Jelentett a Tesla
Elon Muskról mindig ismert volt arról, hogy a képes jól hangzó ígéretekkel elterelni a figyelmet a Tesla esetleges problémáiról. Most úgy tűnik, hogy a befektetők már nem tekintenek el a cég jelenlegi helyzetétől, bármennyire terel is Musk. A kiadások durván megugrottak, miután a vállalat sokat költ a mesterséges intelligencia infrastruktúrára az önvezetés, és az olyan humanoid robotok kifejlesztése miatt, amelyek képesek gyári munkát végezni. Eközben viszont a Tesla eladásai idén visszaestek, amire a vállalat az árak csökkentésével és egyéb ösztönzőkkel, például alacsony kamatozású hitelekkel reagált. Ezek a hatások két oldalról nyomják össze a Tesla profitabilitását.
A Tesla második negyedéves gyorsjelentése összességében vegyesre sikerült: voltak benne jól kinéző és kevésbé jól kinéző számok.
A fontosabb sarokszámok jelentős része azonban elmaradt attól, amire a piac számított.
A korábban közzétett sales reportból már ismertek voltak a gyártási és értékesítési számok. Összesen 410 8831 autót gyártott le a Tesla a második negyedévben, 14 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A leggyártott autók közül 386 576 volt Model 3/Y (-16%), a többit pedig egyéb (S, X, Cypertruck) modellek tették ki.
A Cybertruckról értékesítési adatokat nem közöltek, de a cég szerint az autó gyártása az év végére már nyereséges lehet. Ebben nagy segítséget jelent az áttörést jelentő, száraz bevonatolásnak nevezett akkumulátorgyártási technológia, ami jelentős költségcsökkentést tesz lehetővé, amint felfuttatják a gyártást (várhatóan a negyedik negyedévben).
A Tesla közölte, hogy a harmadik negyedévben a termelés várhatóan magasabb lesz a második negyedévhez képest.
![teslaq2gyártás](https://pcdn.hu/articles/images-xs/t/e/s/teslaq2gyartas-692345.jpg)
Az értékesítési számokban nem volt akkora a visszaesés, mint a gyártásban. Összesen 443 956 autót adott el a Tesla a második negyedévben, 5 százalékkal kevesebbet a bázishoz képest.
![teslaq2értékesítés](https://pcdn.hu/articles/images-xs/t/e/s/teslaq2ertekesites-692347.jpg)
A vállalat árbevétele 2 százalékkal 25,5 milliárd dollárra, vagyis rekordszintre nőtt. Ezzel sikerült megverni a piac 24,8 milliárd dollárról szóló várakozását.
A bevétel növekedéséhez hozzájárult
- az energetikai szegmens (nagyméretű akkumulátorokat értékesít és telepít lakossági, kereskedelmi és közüzemi felhasználásra), amelynek bevétele megduplázódva 3 milliárd dollárt ért el;
- a Cybertruck-értékesítés (tavaly még nem volt piacon az autó);
- a rekordszintű, 890 millió dolláros környezetvédelmi kreditbevétel, ami több mint háromszorosa a tavalyinak;
- valamint a szolgáltatási szegmens bevételének 21 százalékos növekedése, amely így 2,6 milliárd dollárt ért el.
Ezek pozitív hatását ellensúlyozta,
- hogy kevesebb autót adott el a cég, mint a bázisidőszakban;
- hogy a modellpaletta szinte egészét (S, 3, X, Y) érintően árcsökkentést hajtottak végre, valamint kedvező finanszírozási opciókat kínáltak az ügyfeleknek, így csökkent az autók átlagos eladási ára;
- továbbá negatív devizahatást is tapasztalt a vállalat (0,3 milliárd dollár).
![teslaq2bevétel](https://pcdn.hu/articles/images-xs/t/e/s/teslaq2bevetel-692357.jpg)
Az elmúlt negyedévekben már kevésbé vált jelentőssé a környezetvédelmi kreditekből származó bevétel a Tesla számára, bár korábban lényegében csak ezek segítségével tudott nyereségesen működni a cég. A mostani negyedév azonban kiugróan erős lett a CO2 kreditek tekintetében, hiszen háromszorosára, 890 millió dollárra ugrott ez a tétel, a cég közlése szerint "mivel más autógyártók még mindig le vannak maradva a kibocsátási követelmények teljesítésében". A hagyományos autógyártók krediteket vásárolnak a Teslától, hogy teljesítsék a tiszta járművek gyártására vonatkozó szabályozói kvótákat - ezek a bevételek gyakorlatilag tiszta profitot jelentenek a Teslának.
