Földbe döngölik a Teslát
Üzlet

Földbe döngölik a Teslát

Portfolio
Beszakadt a Tesla árfolyama, miután a cég közzétette második negyedéves számait, amelyek több fontos soron alulmúlták az elemzői várakozásokat. Ugyan a cég rekordbevételt jelentett, de az AI-ba történő befektetések, valamint többek között az árcsökkentések jelentős negatív hatással voltak a profitabilitásra. Úgy látszik, hogy a befektetők figyelmét Elon Musknak most a mesterséges intelligenciával, az önvezetéssel, és a robotaxikkal kapcsolatos kijelentéseivel sem sikerült elterelnie az egyre romló számokról.

Jelentett a Tesla

Elon Muskról mindig ismert volt arról, hogy a képes jól hangzó ígéretekkel elterelni a figyelmet a Tesla esetleges problémáiról. Most úgy tűnik, hogy a befektetők már nem tekintenek el a cég jelenlegi helyzetétől, bármennyire terel is Musk. A kiadások durván megugrottak, miután a vállalat sokat költ a mesterséges intelligencia infrastruktúrára az önvezetés, és az olyan humanoid robotok kifejlesztése miatt, amelyek képesek gyári munkát végezni. Eközben viszont a Tesla eladásai idén visszaestek, amire a vállalat az árak csökkentésével és egyéb ösztönzőkkel, például alacsony kamatozású hitelekkel reagált. Ezek a hatások két oldalról nyomják össze a Tesla profitabilitását.

A Tesla második negyedéves gyorsjelentése összességében vegyesre sikerült: voltak benne jól kinéző és kevésbé jól kinéző számok.

A fontosabb sarokszámok jelentős része azonban elmaradt attól, amire a piac számított.

A korábban közzétett sales reportból már ismertek voltak a gyártási és értékesítési számok. Összesen 410 8831 autót gyártott le a Tesla a második negyedévben, 14 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A leggyártott autók közül 386 576 volt Model 3/Y (-16%), a többit pedig egyéb (S, X, Cypertruck) modellek tették ki.

A Cybertruckról értékesítési adatokat nem közöltek, de a cég szerint az autó gyártása az év végére már nyereséges lehet. Ebben nagy segítséget jelent az áttörést jelentő, száraz bevonatolásnak nevezett akkumulátorgyártási technológia, ami jelentős költségcsökkentést tesz lehetővé, amint felfuttatják a gyártást (várhatóan a negyedik negyedévben).

A Tesla közölte, hogy a harmadik negyedévben a termelés várhatóan magasabb lesz a második negyedévhez képest.

teslaq2gyártás

Az értékesítési számokban nem volt akkora a visszaesés, mint a gyártásban. Összesen 443 956 autót adott el a Tesla a második negyedévben, 5 százalékkal kevesebbet a bázishoz képest.

teslaq2értékesítés

A vállalat árbevétele 2 százalékkal 25,5 milliárd dollárra, vagyis rekordszintre nőtt. Ezzel sikerült megverni a piac 24,8 milliárd dollárról szóló várakozását.

A bevétel növekedéséhez hozzájárult

  • az energetikai szegmens (nagyméretű akkumulátorokat értékesít és telepít lakossági, kereskedelmi és közüzemi felhasználásra), amelynek bevétele megduplázódva 3 milliárd dollárt ért el;
  • a Cybertruck-értékesítés (tavaly még nem volt piacon az autó);
  • a rekordszintű, 890 millió dolláros környezetvédelmi kreditbevétel, ami több mint háromszorosa a tavalyinak;
  • valamint a szolgáltatási szegmens bevételének 21 százalékos növekedése, amely így 2,6 milliárd dollárt ért el.

Ezek pozitív hatását ellensúlyozta,

  • hogy kevesebb autót adott el a cég, mint a bázisidőszakban;
  • hogy a modellpaletta szinte egészét (S, 3, X, Y) érintően árcsökkentést hajtottak végre, valamint kedvező finanszírozási opciókat kínáltak az ügyfeleknek, így csökkent az autók átlagos eladási ára;
  • továbbá negatív devizahatást is tapasztalt a vállalat (0,3 milliárd dollár).
teslaq2bevétel

Az elmúlt negyedévekben már kevésbé vált jelentőssé a környezetvédelmi kreditekből származó bevétel a Tesla számára, bár korábban lényegében csak ezek segítségével tudott nyereségesen működni a cég. A mostani negyedév azonban kiugróan erős lett a CO2 kreditek tekintetében, hiszen háromszorosára, 890 millió dollárra ugrott ez a tétel, a cég közlése szerint "mivel más autógyártók még mindig le vannak maradva a kibocsátási követelmények teljesítésében". A hagyományos autógyártók krediteket vásárolnak a Teslától, hogy teljesítsék a tiszta járművek gyártására vonatkozó szabályozói kvótákat - ezek a bevételek gyakorlatilag tiszta profitot jelentenek a Teslának.

