Portfolio signature

Félsz a repüléstől? – Nincsenek jó híreink, a helyzet már csak rosszabb lesz

Portfolio
Nincsenek jó híreink a repüléstől rettegőknek, a klímaváltozás miatt ugyanis egyre gyakoribbak és intenzívebbek lehetnek a légörvények, különösen a veszélyesebb fajták, amelyek tiszta égbolton, látszólag kiváltó ok nélkül keletkeznek. A repülés továbbra is a legbiztonságosabb közlekedési mód, de időről időre érkeznek hírek arról, hogy többen megsérültek egy-egy járaton, váratlan turbulencia következtében. Körbejártuk, hogy mi okozza a légörvények megjelenését, hogy miért fordul elő egyre több, és hogy mit tehetünk annak érdekében, hogy utasként megelőzzük a sérüléseket a fedélzeten.

A turbulencia lényegében instabil levegő, amely kiszámíthatatlanul mozog. Több kiváltó oka lehet, hegyvidéki területek felett például gyakori, mivel a hegyek eltérítik a légáramlásokat. Amikor a légáramlás hegyvidéki terep fölé kényszerül, hullámokat okoz a légkörben, amik megtörhetnek és kaotikussá válhatnak. Minden olyan repülési útvonal, amely hegyvidéki terület felett vagy tengerpart mentén halad, ahol a hőmérséklet váratlanul változhat, hajlamos a turbulenciára. A másik jellemző eset, amikor viharok, rossz időjárási körülmények váltják ki a turbulenciát, amit a felszálló meleg levegő okoz. Ezenkívül a repülőgépek szárnyai is tudnak turbulenciát okozni, ami leginkább az egymás mögött haladó repülőgépeknél jelentkezik. A legveszélyesebb típus azonban nem ezek közül kerül ki, hanem az úgynevezett tisztaégbolt-turbulencia (clear air turbulence, CAT), amely szinte láthatatlan, hiszen nem a hegyvidék, nem az időjárási körülmények és nem egy másik repülő okozza.

Ez a típusú váratlan légörvény egyre gyakrabban fordul elő, és a Business Insider által megkérdezett meteorológusok szerint a szélnyírás a bűnös, amikor két egymás melletti légtömeg különböző sebességgel mozog. Ha a sebességkülönbség elég nagy, a légkör nem tudja kezelni a terhelést, és turbulens mintázatokat hoz létre, mint a vízben az örvények.

Nagy aggodalomra nincs ok, a turbulencia jellemzően ritkán előforduló jelenség, repülési magasságon mindössze az atomszféra 3 százalékában fordul elő enyhe turbulencia, 1 százalékában pedig közepes erősségű. A súlyos turbulenciák aránya pedig mindössze néhány tized százalékra tehető – írja az NPR. De a számuk egyre növekszik. A műholdas megyfigyelések alapján 1977 óta az ilyen előre nem látható turbulenciák száma 15 százalékkal megugrott. A becslések szerint 2050-re a pilóták világszerte legalább kétszer annyi súlyos légörvényre számíthatnak, mint jelenleg.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés