Egy vállalati középvezető munkáját kereskedelmi vagy HR területen akár 40-50%-kal is hatékonyabbá tudja majd tenni a mesterséges intelligencia már néhány éven belül
– idézte a KPMG előrejelzését Kórász Tamás, a KPMG technológiai tanácsadással foglalkozó partnere. Elismerte, hogy ez „egyelőre egy nagyon félelmetes számnak tűnik”, de utalt arra, hogy AI-eszközök használatával például sokkal gyorsabban lehet akár önéletrajzok között válogatni, emlékeztetőket írni, kereskedelmi ajánlatokat összehasonlítani. „Egyértelműen az látszik, hogy a mesterséges intelligencia üzleti életbe való használatával rendkívül fel fognak gyorsulni egyes munkafolyamatok, ügyfélszolgálati, ügyfélkiszolgálási, elemzési feladatok” – tette hozzá. Egyben azt is kiemelte, hogy „szerencsére minden előrejelzés azt mutatja, hogy azért szükség lesz emberekre. Az AI erősen át fogja alakítani a munkaköröket, de azért az emberi munkát a mi aktív életünkben nem fogja elvenni tőlünk” – tette hozzá.
Kórász Tamás elmondta:
látszik, hogy a KPMG ügyfelei keresik az AI alapú megoldásokat, és még olyan területeken is ezt a technológiát szeretnék bevezetni, amelyeknél amúgy nem is ez lenne a legmegfelelőbb.
„Ügyfeleinkkel beszélgetve, ha azt mondom, hogy egy adott kérdésre van ilyen meg olyan megoldás is, akkor jellemzően megkapom azt a kérdést, hogy jó-jó, de az AI-alapú? És akkor, ha erre igen a válasz, akkor sokkal jobban csillog a szemük” – mesélte mindennapi tapasztalatait a KPMG partnere.
Rakó Ágnes, a KPMG kockázatkezelési tanácsadással foglalkozó partnere elmondta, hogy a KPMG Magyarország a client zero megközelítést követve először saját magán kezdte el tesztelni az AI-megoldásokat, amire egy dedikált tanácsadói csapatot hoztak létre. „Megmutatjuk saját magunknak és a kollégáinknak azt, hogy mire képes egy ilyen típusú megoldás. Az ügyfeleinknél ugyanis azt látjuk, hogy valamilyen kézzelfogható dolog kell ahhoz, hogy a különféle területeken dolgozó szakértők lássák az AI-megoldásokban rejlő értéket és lehetőségeket” – mondta Rakó Ágnes.
Arra vonatkozóan, hogy a cégeknek mely területeken lehet érdemes elindulniuk az AI-megoldások kísérletezésével, alkalmazásával, a pénzügyi, banki, biztosítói területeket említette. „Itt nagyon sok a konkrétan megfogható problémakör, könnyen lehet konkrét eredményeket elérni, amelyekből könnyű egy kis projektet összehozni, amiből aztán lehet egy sokkal nagyobb, egész vállalatot átfogó projektet generálni”.
Elismerte, hogy a cégeknek nagyon nehéz dolguk van a különböző AI-megoldások kiválasztásánál, hiszen rengeteg eszköz, platform közül kell választaniuk. „Fontos annak kijelölése, milyen irányba induljon el egy cég, hiszen ezek a folyamatok tipikusan nagy kezdeti költséget igényelnek, és ha egy cég rááll egy útra, akkor azt nem fogják félúton abbahagyni, a befektetett költséget kidobni.”
Ignácz Péter, a KPMG adatelemzéssel foglalkozó menedzsere szerint most „kicsit olyan helyzet alakult ki, hogy fordítva ülnek a lovon a cégek.
Sok cég mindenképpen valami vállalati chatbotot vagy ChatGPT-t szeretne bevezetni, de előtte az üzleti problémát kellene jól definiálniuk, és arra megoldást találniuk.
A KPMG Magyarország házon belüli saját AI-fejlesztéséről szólva elmondta, hogy a nagy nyelvi modellek képességeit használják fel, de azt a saját tudásbázisukkal, saját projektdokumentumaikkal kombinálják, hogy a KPMG-ben meglévő tudást egy olyan struktúrában tegyék elérhetővé a munkavállalóiknak, amelyben azt a lehető leggyorsabban tudják felhasználni.
A saját fejlesztésű alkalmazásuk felhasználási területei között a terjedelmes dokumentumokból történő információkinyerést, szabályozási dokumentumokból történő összefoglalók készítését emelte ki. „Ezzel a százméteres futást nem nulla méternél kezdjük, hanem 60-tól, a maradék táv pedig az a magas hozzáadott értékű rész, amiben igenis szükség van a kollégáink hozzáadott értékére, szaktudására” – emelte ki a KPMG menedzsere.
Címlapkép forrása: Portfolio