Az SK On, amely a világ negyedik legnagyobb EV akkumulátorgyártója a kínai CATL és BYD, valamint a dél-koreai LG Energy Solution mögött, már 10 egymást követő negyedévben jelentett veszteséget, mióta 2021-ben leválasztották az anyacégéről. Az SK On nettó adóssága több mint ötszörösére, 2,9 milliárd wonról 15,6 milliárd wonra emelkedett 2021 óta, miközben a nyugati EV-eladások messze elmaradtak a várakozásoktól.
Lee Seok-hee vezérigazgató nemrég egy sor költségcsökkentő és munkamódszertani intézkedést jelentett be.
Ezeket "vészhelyzeti menedzsmentként" jellemezte.
A dél-koreai SK Group konglomerátumon belül radikálisabb megoldások is szóba kerültek. Egyes források szerint az egyik lehetőség az lenne, hogy az SK On anyavállalatát, az SK Innovationt egyesítik az SK E&S-szel, amely a csoport folyékony földgáztermelésre szakosodott, jelentős profittermelő képességgel rendelkező energetikai leányvállalata.
Az SK On agresszív beruházásokat hajtott végre az Egyesült Államokban és Európában az elmúlt években (a cég SK On Hungary Kft. cégnév alatt Iváncsán működtet akkumulátorgyárat). Ezeket arra a széles körben elterjedt várakozásra alapozta, hogy az elektromos autók kereslete meredeken fog emelkedni. Ennek ellenére azonban a cég leépítéseket jelentett be az amerikai Georgia államban található gyárában és elhalasztotta a második amerikai gyárberuházását.
A SNE Research tanácsadó cég szerint a kínai CATL és BYD uralja a globális akkumulátoripart 53,2 százalékos piaci részesedéssel, bár az ő termelésük és eladásaik nagyrészt továbbra is a kínai piacra koncentrálódnak, ahol jóval magasabb az EV-penetráció, mint a nyugati országokban.
Tim Bush, a UBS szöuli akkumulátorpiaci elemzője szerint az amerikai autógyártók nem tudtak eléggé vonzó elektromos járműveket gyártani ahhoz, hogy megfeleljenek saját értékesítési előrejelzéseiknek, ezzel pedig cserben hagyták a dél-koreai gyártókat. A General Motors például korábban azt jelezte előre, hogy 2025-ben 1 millió EV-t fog eladni, ehhez képes a második negyedévben mindössze 21 930 darabot értékesített.
Elemzők szerint az SK rosszabb helyzetben van, mint a dél-koreai riválisok, az LG és a Samsung SDI (amelyek szintén visszafogták beruházásaikat), mivel a globális akkumulátorversenybe való kései belépést nagyvonalú árképzési feltételekkel igyekezett kompenzálni az ügyfeleknél, ami most visszaüt.
Bush azonban úgy véli, hogy bár a vártnál lassabbnak bizonyult az elektromos járművekre való átállás üteme, maga az átállás elkerülhetetlen. Szerinte, ha az SK csoport megadja az SK On-nak a szükséges támogatást a mostani vihar átvészeléséhez, akkor a cég hosszú távú jövője valószínűleg biztosított.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images