Az elmúlt 30 évben az Airbus folyamatosan növelte az A321-es repülőgépek hatótávolságát, ennek köszönhetően a típus bestsellerré vált, mivel az ügyfelek a keskeny törzsű utasszállító repülőgépek gazdaságossági előnyeit a széles törzsű repülőgépek hatótávolságával és kapacitásával tudják párosítani.
A hónapban pedig a géptípus legújabb változata, az A321XLR is megkaphatja a szabályozó hatóságok jóváhagyását, amellyel az Airbus gyakorlatilag megduplázza az 1994 elején szolgálatba állított eredeti típus hatótávolságát
– írja a Bloomberg.
Az XLR szolgálatba állítása egy évet csúszik az eredeti tervekhez képest, részben a világjárvány, részben pedig a plusz üzemanyagtartály tűzveszélyessége miatti aggodalmak következtében. A géptípus hatótávolsága 4700 tengeri mérföldre lehet, ami mintegy 11 óra repülési idő. Ezzel a keskenytörzsű repülőgépek olyan célállomásokra is eljuthatnak, amelyek korábban az üzemanyagfaló széles törzsű repülőgépek területei voltak. Ez pedig megváltoztathatja a matekot a légitársaságoknál.
- Az új gépre már vannak megrendelések, az Icelandair például 13 XLR-t rendelt, hogy leváltsa az elöregedő Boeing 757-es flottáját, amelynek rövidebb, körülbelül 3900 tengeri mérföldes maximális hatótávolsága van. Az XLR-ek, amelyek 30%-kal kevesebb üzemanyagot égetnek el, mint elődeik, lehetővé teszik a légitársaság számára, hogy új célállomásokat indítson Kaliforniában, Texasban, Dubajban és Európa-szerte - mondta a vezérigazgató.
- A Wizz Air 47 darab XLR-t rendelt azzal a céllal, hogy új útvonalakat nyisson a Közel-Keleten és Ázsiában. A magyar fapados légitársaság tárgyalásokat folytat az indiai hatóságokkal az Indiába irányuló járatokról a repülőgépekkel, amelyek akár 244 utas befogadására is alkalmasak – írja a Bloomberg.
- Az IndiGo az XLR-eket Indiától kilencórás körzetben kívánja üzemeltetni, így Európa egyes részei is elérhetővé válnak kínálatában, várhatóan a jövő év végétől.
- A United Airlines Holdings közölte, hogy az XLR segítségével több európai célállomást tud majd kiszolgálni keleti parti csomópontjairól.
- Az American Airlines szintén tervezi az XLR használatát néhány transzatlanti útvonalon.
Bár az XLR hosszú útvonalakon történő üzemeltetésének gazdaságossága vonzó a légitársaságok számára, a keskeny törzsű repülőgépek viszonylag szűkös helyiségeiben való tartózkodás a hosszú járatokon nem minden utas számára megfelelő. Ez lesz a különbség az Airbus legnagyobb repülőgépéhez, az A380-ashoz képest, amely népszerű a repülőközönség körében, de a legtöbb légitársaság számára túlságosan gazdaságtalan, ezért már nem gyártják. Az XLR-en az olyan elemek, mint a fedélzeti bárok vagy zuhanyzók, amelyek néhány A380-ason megtalálhatók, nem valószínű, hogy elférnek. Mivel a gépet a maximális hatékonyságra építették, kevesebb hely áll rendelkezésre az étkeztetés számára, és a fürdőszobák kapacitása is korlátozottabb lesz, mint a széles törzsű repülőgépeken.
Címlapkép forrása: Portfolio