A készülő német változás onnan derült ki, hogy a pénteki német kormánykoalíciós alkuról szóló pénzügyminisztériumi anyagot megmutatták a Reutersnek, amely röviden megírta az eldöntött irányt. Végleges paraméterek, kezdődátum, még nincsenek, ezzel együtt maga a támogatási policy iránya markáns váltást jelent. Ez perze nem teljesen meglepő a megújuló energiatermelési kapacitások eddigi rohamos növekedésével adódó egyre komolyabb költségvetési kiadások és piaci kihívások mentén.
Utóbbi kategóriába tartozik például az, hogy a sok napos és szeles kapacitás egyszerre termelése mellett egyre gyakrabban negatívak a nagykereskedelmi villamosenergia árak a másnapi piacokon akár az éjjeli órákban (inkább a szeles kapacitások termelése miatt), akár a napközbeni órákban (ontják a napelemek a termelést a hálózatra). Eközben a húsz évre szóló megújuló támogatási rendszer kvázi garantált árbevételt kínál (előre meghatározott fix átvételi ár segítségével) a napos, szeles és biogázos energiatermelési kapacitásoknak, illetve minimálisan garantált átvételi árat kínál (Németország a prémium típusú rendszerek közül az egyoldalú prémium támogatási rendszert alkalmazza, és annak ez a következménye). Arról, hogy a rohamosan terjedő megújuló energiás kapacitások milyen komoly kihívásokat okoznak Európa-szerte, és erre számos helyen mennyire nincs még felkészülve a kontinens, ebben a cikkünkben írtunk:
A jelenlegi megújuló energiás támogatási rendszert 24 évvel ezelőtt vezették be Németországban, és amint a német kormánykoalíciót alkotó kisebbik párt, a liberális FDP felől rendszeresen hangsúlyozták: nincs már értelme 20 évre garantált árat kínálni, hiszen tavaly már 58%-ban megújuló energiából állította elő Németország az áramfogyasztását, és 2030-ra 80%-ra tervezik növelni a megújuló energia részarányát az áramtermelési mixben. Így tehát domináns lesz a megújuló energiatermelés az országban, ami a támogatási rendszer átalakítását teszi szükségessé az FDP szerint.
"A cél az, hogy az új megújuló energiaforrások elterjedését a beruházási költségtámogatásokra tereljék át" – jegyzi meg a változás irányát a német pénzügyminisztériumi dokumentum. Ehhez az FDP parlamenti frakciójának helyettes vezetője a hírügynökségnek annyit fűzött hozzá
A megújuló energiaforrások beruházási költségtámogatására való áttérés valódi forradalmat jelent az energiapolitikában.
A Robert Habeck-vezette német gazdasági minisztérium egyelőre annyit jelzett, hogy a támogatási rendszerbeli átállás során többféle konkrét modellt vizsgálnak, és azután döntenek majd.
Az, hogy az egyösszegű beruházástámogatás lesz a fő fókusza az új rendszernek, és utána már a piaci értékesítésről és az árbevétel szerzésről az új megújuló energiás erőműveknek kell gondoskodnia, visszavetheti az ilyen beruházási terveket, és akár veszélybe is sodorhatja a fent említett, 2030-ra kitűzött megújuló energiás célt. Éppen erre figyelmeztetett a megújuló energiával foglalkozó német BEE lobbi vezetője, Simone Peter úgy fogalmazott a hírügynökségnek:
A beruházási költségtámogatásra való radikális áttérés a piaci bizonytalanság és a beruházási vonakodás kockázatával jár, ami nagymértékben veszélyeztetheti az ambiciózus bővítési célokat.
Összességében tehát nagy irányváltásról döntött a német kormánykoalíció az újonnan tervezett kapacitások építésének támogatásánál, de a pontos részletek még nem ismertek, és az sem, a változások bármely szinten érintik-e esetleg a korábban két évtizedre kötött támogatási szerződések paramétereit.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images