Az OECD kimutatása szerint Magyarország az EU-ban a vasúti infrastruktúra fejlesztésére GDP-arányosan többet fordító tagállamok között szerepel. Az ország az ezredforduló óta 2021-ig (az utolsó, elérhető adattal rendelkező évig) 5 esztendő kivételével rendre a mezőny első harmadába tartozott. Magyarország 2021-ben a bruttó hazai terméke 0,4%-ának megfelelő forrást fordított vasúti infrastruktúra fejlesztésére, míg az elérhető adatokat szolgáltató 19 uniós tagállam esetében ez az arány kismértékben 0,3% felett alakult. (Egyébként az alábbi összevetésben az Európai Uniót ma alkotó 27 tagállam szerepel, azzal együtt, hogy ezek közül 13 - beleértve Magyarországot is - még nem volt a közösség tagja a bázisévnek vett 2000-ben.)
Az egy főre jutó vasúti infrastrukturális beruházások tekintetében Magyarország 2021-ben a 9. helyen állt (64,6 USD/fő/év) az Unióban, jelentősen javítva a 2000-ben elért 17. pozícióról (33,7 USD/fő/év), érdemben közelítve az uniós átlaghoz.
Szintén jellemző a vasút kezelésére nézve a vasúti infratsrukturális beruházások teljes belföldi szállítási infrastrukturális beruházásokon belüli aránya. E tekintetben Magyarország 2021-ben a 12. volt az EU-ban 25,4%-os aránnyal, míg 2000-ben még a 6. helyen állt 52,7%-kal. Az egyes közbülső évek azonban e szempontól jókora szórást mutatnak: akadt olyan év, amikor ez a mutató 75% felett alakult, igaz, 10% alatti arányra is volt példa. A teljes belföldi szállítási-közlekedési infrastruktúrába történt beruházásokat tekintve Magyarország 2021-ben a 8. volt az EU-ban (254,2 dollár/fő/év), míg 2000-ben még csak a 20. (63,9 dollár/fő/év).
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!