A negyedévben a Tesla profitjának durván fele a környezetvédelmi kreditekből származott.
![teslaq2CO2bevétel](https://pcdn.hu/articles/images-xs/t/e/s/teslaq2co2bevetel-692387.jpg)
A befektetők által figyelt egyik fontos mutatószám, az autóipari bruttó marzs a második negyedévben 14,6 százalékot ért el a környezetvédelmi kreditek nélkül. Ehhez képest a piac 16,29 százalékos marzsot várt a Visible Alpha által összeállított konszenzus szerint,
vagyis a cég számai jelentősen elmaradtak a várttól.
![teslaq2marghin](https://pcdn.hu/articles/images-xs/t/e/s/teslaq2marghin-692407.jpg)
Működési eredmény 33 százalékkal 1,6 milliárd dollárra esett a második negyedévben, ami 6,3 százalékos üzemi marzsot eredményezett, szemben a tavalyi 9,6 százalékkal.
A visszaesést magyarázza
- a fent említett ár- és volumencsökkentés;
- emellett a vállalatnak szerkezetátalakítási költségekkel is el kellett számolnia;
- és a működési költségek is megnőttek (+39%), főleg az AI-projektek finanszírozása miatt. A negyedévben a mesterséges intelligencia infrastruktúrára fordított capex 600 millió dollárt tett ki.
Ezt nem tudta érdemben ellensúlyozni
- a környezetvédelmi kreditbevételek növekedése,
- az energetikai szegmens profitnövekedése;
- a csökkenő egy járműre jutó költségek, beleértve az alacsonyabb nyersanyagköltségeket, fuvardíjakat és vámokat;
- valamint a 4680-as akkucella gyártásának felfutásával járó költségcsökkenés.
A fentiek együttes hatásaként a Tesla adózott eredménye a második negyedévben 1,8 milliárd dolláron alakult,
azaz 42 százalékos zuhanást szenvedett el.
![teslaq2profit](https://pcdn.hu/articles/images-xs/t/e/s/teslaq2profit-692383.jpg)
Az egy részvényre jutó eredmény 43 százalékos csökkenést követően 0,52 dollárra esett.
Ez jelentősen alulmúlt az elemzők 0,62 dolláros várakozását.
![teslaq2eps](https://pcdn.hu/articles/images-xs/t/e/s/teslaq2eps-692385.jpg)
A fentieket úgy lehetne összefoglalni, hogy ugyan a Tesla értékesítése idén (a cég által korábban előrejelzettnek megfelelően) relatíve mérsékelten visszaesett, viszont a költségek emelkedése, és a kereslet felpörgetését célzó árcsökkentések, valamint promóciók durván összenyomták a profitabilitást. Egy olyan magasan árazott részvénynél, mint a Tesla, a piac jelentős növekedést áraz az árfolyamba, ehhez képest zuhan a cég profitja. Kérdés, hogy a sok ígéretből (új autók, robotaxi, önvezetés, stb.) mennyi fog a következő években materializálódni.
Kilátások
A jelentésben szereplő előretekintő üzenetek nem változtak jelentősen a korábbi negyedévekhez képest.
- A cég továbbra is úgy tartja, hogy jelenleg két nagy növekedési hullám között van: az első a Model 3/Y platform globális elterjedésével kezdődött, a következő hullámot az önvezetés fejlődése és az új termékek bevezetése fogja elindítani, beleértve a következő generációs járműplatformra épülő termékeket.
- 2024-ben az értékesítés növekedési üteme jelentősen alacsonyabb lehet a 2023-ban elértnél, mivel a cég a következő generációs járművön és más termékek bevezetésén dolgozik.
- 2024-ben az energiatároló üzembe helyezések és az energiatermeléssel és -tárolással foglalkozó üzletág bevételeinek növekedési üteme várhatóan meghaladja az autóipari üzletágét.
- A cég a továbbiakban is igyekszik csökkenteni a gyártási és működési költségeket, és arra számít, hogy idővel az AI, a szoftver és a flotta alapú nyereség növekedése is jelentőssé válik.
