Kihívásokkal teli időszak
Az UBM Holding közzétette a 2023. július 1-től 2023. december 31-ig tartó félév számait:
A vállalatcsoport az egy évvel korábbi 122,7 milliárd forint után 14 százalékkal kevesebb, 105,3 milliárd forint árbevételt, 31 százalékkal 4,1 milliárd forintra csökkenő EBITDA-t, és 1,9 milliárd forintról 65 százalékkal 670 millió forintra csökkenő adózott eredményt ért el.
A féléves számok elmaradnak a megelőző félév hasonló számaitól, de erre a teljesítményre a cégcsoport egy jelentős árzuhanást elszenvedő piacon volt képes, emelik ki a gyorsjelentésben.
A takarmánygyártás alapanyagaként használt szemes terményeknél a 2023. december 31-ével záródó félévben a takarmánykukorica átlagos ára több, mint 50%-kal, a takarmánybúza ára pedig közel 40%-kal esett vissza, ami jelentős negatív árhatást okozott az árbevételben.
A volumenben viszont összehasonlítva 19%-os növekedést ért el a cégcsoport, illetve a megelőző félév volumenéhez képest is 5%-os a növekedés.
Az UBM Csoport két hagyományos üzletága közül a szemes terményekkel és olajos magvakkal kereskedő Commodity üzletág a várakozáson felül teljesítve zárta a félévet, a takarmánygyártással és takarmány alapanyag-kereskedelemmel foglalkozó Feed üzletág a várakozásokat alulmúlva teljesített - emeli ki a menedzsment. Ennek legfőbb oka a folyamatos gyártáshoz szükséges készletek megléte volt csökkenő árú piaci környezetben, amely nem tette lehetővé a folyamatosan eredményes gyártást. A piaci árhatás kiküszöbölésére az üzletág menedzsmentje lépéseket tett, amely értelmében csak minimális készletezés engedélyezett a gyártáshoz, így az elmúlt félévihez hasonló, markánsan elváló piaci ár és készletezési ár nem fordulhat elő, írják a gyorsjelentésben.
Akvizíciós lehetőségek
A növekedési stratégiában lefektetettek szerint a vállalat menedzsmentje folyamatosan vizsgálja a regionális terjeszkedés lehetőségét.
Célpiacként továbbra is Romániára és Szerbiára koncentrál az UBM,
mint potenciális akvizíciós cél a takarmánygyártás kibocsátásának növelésére, de zöld- és barnamezős beruházási terveket is vizsgál az igazgatóság a felvásárlási lehetőségek mellett.
Az aktuális félévben a Commodity üzletág megnyitotta olaszországi irodáját az UBM Italy céggel, amely kereskedelmi iroda 2024. januárjában kezdte meg aktív tevékenységét.
Mit mond a menedzsment?
A lezárt félév eredményei alapján az UBM Holdig piaci helyzetét stabilnak látja a cégvezetés. A negatív piaci folyamatokból adódó kihívásokat a cégcsoport folyamatosan kezeli, ezzel párhuzamosan pedig állandó jelleggel vizsgálja a regionális terjeszkedési lehetőségeket. Belső célként megfogalmazott direktíva szerint a hazai piacvezető státusz mellé mind a román, mind pedig a szerb piacon a vezető 3 takarmánygyártó közé való kerülés a cél 3 éven belül. A nagykereskedelmi üzletág állandó piacfejlesztéssel törekszik kontinentális piaci részesedésének növelésére. Így érheti el a vállalat a növekedési stratégiában elfogadott és közzétett 1 millió tonnás éves takarmánygyártás, és évi 2 millió tonnás alapanyag-kereskedelmet.
Címlapkép forrása: Steve Satushek via Getty Images