A negyedévben a Tesla profitjának durván fele a környezetvédelmi kreditekből származott.

teslaq2CO2bevétel

A befektetők által figyelt egyik fontos mutatószám, az autóipari bruttó marzs a második negyedévben 14,6 százalékot ért el a környezetvédelmi kreditek nélkül. Ehhez képest a piac 16,29 százalékos marzsot várt a Visible Alpha által összeállított konszenzus szerint,

vagyis a cég számai jelentősen elmaradtak a várttól.

teslaq2marghin

Működési eredmény 33 százalékkal 1,6 milliárd dollárra esett a második negyedévben, ami 6,3 százalékos üzemi marzsot eredményezett, szemben a tavalyi 9,6 százalékkal.

A visszaesést magyarázza

  • a fent említett ár- és volumencsökkentés;
  • emellett a vállalatnak szerkezetátalakítási költségekkel is el kellett számolnia;
  • és a működési költségek is megnőttek (+39%), főleg az AI-projektek finanszírozása miatt. A negyedévben a mesterséges intelligencia infrastruktúrára fordított capex 600 millió dollárt tett ki.

Ezt nem tudta érdemben ellensúlyozni

  • a környezetvédelmi kreditbevételek növekedése,
  • az energetikai szegmens profitnövekedése;
  • a csökkenő egy járműre jutó költségek, beleértve az alacsonyabb nyersanyagköltségeket, fuvardíjakat és vámokat;
  • valamint a 4680-as akkucella gyártásának felfutásával járó költségcsökkenés.

A fentiek együttes hatásaként a Tesla adózott eredménye a második negyedévben 1,8 milliárd dolláron alakult,

azaz 42 százalékos zuhanást szenvedett el.

teslaq2profit

Az egy részvényre jutó eredmény 43 százalékos csökkenést követően 0,52 dollárra esett.

Ez jelentősen alulmúlt az elemzők 0,62 dolláros várakozását.

teslaq2eps

A fentieket úgy lehetne összefoglalni, hogy ugyan a Tesla értékesítése idén (a cég által korábban előrejelzettnek megfelelően) relatíve mérsékelten visszaesett, viszont a költségek emelkedése, és a kereslet felpörgetését célzó árcsökkentések, valamint promóciók durván összenyomták a profitabilitást. Egy olyan magasan árazott részvénynél, mint a Tesla, a piac jelentős növekedést áraz az árfolyamba, ehhez képest zuhan a cég profitja. Kérdés, hogy a sok ígéretből (új autók, robotaxi, önvezetés, stb.) mennyi fog a következő években materializálódni.

Kilátások

A jelentésben szereplő előretekintő üzenetek nem változtak jelentősen a korábbi negyedévekhez képest.

  • A cég továbbra is úgy tartja, hogy jelenleg két nagy növekedési hullám között van: az első a Model 3/Y platform globális elterjedésével kezdődött, a következő hullámot az önvezetés fejlődése és az új termékek bevezetése fogja elindítani, beleértve a következő generációs járműplatformra épülő termékeket.
  • 2024-ben az értékesítés növekedési üteme jelentősen alacsonyabb lehet a 2023-ban elértnél, mivel a cég a következő generációs járművön és más termékek bevezetésén dolgozik.
  • 2024-ben az energiatároló üzembe helyezések és az energiatermeléssel és -tárolással foglalkozó üzletág bevételeinek növekedési üteme várhatóan meghaladja az autóipari üzletágét.
  • A cég a továbbiakban is igyekszik csökkenteni a gyártási és működési költségeket, és arra számít, hogy idővel az AI, a szoftver és a flotta alapú nyereség növekedése is jelentőssé válik.
  • Az új járművekre vonatkozó terméktervek alapján - beleértve a megfizethetőbb modelleket is - 2025 első felében kezdődhet meg ezek gyártása. Ezek a járművek ötvözik a jelenlegi és a következő generációs platform egyes aspektusait és ugyanazon a gyártósoron lesznek gyárthatók, mint a jelenlegi járművek. Ez a megközelítés a korábban vártnál kisebb költségcsökkentést eredményez, de lehetővé teszi, hogy beruházási költségek szempontjából hatékonyabb módon növelje a cég a volumeneket. Így a cég teljes mértékben kihasználhatja majd a jelenlegi, közel hárommillió járműre tervezett maximális kapacitását, ami a 2023-as termeléshez képest több mint 50 százalékos volumennövekedést tesz lehetővé.

A jelentés után konferencián Musk több témában is megszólalt. Az utóbbi ponthoz kapcsolódóan megerősítette, hogy a Tesla jó úton halad,

hogy a jövő év első felében egy új, megfizethető autót dobjon piacra.

