Mi történt eddig?
A spanyol vonatgyártó, a Talgo felvásárlási sztorijáról, hogy magyar érdeklődők vannak a cég iránt, először mintegy fél évvel ezelőtt kezdtek szivárgoni az információk:
- A Talgo tavaly novemberben jelentette be, hogy ajánlatot kaptak a vállalat valamennyi részvényére egy meg nem nevezett magyar ipari csoporttól, de ekkor még azt közölték, hogy nem született döntés a magyar fél részéről nyilvános vételi ajánlatról. Akkor 5 eurós részvényenkénti vételárról szóltak a hírek, ami az előző napi záróárfolyamhoz képest 28 százalékkal járt magasabban.
- Februárban a spanyol sajtóban megszellőztette, hogy a Magyar Vagon Zrt. cégcsoporthoz tartozó Dunakeszi Járműjavító Kft. tett ajánlatot a spanyol vonatgyártóra.
- Egy hónappal később olyan hírek jelentek meg, miszerint a spanyol kormány keresztbe tenne az üzletnek, amire meg is van a lehetőségük, hiszen az utóbbi években meghozott különleges törvények alapján a spanyol kormány a tranzakciót bármikor megakadályozhatja. Egy helyi lap szerint a spanyol közlekedési miniszter arról beszélt, hogy a kabinet mindent megtesz a felvásárlás megakadályozása érdekében. A hivatalos ajánlat óta a spanyol kormány többször is hangsúlyozta, hogy a Talgo stratégiai jelentőségű vállalat az ország számára, és a kormány jóváhagyása szükséges az ügylethez, mivel a Talgo hozzáfér az ország vasúti hálózatáról és nemzetbiztonságáról szóló érzékeny információkhoz.
-
Március 7-én a Ganz-MaVag bejelentette, hogy hivatalosan is vételi ajánlatot tett a Talgo részvényeire, papíronként 5 eurós áron, amivel a tranzakció értéke több mint 200 milliárd forint.
A végleges prospektust a tervek szerint a következő hetekben nyújthatják be. A Reuters szerint a teljes összeget készpénzben fizetné ki a vevő, de vállalást tettek rá, hogy a részvényekkel a jövőben is kereskednek majd a tőzsdén. A Talgo igazgatótanácsa megerősítette, hogy az ajánlat baráti jellegű és a felkínált ellenérték vonzó a részvényesek számára. Az ajánlattevő, vagyis a magyar székhelyű társaság nem tervezi a gyár székhelyének és tevékenységének helyszínének változtatását, valamint a foglalkoztatást is fenntartaná – tették hozzá. - Március végén a Reuters már arról írt, hogy nem csak a magyar konzorcium érdeklődik a Talgo iránt, de a vállalat 40 százalékát tulajdonló főrészvényese tárgyalásokat folytat a svájci Stadler Raillel részesedése értékesítéséről. A spanyol jogszabályok értelmében viszont ha egy vevő több mint 30 százalékos részesedést szeretne szerezni egy tőzsdei vállalatban, kötelező teljes felvásárlási ajánlatot tennie.
Miért kell a Talgo a magyaroknak?
A Talgo részvényeire ajánlatot adó konzorcium nagyobb részt a Ganz-MaVag, kisebb részt a Corvinus Zrt.-ből áll.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!