Ütik a Ryanairt
A Ryanair árfolyama több mint 15 százalékot zuhant hétfőn, a mostani eséssel pedig egészen tavaly október óta nem látott szinten kereskednek a légitársaság papírjai. Az áprilisi 21,8 eurós csúcshoz viszonyítva több mint 35 százalékos az esés mértéke.
A Ryanair befektetői megítélését az utóbbi hónapokban több tényező együttese rontotta:
- Egyrészt, a Ryanair flottája teljes mértékben Boeing repülőgépekből áll, az amerikai repülőgépgyártónál pedig az elmúlt időszak biztonsági kérdései miatt, szabályozói nyomásra visszafogták a gyártást, így a Ryanair tervezését is megborították. A Ryanair közlése szerint a szerződésekhez képest 20 gép hiányban vannak eddig, ami a légitársaság növekedési terveinek is gátat szab.
- Emellett a cég 2025-ös pénzügyi évének első negyedévében, ami június végén zárult, az elemzői várakozásoktól jóval elmaradó adózott eredményt ért el a társaság, és a nagy bizonytalanságra hivatkozva a teljes évre meg sem fogalmazott várakozásokat a menedzsment.
- Bár a jegyárak csökkennek, az első negyedévben például átlagosan 15 százalékkal a Ryanairnél, aminek eredményeként nőtt az utasforgalom és emelkedtek a kiegészítő szolgáltatások bevételei, de hiába, mert összességében csökkent a társaság bevétele az előző év azonos időszakához képest.
- A kritikus nyári szezonban pedig, ami hagyományosan a légitársaság elsődleges profittermelő időszaka, a korábbinál várthoz képest nagyobb jegyárcsökkenéssel számolt a Ryanair, amit a gyenge fogyasztói bizalommal, és az utasok takarékoskodásával magyaráz. Igaz, hogy ez a hagyományos légitársaságok felől a diszkont légitársaságok felé terelheti a forgalmat, ugyanakkor az árazásoknak nem kedvez az erős verseny közepette.
- A működési költségek mindeközben jelentősen emelkednek, ami tovább rontja a profitrátákat, a munkaerőköltségek és a repülőtéri díjak is kétszámjegyű mértékben növekszenek a Ryanairnél.
- Mindezeket a problémákat tetőzi, hogy a légiközlekedés nem problémamentes idén nyáron, jelentős késések borzolják a kedélyeket, ami több tényezőnek is betudható: a repülőgéphiányok, a kifeszített menetrend, az iparágra jellemzően gyakori sztrájkok, a szélsőséges időjárási körülmények, és a légiforgalmi irányítók hiánya mind szerepet játszik, de pár nappal ezelőtt például egy informatikai probléma bénította meg a légiközlekedést. Ez pedig mind pluszköltségekhez vezet, a késések és járattörlések pedig nem segítik a légiközlekedésbe vetett bizalmat.
Mit mondanak az elemzők?
A Refinitiv gyűjtése szerint a Ryanairt jelenleg 21 elemző követi, közülük:
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!