Minőségi problémáktól szenved a Ford
- A Ford teljes bevétele a második negyedévben - beleértve a pénzügyi üzletágat is - éves szinten mintegy 6 százalékkal, 47,81 milliárd dollárra nőtt.
- A cég autóipari bevétele a második negyedévben 5,6 százalékkal 44,81 milliárd dollárra bővült, meghaladva az elemzők által várt 44,02 milliárd dollárt.
- A korrigált EBIT (kamat- és adófizetés előtti eredmény) viszont éves szinten 27 százalékkal csökkent, 2,76 milliárd dollárra.
- A nettó profit pedig 1,92 milliárd dollárról 1,83 milliárd dollárra, azaz részvényenként 46 centre esett, ami messze elmarad az elemzők által várt 68 centtől.
A vállalat nyereségességét jelentősen befolyásolták a garanciális költségek, azaz a járműproblémák kifizetésére használt garanciális tartalékok növekedése. A költségek a 2021-es modellévre vagy annál régebbi járművekre vonatkoznak.
Jim Farley, a Ford vezérigazgatója 2020 októberi hivatalba lépése óta prioritásként kezeli az autógyártó minőségi problémáinak orvoslását. Azóta a Ford felvett egy új minőségügyi igazgatót, és a hibák elkerülése érdekében átalakította néhány gyártási gyakorlatát, de a visszahívások számát tekintve még mindig az iparág élén áll a cég.
A Ford szerint a minőség javítására irányuló közelmúltbeli intézkedések idővel kifizetődnek, és várhatóan segítenek a jövőbeni garanciaköltségek csökkentésében.
Valódi előrelépést értünk el a minőség javítása, a költségek csökkentése és a komplexitás csökkentése terén az egész vállalatunkban
- mondta John Lawler pénzügyi igazgató. Pontos összeget nem közölt a garanciaköltségekről, de annyit elárult,
hogy azok 800 millió dollárral meghaladták az előző negyedévi szintet.
Farley az eredményeket követően arról beszélt, hogy a "Ford+" néven futó szerkezetátalakítási program továbbra is jó úton halad az autógyártó nyereségesebbé tétele felé. Elmondása szerint "a Ford már teljesen más cég, mint három évvel ezelőtt".
A Ford+ kezdetben erősen az elektromos járművekre összpontosított, amikor 2021 májusában bejelentették, de azóta történt némi eltolódás, és a nyereségesség növelése érdekében inkább a vásárlói igényekre és a következő generációs EV-kre összpontosít. Farley szerint a Ford elektromos autós elképzelései, beleértve a következő generációs kis EV-platformra való összpontosítást, az elkövetkező években kifizetődőnek bizonyulnak majd a vállalat számára.
Jelenleg azonban a számok azt mutatják, hogy az EV üzletág égeti a pénzt. A hagyományos üzleti tevékenységet folytató Ford Blue egység 1,17 milliárd dolláros nyereséget könyvelt el a második negyedévben, míg a Ford Pro nevű haszongépjármű üzletág 2,56 milliárd dollárt termelt, azonban a „Model e” nevű elektromos járművekkel foglalkozó egység 1,14 milliárd dollárt veszteséget könyvelt el.
Ugyan a szabad cash flow-ra vonatkozó előrejelzését a Ford felemelte, a profitkilátásain nem változtatott a cég. „Nem látjuk úgy, hogy a második félév sokkal másabb lenne, mint az első” - mondta Lawler a kilátásokról.
A előrejelzésre azért is figyelt kiemelten a piac, mert a Fordra növekvő nyomást helyezett, hogy a rivális General Motors kedden már az idei évben másodszor emelte éves előrejelzését.
Szakad az árfolyam
A Ford tehát jelentősen elvétette az elemzői profitvárakozásokat, és a befektetők szemmel láthatóan nincsenek meggyőződve a vállalat átalakítását célzó stratégia hatékonyságáról.
Ön azt mondta, hogy a Ford más vállalat, mint három évvel ezelőtt volt, de úgy tűnik, a tőzsde ebben egyáltalán nem ért egyet önnel
- mondta Adam Jonas, a Morgan Stanley elemzője a Ford vezérigazgatójának a jelentés utáni konferencián.
A befektetők talán kezdik elveszíteni a türelmüket a történettel kapcsolatban, annak ellenére, hogy a menedzsment ragaszkodik ahhoz, hogy megalapozza a nyereséges, hosszú távú növekedést
- mondta Garrett Nelson, a CFRA Research elemzője.
A Ford árfolyama gyorsjelentést követően ma 17 százalékos mínuszban van. Ezzel lényegében a teljes idei emelkedést kitörölte, év elejéhéz képest 7 százalékot esett a papír.
![ford0725](https://cdn.portfolio.hu/articles/images-xs/f/o/r/ford0725-692777.jpg)
Címlapkép forrása: Scott Olson/Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