A Sziget hivatalos közleményében emelte ki, hogy a vendéglátás terén idén is kiemelt szempont a környezettudatosság. A szerződött partnerek a műanyag zacskók, nylon táskák, eldobható tányérok, evőeszközök és egyéb csomagolóanyagok helyett kizárólag papír vagy környezetbarát, lebomló anyagokból készült kellékeket használhatnak. Előnyt jelent tovább. ha a vendéglátósok energiatakarékos megoldásokat választanak, ha a standjaikat környezetbarát anyagok felhasználásával alakítják ki.
A vendéglátóhelyeken kapható ételek mellett azonban az italoknál sem mindegy, hogy milyen "formában" kerül a nagyközönségnek átadásra.
A long drinkek, csapolt sörök, borok a már jól ismert repoharas visszaváltási rendszerrel működnek, a 800 forintos díj kifizetése után a 0,33 és 0,5 literes poharakat tokenre (ami később pohárra váltható) vagy a Green Sziget Pontokon pénzre lehet visszaváltani (egészen pontosan 400 forintra, és egyszerre két pohár váltható vissza)
A palackokban kapott üdítők, vizek, sörök csomagolásain viszont már ott van az 50 forintos visszaváltási díjas jelzés. A Szigeten viszont nem találtunk egyetlen REpontos automatát sem. A fesztiválon belüli Aldiban ugyan volt utalás egy REpontra, de a térkép egy, a fesztivál területén kívülre eső visszaváltópontra vonatkozott.
Van vagy nincs 50 forint?
A válasz arra a kérdésre, hogy hogyan lehetne az 50 forintot visszakapni, illetve, hogy van-e egyáltalán mit visszakapni az, hogy
a Sziget Fesztivál úgy döntött, hogy nem számítja fel a vásárlóknak az 50 forintos betétdíjat. Az ok viszonylag egyszerű, nincs megoldva a visszaváltási infrastuktúra.
Mivel nem telepített a MOHU automatát a fesztivál helyszínére, illetve azok az automaták, amelyekkel most a boltokban találkozhatunk vélhetően túl hamar meg is teltek volna, ráadásként az automaták külföldi bankkártyát el sem fogadtak volna (a fesztiválozók egy jelentős részét kizárva így a visszatérítés ezen módja alól) végül nem lett megoldása a visszaváltásnak.
Azt, hogy a vendéglátósok nem kérik el külön az 50 forintos visszaváltási díjat, az alábbi itallap szemlélteti. A sorok mögötti 50 forintos extra díjat áthúzták.
Kádár Tamás, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt. cégvezetője a Portfolio Checklist adásában elmondta, hogy az idei fesztiválon az új palackvisszaváltási rendszer némileg megnehezítette a dolgukat. A MOHU nem tudta a jelenlegi struktúrában visszagyűjteni a palackokat, illetve problémaként merült fel az is, hogy külföldi bankkártyát nem tud elfogadni az automata - vagyis a pénzvisszatérítés sem lett volna megoldott sok fesztiválozónak, még akkor sem, ha egyébként az applikációt letöltik.
"Noha nincs megteremtve az infrastruktúra, a szabályozás kimondja, hogy a gyártónak és a forgalmazónak ki kell fizetnie az 50 forintos betétdíjat a MOHU felé. Nekünk el kellett dönteni, hogy kifizettessük-e a vendéggel, ezt az összeget, annak tudatában, hogy itt a Sziget területén a MOHU nem teremtette meg a visszaváltási rendszer feltételeit." - tette hozzá.
Kádár Tamás végül elmondta, hogy azért engedik el a díjat, mert nem korrekt a vendégektől elkérni, ha nincs meg a visszaváltás lehetősége.
A külföldi bankkártyák elfogadása kapcsán a cégvezető elmondta, hogy megoldás lehetne, ha az automaták egy odaérintett kártyára töltenék vissza az összeget, ez a technológia már létezik, és bíznak benne, hogy a tesztév után a visszaváltós rendszer javul annyit, hogy egy olyan fesztiválon is működhessen, ahol napi 70-80 ezer ember megfordul.
Mi lesz a megoldás?
A visszaváltó automaták hiányában a Sziget szelektíven összegyűjti - a vélhetően már összenyomott palackokat, sörösdobozokat. A látogatók pedig, ha nem viszik ki a Sziget területéről ezeket, akkor a szelektív gyűjtökbe tudják beledobni.
Címlapkép forrása: Sziget