Egy ponton arról beszélt, hogy a rövid távú eredményekre összpontosító részvényesek "rossz társaságban" vannak. A jelenlegi problémákat „zajnak” nevezte.

Már korábban is mondtam, hogy a Tesla értéke túlnyomórészt az önvezetés. A többi dolog az önvezetéshez képest csak bosszúság. Szóval azt ajánlom, hogy aki nem hisz abban, hogy a Tesla meg fogja oldani a járművek önvezetését, az ne tartson Tesla-részvényt

- fogalmazott.

Musk közölte, hogy a Tesla október 10-én, az eredetileg tervezettnél két hónappal később tartja a Tesla a Robotaxi bemutatóját. Azt mondta, „meglepődne”, ha a Tesla jövőre nem kínálna önvezető fuvarokat. A dedikált robotaxi, vagyis a CyberCab mellett Musk évek óta ígéri, hogy a Tesla szoftverfrissítésekkel önvezető járműveket csinál az ügyfelek meglévő EV-iből. Musk egy olyan világot képzel el, amelyben a tulajdonosok engedélyezhetik, hogy a Tesla járművüket egy Uber-stílusú fuvarmegosztó szolgáltatás részeként használják - amiben az autók magukat vezetik.

A Tesla közölte, hogy a Robotaxi bevezetésének időzítése a technológiai fejlődéstől és a hatósági engedélyezéstől függ, Musk azonban azt mondta, hogy nem hiszi, hogy a szabályozói jóváhagyás korlátozó tényező lesz. Azt is elmondta, hogy a Tesla valószínűleg az év végéig megkapja a hatósági engedélyeket a vezetői figyelmet igénylő, „felügyelt” FSD szoftverére Kínában és Európában. 

A Tesla pihenőpályára tette a mexikói gyártépítéssel kapcsolatos terveit. „Trump azt mondta, hogy súlyos vámokat fog kivetni a Mexikóban gyártott járművekre” - mondta Musk. Elmondta, hogy az amerikai elnökválasztás után újraértékeli egy új gigagyár létrehozását az országban. Hozzátette, hogy a vállalat növeli a termelést a meglévő gyáraiban, és tervezi, hogy a robotaxikat és az Optimus nevű humanoid robotjait a texasi Austinban lévő központjában fogja gyártani.

Musk továbbá arról is beszélt, hogyha Donald Trumpot esetleg újraválasztják és megszüntetné az elektromosautó-támogatásokat, az más autógyártóknak nagyobb kárt okozna, mint a Teslának.„Ez pusztító lenne a versenytársaink számára, a Teslának pedig kissé ártana, de hosszú távon valószínűleg segítene a Teslának, ez lenne a tippem” - mondta Musk. Trump kritikusan nyilatkozott a Biden-kormányzat elektromos járművekre vonatkozó politikájáról és győzelme esetén fellépést lengetett be ellene. Trump választott alelnöke, JD Vance tavaly törvényjavaslatot terjesztett elő az EV-támogatások megszüntetésére és a benzinüzemű járművek támogatására, bár esélytelen, hogy ezt a jelenlegi kongresszuson átnyomják.

Szakad az árfolyam

A Tesla árfolyama beszakadt, miután a cég

zsinórban a negyedik negyedévben vétette el az elemzői profitvárakozásokat.

A részvény jelenleg 8 százalékos mínuszban várja a mai piacnyitást.

tsla0724

Címlapkép forrása: Marc Piasecki/Getty Images

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

MNB Intézet

A szignifikanciatesztelés logikája

Egy viselkedéses közgazdaságtan területén végzett kutatás során arra voltak kíváncsiak a kutatók, hogy a reptéri piszoárok belsejébe ragasztott legyet ábrázoló matrica növeli-e annak az e

GDPR

Nagy nyelvi modellek és adatvédelem

Az elmúlt bő másfél évben, mióta a ChatGPT széles körben elérhetővé vált, a nagy nyelvi modelleken (Large Language Model, LLM) alapuló megoldások hihetetlen tempóban váltak mind a munkahely

Kiszámoló

Olajkrízis várható Magyarországon?

Egy múlt heti hír nem annyira bolygatta fel az ország közvéleményét, mint kellett volna. Az ukránok megtiltották a Lukoilnak, hogy Ukrajnán keresztül szállítsák a kőolajat Európába. Az ukr

Holdblog

Mi az értelmetlen befektetés?

Értelmetlen befektetés az, ami a dráguláson kívül semmire sem képes? Vagy önmagában a drágulás tényétől máris nem lehet az? Egyik olvasónk vendégcikkben elmélkedik arról, lehet-e... The

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Újult erővel támad a fertőzés, ami Magyarországon is halálozással járt - Már a hazai járványhatóság is figyelmeztet

Pénzügyi modellező/vezető modellező

Pénzügyi modellező/vezető modellező
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
tozsde részvény