Portfolio signature

Van, amiben a magyar vasút az EU élvonalába tartozik

Az utóbbi időszakban több esemény miatt ismét a közérdeklődés előterébe került a vasút hazai állapota, ezért érdemes nemzetközi kitekintésben is megvizsgálni a témát. A szegmensben megvalósított beruházásokról és az infrastruktúra főbb mutatóiról az OECD rendelkezik számos országra kiterjedő statisztikával, amely alapján az elmúlt évtizedek trendjeiről is képet lehet kapni. Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy a statisztika azt nem tudja megmutatni, hogy a források milyen hatékonysággal hasznosultak, így a vasúti pályák, vonatok, vasútállomások valós állaga és a szolgáltatás minősége sem olvasható ki belőle.

Az OECD kimutatása szerint Magyarország az EU-ban a vasúti infrastruktúra fejlesztésére GDP-arányosan többet fordító tagállamok között szerepel. Az ország az ezredforduló óta 2021-ig (az utolsó, elérhető adattal rendelkező évig) 5 esztendő kivételével rendre a mezőny első harmadába tartozott. Magyarország 2021-ben a bruttó hazai terméke 0,4%-ának megfelelő forrást fordított vasúti infrastruktúra fejlesztésére, míg az elérhető adatokat szolgáltató 19 uniós tagállam esetében ez az arány kismértékben 0,3% felett alakult. (Egyébként az alábbi összevetésben az Európai Uniót ma alkotó 27 tagállam szerepel, azzal együtt, hogy ezek közül 13 - beleértve Magyarországot is - még nem volt a közösség tagja a bázisévnek vett 2000-ben.)

vasut1

Az egy főre jutó vasúti infrastrukturális beruházások tekintetében Magyarország 2021-ben a 9. helyen állt (64,6 USD/fő/év) az Unióban, jelentősen javítva a 2000-ben elért 17. pozícióról (33,7 USD/fő/év), érdemben közelítve az uniós átlaghoz.

vasut2

Szintén jellemző a vasút kezelésére nézve a vasúti infratsrukturális beruházások teljes belföldi szállítási infrastrukturális beruházásokon belüli aránya. E tekintetben Magyarország 2021-ben a 12. volt az EU-ban 25,4%-os aránnyal, míg 2000-ben még a 6. helyen állt 52,7%-kal. Az egyes közbülső évek azonban e szempontól jókora szórást mutatnak: akadt olyan év, amikor ez a mutató 75% felett alakult, igaz, 10% alatti arányra is volt példa. A teljes belföldi szállítási-közlekedési infrastruktúrába történt beruházásokat tekintve Magyarország 2021-ben a 8. volt az EU-ban (254,2 dollár/fő/év), míg 2000-ben még csak a 20. (63,9 dollár/fő/év).

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés