A nemzetközi energiapiaci trendek a magyarországi energiaszektor cégeinek tavalyi teljesítményére is alapvetően és számos módon hatottak. Az energiaárak folytatódó csökkenése például az energiakereskedők számára többnyire az árbevétel, de egyúttal az ügyfélkockázatok mérséklődését is hozta. A megújuló termelő kapacitás részben a krízis hatására lendületet vett bővülése és a fogyasztói szokások átalakulása egyebek mellett az egyre jobban felértékelődő elektromos hálózat üzemeltetési és fejlesztési költségeinek növekedését eredményezte (ami a rendszerhasználati díjak emeléséhez is vezetett). A hazai működési környezet speciális hatásaként pedig a Robin Hood adó 2022 végi megemelése szinte valamennyi itthoni energiacéget újabb kihívás elé állította. Cikkünkben ezek legfontosabb eredményeit foglaljuk össze az Igazságügyi Minisztérium e-beszámoló portáljáról lekérhető eredménykimutatások alapján, miután a tőzsdén forgó energiacégek, az MVM és számos energiatermelő vállalat eredményeit már korábban áttekintettük.
Villamosenergia- és földgázkereskedők és -szolgáltatók
Magyarország legnagyobb földgázkereskedője, az MVM-csoporthoz tartozó MVM CEEnergy Zrt. 2023-ban a konszolidálódó energiapiaci környezetben csökkenő árbevételt, üzemi eredményt és adózott eredményt ért el 2022-höz képes. Árbevétele 65%-kal mérséklődött a 2022-es történelmi rekordról, de eredménykimutatása alapján így is több mint 1 953 milliárd forintra rúgott tavaly, míg adózott eredménye 27%-kal 75 milliárd forintra esett az e tekintetben szintén csúcsot hozó megelőző évhez képest, miután a pénzügyi műveletek eredményének javulása nem tudta ellensúlyozni az üzemi (üzleti) tevékenység eredményének zuhanását. A társaság az egyetemes gázszolgáltató MVM Next legjelentősebb beszállító partnere.
Csökkenő árbevétel és javuló üzemi eredmény mellett jelentősen növelte adózott eredményét az MVM Partner Energiakereskedelmi Zrt.. Az MVM-csoport egyedüli villamosenergia-nagykereskedője és az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. egyedüli villamosenergia-ellátója a 2022-esnél 17%-kal alacsonyabb, de így is mintegy 2 230 milliárd forintos értékesítési árbevételt realizált 2023-ban, és üzleti eredményét is növelni tudta, közel 30 milliárd forintos veszteségről csaknem 195 milliárd forintos nyereségre. Így bár a pénzügyi műveletek eredménye esett, a magasabb adózás előtti eredmény lehetővé tette, hogy megugró adófizetési kötelezettség mellett is közel háromszorosára, 117 milliárd forintra emelkedhessen az adózott eredmény.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!