Portfolio signature

Kötelező biztosítás: a biztosítónak fizeted, de nehogy azt hidd, hogy ő keres rajta a legtöbbet

Tíz év alatt a másfélszeresére nőtt a kötelező biztosítással közlekedő gépjárművek száma Magyarországon, csak személygépkocsiból 4,3 millió biztosított jármű fut az útjainkon. A károk gyakorisága egyre kedvezőbb: tavaly a gépjárművek 2,2 százalékát érte olyan kár, amit bejelentettek a biztosítónak, ez a Covid legkevésbé forgalmas időszakához hasonló alacsony szám. A kárinfláció viszont tombol: az átlagos kár nagysága csaknem megduplázódott tíz év alatt, miközben a biztosítási díjak a 23%-os adó megjelenésével együtt is „csak” másfélszeresükre, az utóbbi időben az infláció alatt emelkedtek. Nem a biztosítók szedték meg tehát magukat a kedvező baleseti statisztikákon: tavaly mindössze 4 milliárdot kerestek a kgfb-n, és 123 milliárd ment a károkra, miközben az állam több mint 50 milliárd forintot szedhetett be adóként a kötelező biztosításokból.
Március 4-én lesz a Portfolio Biztosítás 2025 konferenciája, amelyen a biztosítási és közvetítői piac színe-java értékeli a piaci és szabályozási aktualitásokat, érdemes eljönni.

Pénteken reggel közzétette a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) 2023-as statisztikáit a Magyar Nemzeti Bank. Ez alapján 4,32 millió személygépkocsinak és 1,91 millió egyéb gépjárműnek van kötelező biztosítása Magyarországon, előbbi 57%-os, utóbbi 35%-os növekedést jelent egy évtized alatt. Az MNB néhány évvel ezelőtti felmérése alapján a hazai háztartások így is mindössze 60%-ának van autója.

A baleseti statisztikák hosszú távú trendje szép fokozatos javulást mutat: az összes gépjármű 2,2%-át és ezen belül a személygépkocsik 2,4%-át érte kár (legalábbis amit a biztosítónak bejelentettek tavaly), mindkét szám az utóbbi időszak legkisebb autóforgalmát hozó járványévének, 2020-nak az alacsony kárgyakoriságát idézi.

Ez azt jelenti, hogy tavaly 136 520 káresemény során vonták be a biztosítókat, ami ahhoz képest, hogy a gépjárműpark mérete időközben másfélszeresére nőtt, ráadásul átlagosan egyre öregebb autókkal járunk, nem jelent nagy emelkedést egy évtized alatt: 2013-ban például 126 ezer baleset volt az utakon, a kétezres években pedig még a 200 ezret közelítette ez a szám, alig fele ennyi gépjárművel.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés