Két látványos ábra kering mostanában a neten a Nike és az Adidas rivalizálásáról, és a két ábra nem is teljesen független egymástól.
Az egyiken az látható, hogy hogyan alakultak a netes keresések a két sportszergyártó ikonikus sneakereire, a Nikenál az Air Force 1, az Adidasnál a Samba a versenyző. Hát így:
A másik ábrán az látható, hogy hogyan alakult idén az Adidas és a Nike árfolyama.
Mindkét grafikonról az jön le, hogy a német cég momentuma lényegesen jobb, mint az amerikaié.
Akkor helyezzük perspektívába a chartokat. Az elsőhöz azért érdemes hozzátenni, hogy most tényleg nagy a hype az Adidas sneakerei körül, de azért volt honnan csökkennie az Air Force 1-nak, az elmúlt években a lifestyle kategóriát uralta a Nike.
A második ábrát pedig úgy lehetne árnyalni, hogy ha hosszabb időtávot nézünk, akkor nagyjából ugyanott áll az árfolyam változása, közel 20 százalékkal került lejjebb mindkét részvényé,
Az viszont összességében igaz, hogy az elmúlt negyedévek egyértelműen az Adidasnál a sikerekről, a Nikenál pedig a kihívásokról szóltak.
Az Adidasnál most az a sztori, hogy:
- világszerte jól alakulnak az eladások, főként a sneakereknél, ahol nagyon népszerű a Samba, a Gazelle, a Spezial és a Campus,
- a saját üzletekben történő eladás helyett újra a kiskereskedelmi partnereken keresztül történő értékesítésre fókuszálnak,
- úgy néz ki, a cég egész jól jön ki a nyakukon maradt Yeeze termékek eladásából, a készleteket szépen leépítették, a csúcson a profit felét adó Yeeze-t sikeresen pótolják új Adidas termékekkel,
- olyan jól megy idén a cégnek, hogy három hónapon belül már másodszor emelte meg a várakozásait.
A Nikenál a problémák abban vannak, hogy:
- az Adidashoz hasonlóan az amerikai cégnél sem jött be az, hogy fokozottabban értékesítsen saját üzleteken keresztül,
- az elmúlt hónapok létszámlaépítésekről, költséglefaragásokról szóltak, mivel az eladások a várttól elmaradtak,
- egyelőre nem találja a Nike, hogy mik lesznek a húzótermékek az Air Force 1 és a Dunk után,
- kisebb márkák, mint az On vagy a Hoka sikeresen marnak bele a Nike piacába.
És hogy a tőzsdén mit gondolnak a két cégről?
A piaci érték és az árbevétel hányadosa (P/S) alapján az Adidas még alacsonyabban is árazott, mint a Nike, annak ellenére, hogy a következő években a német konszernnél jóval nagyobb lehet a bevételek növekedése. Vagyis P/S alapon sokkal vonzóbb az Adidas.
Teljesen más azonban a helyzet, ha az árfolyam és a profit hányadosa (P/E) alapján árazunk, itt az Adidasnál tech cégeket megszégyenítően magas P/E rátát látunk, amire az a magyarázat, hogy az Adidas profitabilitása jóval alacsonyabb, mint a Nike-é, így hasonló P/S mellett jóval magasabb P/E adódik. A teljes képhez az is hozzá tartozik, hogy a következő években brutális profitbővülést várnak az Adidasnál, ennek megfelelően magas az árazása.
Ha teljesülnek az elemzői várakozások, akkor az Adidas magas profitbővülésével 2026 után érhet össze az Adidas és a Nike árazása.
Az Adidasnál az árfolyam nagyjából ott áll, ahol a célárak átlaga, vagyis itt nincs nagy felértékelődési potenciál a jelenlegi célárak alapján. A legmagasabb célár a Reuters adatbázisában 300 euró, az 30 százalékkal magasabb, mint a mostani árfolyam.
A Nike árfolyamának meredek esését még nem követték le az elemzői célárak, amiknek az átlaga 28 százalékkal magasabban áll, mint a részvényárfolyam.
Mindkét vállalat részvényét nagyrészt vételre vagy tartásra ajánlják az elemzők, a momentum itt is pozitív az Adidasnál, egyre több a vételi ajánlás, miközben a Nike-nál egyre kevesebb.
Összességében tehát a termék kínálat, a bevétel és a profit várható alakulása alapján a momentum inkább az Adidasnál van. A cég részvényeihez viszont P/E alapon viszonylag drágán lehet hozzájutni, a befektetők abban bízhatnak, hogy a bevételek növekedésével a cég profitabilitása is ugrásszerűen javul majd.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