A negyedév főbb számai:
- A negyedév végén 218 repülőgépből állt a Wizz Air flottája, ami közel 20 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában, viszont az ülőhely-kilométerben mért kapacitás (ASK) 1,2 százalékkal csökkent
- Június végén 46 gép állt a földön a Pratt & Whitney hajtóművek átvizsgálása miatt, a légitársaság a vártnak megfelelő kompenzációt kapott ezért – áll a gyorsjelentésben
- 15,4 millió utast szállított a légitársaság az április-júniusi negyedévben, ami mindössze 0,5 százalékos növekedés az egy évvel ezelőttihez képest
- A férőhely-kihasználtságot mérő load factor 91 százalék volt, ami minimális, 0,2 százalékpontos csökkenés
- Az időszakot 1,26 milliárd euró bevétellel zárta a Wizz Air, ami 1,8 százalékos növekedés az egy évvel ezelőtti szintről
- Az EBITDA szintjén 274,6 millió eurós eredményt ért el a légitársaság, ami 16 százalékos növekedés
- A működési eredmény 44 százalékkal csökkent, 44,6 millió euróra, ami elmaradt az elemzői várakozásoktól, az LSEG konszenzusa szerint ugyanis 144 millió eurót vártak a piacok
- Az eredménycsökkenés egyrészt a magasabb amortizációs költségek számlájára írható, másrészt gépek rövid távú lízingelésével összefüggő egyszeri költségeknek tudható be, amire a légitársaság a hajtóműátvizsgálások miatti gépleállások kapcsán kényszerült annak érdekében, hogy el tudja indítani járatait a menetrendnek megfelelően
- A működési költségek közül az amortizáció mellett nagymértékben, több mint 37 százalékkal ugrottak meg a karbantartási költségek, de a munkaerőköltségek és a reptéri költségek is kétszámjegyű ütemben emelkedtek (év/év alapon 16, illetve 13 százalékkal)
- Éppen hogy nyereséges volt a légitársaság az időszakban, 1 millió eurós eredményt könyvelt el a nettó eredmény szintjén, szemben a bázisidőszaki 61 millió euróval
- A nettó eredményt a cég számára kedvezőtlen devizaárfolyam-változások is rontották, amelyek nem realizált veszteséget eredményeztek a pénzügyi soron
- Az egy utaskilométerre jutó bevétel 3 százalékkal nőtt, a költségek viszont ennél nagyobb mértékben emelkedtek, a teljes költség 7 százalékkal, az üzemanyagok kiszűrésével pedig 8 százalékkal
- A negyedévet 1,8 milliárd euró készpénzzel zárta a légitársaság, ami 16 százalékos növekedés az egy évvel ezelőtti szintről, a nettó hitelállomány pedig 4,8 milliárd euró volt, ami 1 százalékos növekedés.
A Wizz Air főbb számai | |||
2024 Q1 | 2025 Q1 | ||
flottaméret (darab) | 182 | 226 | 24,2% |
ebből földön álló (Pratt & Whitney-ügy) | 0 | 46 | -- |
utaskilométer, ASK (milliárd km) | 29,54 | 29,18 | -1,2% |
útvonalak száma a negyedév végén (darab) | 825 | 787 | -4,6% |
utasforgalom (millió fő) | 15,27 | 15,35 | 0,5% |
load factor | 91,2% | 91,0% | -0,2pp |
bevétel, millió EUR | 1236,6 | 1259,3 | 1,8% |
EBITDA, millió EUR | 236,7 | 274,6 | 16,0% |
működési eredmény, millió EUR | 79,9 | 44,6 | -44,2% |
devizaárfolyam veszteség/nyereség, millió EUR | 17,1 | -10,1 | -- |
nettó eredmény, millió EUR | 61,1 | 1,2 | -98,0% |
RASK (egy utaskilométerre jutó bevétel), EUR | 4,19 | 4,32 | 3,1% |
CASK (egy utaskilométerre jutó költség), EUR | 4,02 | 4,3 | 7,0% |
CASK üzemanyag nélkül, EUR | 2,51 | 2,72 | 8,4% |
Az április-júniusi időszak a pénzügyi év első negyedéve, forrás: Wizz Air, Portfolio |
A menedzsment csökkentette a teljes évre vonatkozó profitvárakozását, miután a vártnál gyengébben alakult a lezárt negyedév.
A hajtóműátvizsgálások miatti kapacitásproblémák nem kedveznek a cégnek, ráadásul az egész iparág nehézségekkel küzd az idei nyáron az elszálló költségek és a fogyasztói kereslet normalizálódása következtében, ahogy az az elmúlt napok negyedéves gyorsjelentéseiből sorra kiderült. Az idei évre 350-450 milliós euró nettó eredményt vár a Wizz Air, szemben a korábbi 500-600 millió euróval. Váradi József vezérigazgató hozzátette, hogy a 2026-os évben visszatérhet a kapacitásnövekedés az Airbus szállításoknak köszönhetően, a folyó, 2025-ös pénzügyi évre stagnálást jósol a cég előrejelzéseiben.
A csalódást keltő gyorsjelentésre nagy eséssel nyitott a Wizz Air, a részvények 16 százalékos mínusszal kezdték a napot a londoni tőzsdén.
A címlapkép forrása: Wizz Air
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