- Az új járművekre vonatkozó terméktervek alapján - beleértve a megfizethetőbb modelleket is - 2025 első felében kezdődhet meg ezek gyártása. Ezek a járművek ötvözik a jelenlegi és a következő generációs platform egyes aspektusait és ugyanazon a gyártósoron lesznek gyárthatók, mint a jelenlegi járművek. Ez a megközelítés a korábban vártnál kisebb költségcsökkentést eredményez, de lehetővé teszi, hogy beruházási költségek szempontjából hatékonyabb módon növelje a cég a volumeneket. Így a cég teljes mértékben kihasználhatja majd a jelenlegi, közel hárommillió járműre tervezett maximális kapacitását, ami a 2023-as termeléshez képest több mint 50 százalékos volumennövekedést tesz lehetővé.
A jelentés után konferencián Musk több témában is megszólalt. Az utóbbi ponthoz kapcsolódóan megerősítette, hogy a Tesla jó úton halad,
hogy a jövő év első felében egy új, megfizethető autót dobjon piacra.
Egy ponton arról beszélt, hogy a rövid távú eredményekre összpontosító részvényesek "rossz társaságban" vannak. A jelenlegi problémákat „zajnak” nevezte.
Már korábban is mondtam, hogy a Tesla értéke túlnyomórészt az önvezetés. A többi dolog az önvezetéshez képest csak bosszúság. Szóval azt ajánlom, hogy aki nem hisz abban, hogy a Tesla meg fogja oldani a járművek önvezetését, az ne tartson Tesla-részvényt
- fogalmazott.
Musk közölte, hogy a Tesla október 10-én, az eredetileg tervezettnél két hónappal később tartja a Tesla a Robotaxi bemutatóját. Azt mondta, „meglepődne”, ha a Tesla jövőre nem kínálna önvezető fuvarokat. A dedikált robotaxi, vagyis a CyberCab mellett Musk évek óta ígéri, hogy a Tesla szoftverfrissítésekkel önvezető járműveket csinál az ügyfelek meglévő EV-iből. Musk egy olyan világot képzel el, amelyben a tulajdonosok engedélyezhetik, hogy a Tesla járművüket egy Uber-stílusú fuvarmegosztó szolgáltatás részeként használják - amiben az autók magukat vezetik.
A Tesla közölte, hogy a Robotaxi bevezetésének időzítése a technológiai fejlődéstől és a hatósági engedélyezéstől függ, Musk azonban azt mondta, hogy nem hiszi, hogy a szabályozói jóváhagyás korlátozó tényező lesz. Azt is elmondta, hogy a Tesla valószínűleg az év végéig megkapja a hatósági engedélyeket a vezetői figyelmet igénylő, „felügyelt” FSD szoftverére Kínában és Európában.
A Tesla pihenőpályára tette a mexikói gyártépítéssel kapcsolatos terveit. „Trump azt mondta, hogy súlyos vámokat fog kivetni a Mexikóban gyártott járművekre” - mondta Musk. Elmondta, hogy az amerikai elnökválasztás után újraértékeli egy új gigagyár létrehozását az országban. Hozzátette, hogy a vállalat növeli a termelést a meglévő gyáraiban, és tervezi, hogy a robotaxikat és az Optimus nevű humanoid robotjait a texasi Austinban lévő központjában fogja gyártani.
Musk továbbá arról is beszélt, hogyha Donald Trumpot esetleg újraválasztják és megszüntetné az elektromosautó-támogatásokat, az más autógyártóknak nagyobb kárt okozna, mint a Teslának.„Ez pusztító lenne a versenytársaink számára, a Teslának pedig kissé ártana, de hosszú távon valószínűleg segítene a Teslának, ez lenne a tippem” - mondta Musk. Trump kritikusan nyilatkozott a Biden-kormányzat elektromos járművekre vonatkozó politikájáról és győzelme esetén fellépést lengetett be ellene. Trump választott alelnöke, JD Vance tavaly törvényjavaslatot terjesztett elő az EV-támogatások megszüntetésére és a benzinüzemű járművek támogatására, bár esélytelen, hogy ezt a jelenlegi kongresszuson átnyomják.
Szakad az árfolyam
A Tesla árfolyama beszakadt, miután a cég
zsinórban a negyedik negyedévben vétette el az elemzői profitvárakozásokat.
A részvény jelenleg 8 százalékos mínuszban várja a mai piacnyitást.
![tsla0724](https://pcdn.hu/articles/images-xs/t/s/l/tsla0724-692415.jpg)
Címlapkép forrása: Marc Piasecki/Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