’Leary szerint a nyári negyedévben a jegyárak a korábban várt akár 10 százalékos visszaeséshez képest mindössze 5 százalékkal csökkenhetnek, aminek pozitív áthallása van a Wizz Airre is.

A következő 2-3 évben ráadásul a Ryanair flottabővítése egy jóval moderáltabb ütemre fog visszaállni, ami a verseny intenzitását csökkentheti és a jegyárkörnyezetre pozitívan hathat. Az euró dollárhoz képest látott felértékelődése, valamint az olajárak csökkenése továbbá egyre vonzóbbá teszi a szektort, így a légi szektorba történő rotáció valószínűsége megnőtt, így nem késő téteket tenni a Wizz Airre, valamint az európai szektor domináns szereplőjére, a Ryanairre.

Címlapkép forrása: Shutterstock

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Buxelliott - Elliott Wave Hungary

Bitcoin

Az elmúlt hónapokban egy oldalazó korrekció futott le hetes idősíkon, melynek befejezését követően további emelkedés érkezhet.Egy leszúrással elérte az árfolyam a korrekció ideális szint

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ez a halál csókja a magyar egészségügyben

Vezető modellező

Vezető modellező
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
japán iroda dolgozó munkavállaló munkahely