A Boeing belegyezett, hogy bűnösnek vallja magát a Szövetségi Légiügyi Hivatal (FAA) megtévesztésére irányuló összeesküvésben, a kormány szerint ugyanis a repülőgépgyártó tudatosan hamis állításokat tett a 737 Max kulcsfontosságú szoftverével kapcsolatban, ami a 2018-as és 2019-es két halálos balesethez vezetett. A repülőgépgyártó nem biztosította, hogy a repülőgépek kulcsfontosságú nyilvántartása pontos, vagy teljes legyen - közölte az igazságügyi minisztérium.
Az igazságügyi minisztérium májusban azt állította, hogy a Boeing megszegte a 2021-es megállapodásban foglalt kötelezettségeit, amellyel annak idején a repülőgépgyártó kikerülte a büntetőjogi felelősségre vonást a 346 halálos áldozatot követelő 737 Max-balesetek kapcsán. A bírósági beadvány szerint a Boeing nem biztosította, hogy az alkalmazottak dokumentálják az alkatrészek eltávolítását a repülőgépek gyártása során, és nem győződött meg arról, hogy a szerelők és ellenőrök, akik aláírták, hogy elvégezték a munkát, azt valóban megtették. Áprilisban derült ki, hogy egyes alkalmazottak meghamisítottak dokumentumokat a 787-es gép dél-karolinai üzemében. Az FAA májusban közölte, hogy vizsgálatot indított, miután a Boeing szerint az üzem néhány alkalmazottja „kötelességszegést” követett el azzal, hogy egyes vizsgálatok elvégzését állította.
A Boeing azt sem biztosította, hogy a repülőgépeken végzett munkálatok a megfelelő sorrendben történjenek. Ez növeli a gyártási hibák előfordulásának kockázatát - közölte az igazságügyi minisztérium.
A Boeing szerdán megerősítette, hogy részletes vádalkut kötött az igazságügyi minisztériummal.
A bűnösségét elismerő alku részeként a Boeing beleegyezett, hogy megfizeti a maximális, 487,2 millió dolláros bírságot.
A minisztérium azt javasolta a bíróságnak, hogy a korábbi, 2021-es 243,6 millió dolláros befizetést írja jóvá ebből. A repülőgépgyártó beleegyezett abba is, hogy a következő három évben legalább 455 millió dollárt fordít a biztonsági és megfelelőségi programok fokozására, hozzátéve, hogy ez 75%-kal magasabb, mint a Boeing korábban tervezett kiadásai a vállalati megfelelőségi programjára. Az egyezség egy független felügyelőt is előír, akinek évente nyilvánosan jelentést kell készítenie az elért eredményekről, hogy felügyelje a cég megfelelőségét.
A Max-szerencsétlenségekben elhunytak családjai egy héten belül kifogást nyújthatnak be a bíróságon, aki dönt arról, hogy elfogadja-e az egyezséget, és meghatározza, hogy a Boeing tartozik-e kártérítéssel az áldozatok hozzátartozóinak. A beadvány azt is kimondja, hogy a Boeing igazgatótanácsának az ítélethirdetést követő négy hónapon belül találkoznia kell a hozzátartozókkal.
Az igazságügyi minisztérium közben külön büntetőeljárást folytat az Alaska Airlines repülőgép januári incidensével kapcsolatban, amikor felszállás közben kiszakadt egy panel a gépből, miután négy kulcsfontosságú csavar hiányzott. A Boeing azt mondta, hogy nem készültek el a csavarok eltávolítását részletező dokumentumok.
![boeing072524](https://pcdn.hu/articles/images-xs/b/o/e/boeing072524-692619.jpg)
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images