Felemás féléven van túl a luxusipar 2024 első hat hónapjában. A Hermès például jelentős sikereket ért el, úgy néz ki, bejött a cég stratégiai irányvonala, mellyel a luxusipari vásárlók legmagasabb szintjére fókuszál. Hasonlóképpen kiemelkedően teljesített a Miu Miu, ami a Prada csoport számára hozott pozitív eredményeket, és jól ment a Monclernek is, amely szintén nőni tudott – mondta el a Portfolio Checklist keddi adásában Orbók Ilona luxusipari szakértő.
Hozzátette: a fenti cégekkel szemben a Louis Vuitton (LVMH) és a Cartier-tulaj Richemont közel stagnált, a legnagyobb vesztesek között pedig ott van a Kering, melynek zászlóshajója, a Gucci, kétszámjegyű bevételcsökkenést könyvelt el, és majdnem lefelezte a profitját.
Orbók a műsorban elmondta: a britek luxusipari zászlóshajója, a Burberry szintén jelentős visszaesést szenvedett el, és a Hugo Boss is a vesztesek táborát erősítette, jelentős profitcsökkenéssel.
Az iparág általános teljesítményét jól mutatja a szektor legnagyobb papírjait követő S&P 500 Textiles, Apparel & Luxury Goods Index teljesítménye is, amely 30%-os csökkenést mutat éves összehasonlításban.
A szakértő az első féléves eredmények magyarázataként külső és belső okokat is említett az interjúban. Külső tényezőnek látja a makrogazdasági nyomást, a geopolitikai kockázatok fokozódását és a fogyasztói bizalom általános csökkenését. Ezen túl, a gyengébb értékesítési adatok mögött meghúzódik a kínai gazdaság lassulása és a középosztály életszínvonalának csökkenése,
ezen felül pedig a leggazdagabbak körében megjelenhetett a "luxury shame", tehát a luxussal kapcsolatos szégyenérzet, ami – egyfajta szolidaritásként a társadalom egészével – gazdasági problémák idején visszatarthatja őket a luxustermékek vásárlásától.
Orbók Ilona úgy látja, a szektor helyzetét nemcsak külső, hanem belsős okok is nehezítik, az iparág számos szereplője vesztett a kreativitásából, és vannak pozicionálási, továbbá menedzsmenttel kapcsolatos nehézségek is.
A teljes interjút meghallgatható a Portfolio Checklist keddi adásában a Spotify-on, az Apple Podcasten, a többi nagy podcast platformon, és itt, a cikkbe ágyazott lejátszóban is a harmadik könyvjelzőtől (08:10-től):
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio