Kötelező biztosítás: a biztosítónak fizeted, de nehogy azt hidd, hogy ő keres rajta a legtöbbet
Üzlet

Kötelező biztosítás: a biztosítónak fizeted, de nehogy azt hidd, hogy ő keres rajta a legtöbbet

Tíz év alatt a másfélszeresére nőtt a kötelező biztosítással közlekedő gépjárművek száma Magyarországon, csak személygépkocsiból 4,3 millió biztosított jármű fut az útjainkon. A károk gyakorisága egyre kedvezőbb: tavaly a gépjárművek 2,2 százalékát érte olyan kár, amit bejelentettek a biztosítónak, ez a Covid legkevésbé forgalmas időszakához hasonló alacsony szám. A kárinfláció viszont tombol: az átlagos kár nagysága csaknem megduplázódott tíz év alatt, miközben a biztosítási díjak a 23%-os adó megjelenésével együtt is „csak” másfélszeresükre, az utóbbi időben az infláció alatt emelkedtek. Nem a biztosítók szedték meg tehát magukat a kedvező baleseti statisztikákon: tavaly mindössze 4 milliárdot kerestek a kgfb-n, és 123 milliárd ment a károkra, miközben az állam több mint 50 milliárd forintot szedhetett be adóként a kötelező biztosításokból.

Pénteken reggel közzétette a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) 2023-as statisztikáit a Magyar Nemzeti Bank. Ez alapján 4,32 millió személygépkocsinak és 1,91 millió egyéb gépjárműnek van kötelező biztosítása Magyarországon, előbbi 57%-os, utóbbi 35%-os növekedést jelent egy évtized alatt. Az MNB néhány évvel ezelőtti felmérése alapján a hazai háztartások így is mindössze 60%-ának van autója.

A baleseti statisztikák hosszú távú trendje szép fokozatos javulást mutat: az összes gépjármű 2,2%-át és ezen belül a személygépkocsik 2,4%-át érte kár (legalábbis amit a biztosítónak bejelentettek tavaly), mindkét szám az utóbbi időszak legkisebb autóforgalmát hozó járványévének, 2020-nak az alacsony kárgyakoriságát idézi.

Ez azt jelenti, hogy tavaly 136 520 káresemény során vonták be a biztosítókat, ami ahhoz képest, hogy a gépjárműpark mérete időközben másfélszeresére nőtt, ráadásul átlagosan egyre öregebb autókkal járunk, nem jelent nagy emelkedést egy évtized alatt: 2013-ban például 126 ezer baleset volt az utakon, a kétezres években pedig még a 200 ezret közelítette ez a szám, alig fele ennyi gépjárművel.

Üröm az örömben, hogy a károk összege viszont elszállt, vagyis a biztosítóknak sokkal nagyobb összegért kell a zsebükbe nyúlniuk. Ez részben az autók technológiai értékének növekedésével, részben a pótlásra kerülő alkatrészek jelentősdrágulásával függ össze, de tartalmazza a személyi sérülések és halálos áldozatok utáni kifizetéseket is. Az utóbbi években az általános inflációval együtt kifejezetten erőteljes volt a kárinfláció: tíz év alatt 93%-kal, az utóbbi három évben 32%-kal emelkedett a biztosítók egy kárra jutó átlagos kárfelhasználása, és 2023-ban már meghaladta a 900 ezer forintot.

Tavaly már 123,5 milliárd forintot kellett kgfb-károkra fordítaniuk a biztosítóknak, ami több mint duplája a tíz évvel korábbinak, miközben az itt elszámolt nettó működési költségeik is 62%-kal 40 milliárd forintra emelkedtek.

Igaz, hogy eközben a díjbevételek 77 milliárd forinttal növekedtek a biztosítóknál, ebből a viszontbiztosítónak nem átadott úgynevezett „megszolgált díjak” viszont csak 54 milliárd forinttal. A felmerült, de még be nem jelentett károk tartalékfelhasználását is figyelembe véve összességében tavaly a biztosítók mindössze 1,26 milliárd forintos biztosítástechnikai eredményt és 4,34 milliárd forintos szokásos vállalkozási eredményt értek el a kötelező biztosításokon. Nem tért vissza tíz és húsz évvel korábbi veszteséges működés (ekkora az online verseny és a 2010 előtt szerződött autóknál élő év végi kampány nagyon levitte a díjakat), de magasnak sem mondható a megtérülés.

Átlagosan évi 49 ezer forintot fizettek az ügyfelek a járművek kötelező biztosítására Magyarországon tavaly, ami az éves infláció alatti mértékben, 8,5%-kal múlta felül az egy évvel korábbi értéket. Látható egy megugrás 2019-ben: azóta épül be a 23%-os biztosítási adó a díjakba, így elmondható, hogy minden befizetett kötelező biztosítási díjunk 18,7%-a az államkasszába megy, igaz, van egy felső, napi 83 forintos vagyis évi kicsivel több mint 30 ezer forintos felső határa az adónak, de ezzel együtt is 50 milliárd forint felett lehet a kgfb után fizetett biztosítási adó.

kgfb77

Az MNB szerint a normál használatú személygépkocsik átlagos állománydíja 52,9 ezer forint volt 2023 negyedik negyedévében, ez 2022 azonos időszakához képest 11%-os növekedést jelentett, amely mind a budapesti, mind a vidéki díjakban hasonló mértékben megjelent.

Az MNB kgfb-indexe szerint a lassan növekvő átlagdíjak és az ennél jobban növekvő kárráfordítás miatt a károk és a díjak közötti olló, ami 2021 elején még jelentősen szétnyílt, 2022-re már összezáródott, de 2023-ban ismét távolodást tapasztaltunk.

Hogy melyik biztosító mennyire erős a kgfb-piacon, azt alábbi ábránk mutatja a díjbevételek alapján. A MABISZ adatai szerint 12 biztosító foglalkozik ezzel a tevékenységgel, közülük 2023-ban a Genertel (+26%), Alfa (+21%) és Uniqa (+20%) biztosítók növelték a legnagyobb mértékben a kgfb-díjbevételeiket, az Union (+3%), a Groupama (+6%) és a Wáberer (ma már Gránit, +6%) biztosítók pedig a legkevésbé. A legnagyobb díjbevétel szerinti állománnyal változatlanul az Allianz, a K&H és az Alfa biztosítók rendelkeztek.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Lehet még bárki Joe Biden utódja?

A hétvégén dől el, ki képviseli a demokratákat Donald Trump ellen az amerikai elnökválasztáson. Joe Biden, a jelenlegi elnök mentális állapotában egyre többen kételkednek, a... The post Lehe

KonyhaKontrolling

Megéri még a nyelvvizsga?

Sokaknak nagy célja, hogy nyelvvizsgát szerezzen, ezzel bizonyítsa tudását, illetve remélhetőleg jobb esélyekkel induljon a munkaerőpiacon. Ebben a bejegyzésben a nyelvtanulás és a nyelvvizsga

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Váratlanul blokkolták az ukránok Magyarország olajimportjának nagy részét!
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Devizakereskedés alapjai, avagy mi lesz veled forint?

Miben különbözik a devizakereskedés a részvények adásvételétől? Mely devizapárokat érdemes egyáltalán figyelni? Hogyan zajlik le egy tranzakció a forex piacon? Hogyan lehet rövid vagy hosszabb távra spekulálni ezen a piacon?

Ez is érdekelhet
GettyImages-1387481089